Seacamper 795

09-04-2003 16:16 Hans Henrik09 Apr 2003 14:16 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen



Der blev drejet hoveder som til en tenniskamp, da vi sejlede jomfrutur på Øresund med den danske Seacamper 795. Den ligner ikke noget, man har mødt på vandet før, medmindre man tilfældigvis skulle have stødt på en campingvogn, der er drevet til søs. En rumfærge til fritidssejlads.
Seacamperen er en husbåd. Den er ikke den første af sin art, men absolut den mest radikale udførelse, vi har set. Båden er tegnet af Jan Kjærulff, som med artistisk streg har kombineret mulighederne ved motor-båden og den populære selvkørende campingvogn, camperen.
Seacamper 795 er en planende motorbåd med en pladsudnyttelse som en campingvogn, hvilket i sig selv giver en ret forrygende effekt, når man går under dæk, eller hvad man nu skal kalde det i netop denne båd. Men samtidig er den bevidst holdt nede på mål, som tillader den at blive sat på en trailer. Det forøger mulighederne for ferie-oplevelser, ganske vist kun på linie med mindre motorbåde og sejlbåde med sænke-køl, men med væsentlig bedre komfort.

Totaludnyttet
Seacamperen opfylder nogle af de optimale ønsker, man kan opstille for fritidslivet til søs. Her drejer det sig om maksimal plads-udnyttelse - og vi kan roligt sige absolut maksimal pladsudnyttelse - og komfort, kombineret med fornuftige fartegenskaber. Men med fradrag for en række ting, vi holder af ved en almindelig båd, som f.eks. prestigen ved smukke linier, et åbent cockpit og et godt dæk at komme rundt på.
I Seacamperen er hele ”grundarealet” under tag, så vil man have luft, må man op ad lej-deren til ruftaget, til flybridgen med styreplads og et flot ”fordæk” til at sole sig på.
Oven i det har den fornuftige fartegen-skaber for en husbåd. Håndteringen ud og ind fra havnepladsen foregår gennem den midterste forrude i stævnen og fra det overdækkede agterdæk. Det kan lade sig gøre med to personer og lidt omtanke, ellers må man løbe an på den gode fenderliste eller få båden leveret med bovpropel, som er en virkelig god assistance.

Den hænger godt sammen
Der lurer mange fælder, når man vil bygge en båd som en campingvogn med 25 knob tophastighed som mål. Konstruktionen får en masse store flader, som både skal være godt udformet og understøttet, for at de ikke skal blafre som et cirkustelt, når båden møder søen. Det har man oplevet før, når værfter har prøvet at øge kraftigt på rummeligheden. En masse skot og afstivninger kan klare problemet, men ville ødelægge ideen med en åben og rummelige indretning og tælle med på vægten. Og den afgør ikke blot hvor mange heste der skal være i motor-rummet, men også hvad der er en rimelig grænse for trailing.
Vi lægger ud fra Rungsted Havn, og efter at have slået et par ordentlige herresving og krydset vort eget kølvand nogle gange, ligger det klart, at Seacamper tager en krap sø uden hverken mislyde og vibrationer. Den virker godt skruet sammen, og manden bag projektet, Peter Grønlund, røber da også, at der er lagt en hel del tankegods i netop det aspekt ved Seacamper.
Sejladsen byder på en ny oplevelse, hvad enten man vælger styreposition på flybrid-gen eller under dæk. På flybridgen sidder man usædvanlig højt for en motorbåd af denne størrelse, med både god benplads og glimrende overblik.
Seacamperen er bevidst bygget ret flad i bunden - bundvinkel er ikke opgivet - for ikke at stille for store krav til maskinkraften. Den styrer dog villigt som en båd med dybt V og krænger fint med på styreudslagene, og indtrykket forstærkes, når man sidder oppe på flybridgen. Stabiliteten virker dog ikke anfægtet, selvom vi på et tidspunkt var tre granvoksne herrer på 1. sal, hvor vi trods alt sidder oven på en næsten to meter høj båd.
Under dæk styrer vi Seacamperen fra en styreplads helt fremme i båden. Der er godt udsyn fremad og til siderne, og sejladsoplevelsen er også ny. Man sidder nemlig dér, hvor boven afviser vandet, så det er en vir-tuel brusende fornemmelse at føre båden
Støjniveauet under dæk er middelhøjt, med det forbehold, at båden er første eksemplar og faktisk en prototype, og var søsat et par dage før. Der er mange detaljer, som sagtens kan justeres.
Således sejlede båden tydeligvis med en for stor propel, så vi nåede knap 22 af de lovede 25 knob i tophastighed. Alligevel accelererede Seacamperen rimeligt overbevisende for sin kompakte 120 hk MerCruiser ”Folkediesel”, ligesom den allerede planer ud ved en fornuftig fart på ca. 14 knob, hvormed der et lagt op til komfor-table cruisinghastigheder.

Luft og lys i overflod
Under dæk skal vi næsten til at tale i campist-termer for at beskrive Seacamper rigtigt. Den har 190 cm hovedhøjde overalt, hvilket ikke er usædvanligt for hverken motor- eller sejlbåde i dag, men højden er ført ud i borde, hvilket giver et helt andet indtryk af ”luft”, som forstærkes af de store vinduesarealer. Indretningen er meget rationel. Agter er der et godt langsgående pantry i styrbord over for et toilet med en stor, separat bruseniche i bagbord. Gangarealet er dimensioneret, så det sagtens går an at lave mad og lade trafikken ud og ind passere.
Forude er et godt, traditionelt opholds-areal med langsgående køjer omkring et stort klapbord, og i stævnen har vi to gode førerstole, med udgang imellem til en oplukkelig dør i stævnen, samt ankerbrønd, hvor der kan monteres elektrisk spil. Båden må være som skabt til ankerliggeri.
Seacamperens clou er den nedfældelige dobbeltkøje, som i rigtig camping-stil hænger skjult i loftet i den forreste del af salonen. Den hænger tillidsvækkende i solide svingarme med dæmpning af gastryks-fjedre. Salonkøjerne er naturligvis også til overnatning. Den styrbords køje er 60 cm bred når sæderyggen slås op, og den bagbords trækkes ud efter et velkendt sejlbåds-system til 110 cm bredde, så der kan redes op til fem personer.
Båden er bygget hos Års Yacht, der brille-rer med en smagfuld og solid aptering i mahogni - faktisk en kvalitet, som man ikke er så vant til at se hos motorbåde.
Mulighederne for at traile skal ses i lyset af, at bådens 2400 kg kræver en 3000 kg trailer, som koster ca. 40.000 kr. Til at trække toget kræves en firehjulstrækker på mindst 2 tons egenvægt, eller en personbil med træk på ét hjulpar - og den skal så veje 3 tons. Foruden stort trailerkørekort … Har man ikke det i forvejen, er vi ude i investeringer.
Seacamper er et originalt indlæg i debatten om, hvordan fremtidens båd skal se ud. Den indbyder til en ny livsstil til vands. Når vi kikkede efter hos alle dem, der vendte hovederne efter os, opfangede man mere end almindelig nysgerrighed over for et usædvanligt fartøj. Nogen kunne også se ideen. Os inklusive!

seacamper 795
Design: Jan Kjærluff
Længde 7,95 m
Bredde 2,48 m
Dybgang m/u drev 0,40/0,60 m
Vægt 2400 kg
Brændstof 130 l
Vand 120 l
Toilettank 120 l
Motor 120 hk
MerCruiser 1,7 DTI, firecylindret turbodiesel
CE-godkendelse Kategori C
Pris 802.000 kr.
Euro 108.000
Udstyr: V. vand, badeplatform og to styrepladser
Salg: Seacamper, Berlin,tlf. +49 (0) 30 36 40 71 00.

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer