Motor | Nidelv 24

Nidelv 24

19-07-2002 13:00 Hans Henrik19 Jul 2002 11:00 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Når en båd har været på markedet i 31 år, og nummer 3000 er på vej til at blive leveret, må den have indiskutable kvaliteter. Der er altså ikke megen mening i at sejle ud med den store anmelderattitude, for sejlerne har talt. Det hele må gå ud på at finde ud af, hvad en båd som Nidelv 24 Classic kan frem for alle andre.
Hyggelig? Ja! - Charmerende? Ja! - Billig? Nåeh-ja.
Alt sammen har man gennem tiderne kunnet sige om masser af mindre, fordringsløse motorbåde. Men Nidelv 24 har til forskel overlevet en hel generation, og forklaringen findes måske i, at den yder mere, end man forventer.
Farten er en tand eller to hurtigere, end man umiddelbart vil tro ved synet af det klassiske klinkbyggede snekkeskrog. Undervandsskroget er omhyggeligt konstrueret til motorsejlads med en god bæring i agterskibet, der slutter med et fast trimplan. Men det er nærmest usynligt udført og ændrer ikke visuelt ved den buttede snekkefacon.
Under sejlads med en 45 Hk Yanmar diesel viste Nidelv’en sig overraskende at have halvplanende egenskaber, for den overskrider let sin vandlinjelængde og går ubesværet en topfart omkring 10 knob med tre mand ombord. Det er tydeligt at se, at båden allerede her sejler halvplanende med stævnen godt på vej op over bovbølgen og med en udfladende hækbølge.
Holder man sig nede omkring bådens "ægte" deplacementsfart på 7 knob, kommer belønningen i form af lavt brændstofforbrug og lavt støjniveau fra den iøvrigt veldæmpede dieselmotor. Men 24'eren fås med motorinstallationer på både 53 og 60 Hk og kan dermed udvide sit fartområde, selv med en solid ferieoppakning. Merprisen på hhv. 10.000 og 16.000 kr. er værd at overveje, hvis man f.eks. tænker på at sejle kanalsejlads, hvor det er godt at have et fartoverskud til at stævne strømmen på floderne.
Brugsmæssigt er Nidelv 24 typisk for en veludnyttet motorbåd. Den har en fin forkahyt, hvor U-sofaen i stævnen omdannes til stor 3-personers køje, og her er pænt dimensioneret, separat toilet med en helstøbt inderskal, der letter rengøringen. Over for toilettet er der skab med diverse afsætningsmuligheder i bagbord. Styrepladsen er god, og er suppleret med en passagerstol i bagbord. Begge stole kan fældes frem, i bagbord dækker stolen over kogepladsens håndvask, og i styrbord bliver der afsætningsplads. Agterude er der en indbydende U-sofa omkring et cockpitbord, og karmen er trygt udstyret med gode håndlister. Trafikken fremover til fordækket er for folk, der er sikre på fødderne, for der er lige akkurat til én fod ad gangen, men der er gode håndlister på styrehusets hardtop og ruftaget, så man kommer helskindet frem til den store forpulpit.
Træarbejde af højeste kvalitet
Nidelv 24 er bådebyggerfamilien Nielsens hjertebarn, og det mærkes på indretning og kvalitet. Båden blev moderniseret ved 25-års jubilæet, hvor ruffet blev hævet til næsten ståhøjde i salonen.
Hovedændringen er i øvrigt, at pantryet har holdt flyttedag til bagbords side, og at der er kommet en pladsbesparende skydedør til salonen. - Og døren løber villigt på en skinne i fine Frederiksen kuglelejer på en kantstillet skødeskinne, kom bare ikke her! Denne detalje er betegnende for apteringen.
Nidelven er præget af mange års arbejde med detaljerne, f.eks. når pantryets bordplade og klappen over gasblusset er lavet af ét stykke - inklusive låget til den runde vask. I hver side af det dybe og velbeskyttede cockpit er der bygget fine små trappetrin til ombordstigning, og i styrbords side er det minsandten udført som en bundhængslet lille luge, der giver adgang til et stuverum og selv fungerer som magasin til f.eks. landstrømsledningen.
Kvaliteten af både glasfiber - og træarbejdet er høj. Det er sjældent, at man kan føle glæde over træarbejdet i mindre motorbåde, som man kan gøre det i en sejlbåd. Den fornemmelse er til stede her.

Nidelv 24 Classic
Længde: 7,75 m
Bredde: 2,58 m
Dybgang: 0,85 m
Vægt: 1.850 kg
Brændstof: 85 l.
Vand: 60 l.
Septiktank: 100 l.
Motorinstallation:
Fra 28 Hk Volvo Penta 2030
til Yanmar 60 Hk Diesel
Testet med Yanmar 45 Hk
diesel på fast propelaksel
Pris som
testet: 393.000 kr.
Tilbehør: Kaleche, badeplatform
og køleskab er standard.
Komfur og hardtop
er ekstra udstyr.
Importør og salg:
Kolding Marinecenter
tlf. 75 53 02 00

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer