fbpx

Princess 65

Inkluder i Newsletter: Ja

Den nye Princess 65 tager vejret fra de fleste med sin afdæmpede, harmoniske fremtoning, der formelig oser af kvalitet. Man kan sagtens få Princess’er, der er større, op til 22 meter, men 65’eren er ubestridt den kønneste.
Man har taget én ting fra meteryachterne og brugt med succes på 65’eren. Det smarte lille antennetårn, passerellen, afløser targabøjlerne, som ellers er de mindre Princess’ers varemærke. Fraværet af bøjlen letter konstruktionen og giver båden en lavere profil, så man undgår en prangende fremtræden. Alt dette er ikke nogen tilfældighed, for Princess-værftets egen tegnestue har haft assistance fra Design Q Ltd., der også var involveret i den prægtige fornyelse af Jaguar XK8.
Princess 65 fås i flere motorversioner. Den hurtigste udgave med to stk. 1050 hk MAN dieseler loves at gøre en topfart på 38 knob, men lige så interessant er det, at det 20 meter lange og 25 tons tunge skrog loves at kunne præstere en marchhastighed omkring 28 knob, hvilket bringer 65’eren i klasse med et lille eksklusivt antal af motoryachter, som giver begrebet cruising en anden dimension.
Indvendigt får man tilbudt en moderne, åben planindretning med luft og lys, der forsøder varme dage. Umiddelbart er båden helt åben med salon, pantry, dinette og styreposition i samme rum. Salonen er dog adskilt fra spise-styreafdelingen længere fremme med en mindre niveauforskydning.
Elektriske ruder afskærmer pantryet
Pantryet er forsænket, så aktiviteten her altid er delvis afskærmet fra resten af salonen. Men da dette er en luksusbåd, er der taget hensyn til sarte næsefløje, for mesterkokken kan ved et tryk på en knap hæve et antal glasruder elektrisk op omkring sin arbejdsplads.
Fra salonen fører en trappe direkte op til flybridgen, så man ikke behøver gå ud på agterdækket for at komme på første sal. Går man frem og et par trin op, når man frem til dinettesektionen, der virker som dækssalon.
Fremme ved forruden har vi en komplet udrustet styreplads med to komfortable styrestole bag et batteri af instrumenter til de 2100 hestes motorer, radar, autopilot, VHF-radio og et bjerg af kontroller. Princess’en har hydraulisk-elektrisk styring og trimflaps, bovpropel, elektrisk ankerspil, elektriske spil til agterfortøjninger, elektrisk drop-vindue mellem salon og agterdæk og elektro-hydraulisk lift i forbindelse med badeplatformen. Den har forresten også elektriske skydedøre i styrehusets sider, som kan fjernbetjenes fra rorgængerens plads, så det kan næppe overraske nogen, at skibets lysmaskine yder 11 kW.
Elektrisk grill og ismaskine på flybridgen
Under det store fordæk er der tre gode topersoners kahytter. I styrbord og i stævnen er der to luksuriøse kahytter med dobbeltseng og eget toilet og bad. I bagbord er der en lidt mere beskeden kahyt med to enkeltkøjer og bad-toilet, som har to indgange og altså må dele med resten af båden. Midtskibs i styrbord er der noget, man kan kalde et bryggers, hvor der standard er monteret vaskemaskine og sat plads af til tørretumler og f.eks. affaldskompressor, som alle større både i USA skal have. Her kan der arrangeres to køjer, som hængsles på skrogsiden. Princess-bådene kan leveres med en høj grad af individuel indretning, så tegnestuen har for en sikkerheds skyld forberedt båden til to ret beskedne køjer ude under agterdækket med fælles toilet og håndvask til en hyret besætning.
På førstesalen er flybridgen nok gjort mindre iøjnefaldende, men det er den ikke blevet dårligere af. Den er næsten syv meter lang og delt op i to områder med to veldimensionerede styrestole forrest, hvor styrmanden sidder med en veludrustet "wet bar" i ryggen, der ville gøre fyldest i en toværelses lejlighed: Elektrisk grill, håndvask, køleskab og ismaskine, omgivet af en enorm U-sofa. Agterst er der én stor solmadras til 4-5 personer, omgivet af rækværk med røgfarvet glas.
Kan man nøjes med mindre end topmodellens 2100 Hk MAN-dieseler, vil den mindste version med 2 x 680 Hk præstere omkring 30 knob. Den koster ca. 850.000 kr. mindre, men alene udseendet skulle nok få havnefogederne i Porto Cervo eller Port Grimaud til at nikke anerkendende alligevel.

Princess 65
Længde skrog/total: 19,73/20,93 m
Bredde: 5,08 m
Dybgang: 1,37 m
Vægt: ca. 25,5 t.
Brændstof: 3600 l.
Vand: 750 l.
Maskiner: 2 stk. 1050 Hk MAN d.
Pris: ca. 9,6 mill.kr.
Forhandling:
Præsident Marine, tlf. 45 86 74 74









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *