Motor | Eastbay 38 Express

Eastbay 38 Express

09-07-2002 15:14 Hans Henrik09 Jul 2002 13:14 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Eastbay 38 er en uhyre traditionel motoryacht, for udover at være en slags walkaround-båd i kraftig overstørrelse har den knap én eneste ny finesse. Men den har stil, der sætter sjælen i brand. Mænd bliver bredere over bringen, gangarten forandres. Et skjult John Wayne-Humphrey Bogart syndrom folder sig ud. Man føler ubændig trang til at komme ud og sejle motorbåd. Stor motorbåd, i store bølger, kulingsvejr. Grrrrh! Havnekajen damper af testosteron.
Det som er så fængende og frækt ved Eastbay’en er, at man har bygget noget, der ligner en grov arbejdsbåd i luksusudgave. Eastbay'en er stor, bred og solid. En type man føler må være amerikansk arbejdsbåd med en lang historie bag sig. Noget sandt er der nok i sådan en antagelse, men virkeligheden er, at Eastbay'en er en ny produktlinje fra samme værft som bygger de solide Grand Banks trawlertyper.
Eastbay 38 udstråler en massiv brugsrigtighed, som trænger klart igennem, selvom båden er svøbt i massivt teakdæk og fornem kongeblå skrogfarve. Den er havets sidestykke til landevejens amerikanske pickups, som heller ikke mister deres robuste tiltrækning, selvom luksusudgaverne bliver pumpet med krom, lædersæder, brede fælge og metallic-lak og aldrig er tænkt til at køre med byggematerialer og olieboringsudstyr.
Havets luksus pickup? Yep, lige præcis. Men denne her fås desværre ikke på gule plader.
Eastbay flotter med pladsen
Eastbay'en er stor og bred, men selvom den måler mere end fire meter over skuldrene, er der på ingen måde leflet for moderne, pladshungrene sejlere, der ikke kan få kahytsplads nok. Tvært imod.
Der er nærmest frådset med den plads, et 38 fods skrog byder på, særlig det store agterdæk, der er dybt og velbeskyttet og byder på ekstravagante mål i form af to gange tre meter fri dørkplads. Der er også sat plads af til et flot, bredt sidedæk, som ikke blot er behageligt at færdes på, men også giver båden karakter. Styrepladsen er hævet to trin op over agterdækket, og den er meget traditionelt og firkantet indrettet med én (komfortabel) førerstol i styrbord og en L-sofa med bord i bagbord under den glimrende kaleche.
Under dæk går man ned i en typisk, traditionel kahyt med et enormt pantry i bagbord og en mere beskeden, læderbetrukket U-sofa i styrbord, hvor bordet kan sænkes ned til overnattende gæster. Ellers er der blot en kahyt med V-køje i forskibet med god dørkplads og rigelige skabsfaciliteter.
Ikke meget at skrive hjem om i en båd, der let runder en dansk pris på 3,5 millioner kroner i det udstyr, den fremtræder her. Men folk, der køber pickup for deres fornøjelses skyld, finder sig jo også i, at der kun er to-tre siddepladser i førerhuset.
Fine allround egenskaber
Skroget er en sødygtig, halvplanende type med køl og dyb V-facon, og der er ikke sparet på materialerne, for den møder med en kampvægt på ca. 12 tons, så der er dækning for den robuste fremtræden.
Sammenstillingen af egenskaber, der kommer ud af det halvplanende skrog kombineret med to styk 450 hestes Caterpillar-turbodieseler giver en alsidig båd. Den tøffer dejligt retningsstabilt og komfortabelt af sted nede i deplacemantsområdet med 7-8 knob takket være sin køl. Men lufter man hestene ud, er Eastbay'en ganske hurtigt oppe i planingsfart, hvor den er fuldt udplanet omkring 18 knob.
I kombination med det sødygtige V-skrog har Eastbay'en fine allround egenskaber. Den kan til enhver tid forlade deplacementsfarten og gå planingsfart, næsten uden hensyn til vejr og sø. I normal sø cruiser den komfortabelt med 25 knob og når en tophastighed over 30 knob.
Styringen er noget sindigt udlagt , hvilket teknisk ikke skulle være nødvendigt, eftersom den er hydraulisk. Der skal drejes mange omgange på rattet for at få maksimalt styreudslag, men i praksis betyder det ikke ret meget, for med to maskiner klarer man f.eks. havnemanøvrer udelukkende med maskinernes betjeningsgreb.
Den "står" desuden godt i vandet med sin køl og tyngde, hvilket giver ro til snæver manøvrering.
I det hele taget er den afslappende at sejle. Man ligger ikke og sejler på drengerøvermaner med en båd på 11-12 tons, for det vil den ikke. Det foregår med værdighed og man ser langt frem. Den slår store sving - sådan sejler et stort, halvplanende skrog!
Hov, hvor er cigarerne?
Eastbay 38 Express er en virkelig betonsolid båd at gå om bord i. Den rokker sig ikke, når man går om bord, og det gedigne indtryk forstærkes, hver gang man griber i en håndliste, åbner en luge eller tager i de flotte manøvrehåndtag til motorerne.
Stilen er gennemført. Uhyre enkel. Det er dejligt at gå om bord i en båd, der er fri for pjat og pjank og snedige designerindfald. Hvad den kan bruges til, fortæller den selv.
Hvis man kan sige, at nogle moderne typer motorbåde inspirerer til drinks med parasoller i, så forventer man automatisk, at der findes rye whisky og Havanacigarer i skabet på en Eastbay 38 Express.
Det var der forresten ikke, men det må vist være en forglemmelse.

Eastbay 38 Express
Længde: 11,57 m
Vandlinje: 10,48 m
Bredde: 4,06 m
Dybgang: 1,18 m
Vægt: 11.300 kg
Brændstof: 1360 l
Vand: 340 l
Motor: 2X450 hk
Caterpillar 320TA
V8 Turbo Diesel
Udstyr: Onan 7 kW lysmaskine
blåt skrog, teakdæk, mast
Pris som testet: Ca. 3,5 mill. kr.
Import:
DBC Marine
Skovshoved Havn
tlf. 39 63 08 00
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer