fbpx

Crescent Virgo

Inkluder i Newsletter: Ja

Det er da fint med en walkaround, men har man virkelig behov for at gå hele vejen rundt?
Det spørgsmål må have været på bordet, da den nye Crescent Virgo blev planlagt, og da Crescent altid har Sveriges mest kendte konstruktør, Pelle Petterson, ved hånden, blev resultatet en original og praktisk løsning: En halv walkaround.
På Virgo'en nøjes man med én god "sti" i bagbords side til at betjene trafikken til fordækket, hvor den normale løsning i denne størrelse båd havde betydet en væsentligt smallere overbygning med mindre brugsværdi, eller en helt anden båd med åben styrepult.
Tricket er lykkedes, for Crescent'en præsenterer sig som en smart og velproportioneret båd, og den "skæve" overbygning skæmmer ikke udseendet. Her slår brugsrigtigheden af det "halve" gangareal igennem. Man fatter umiddelbart ideen i båden og accepterer den.
Velsejlende og med flotte detaljer
Virgo'en er pænt bred efter sin længde, 2,35 m, og det giver den rummelighed, som gør et lukket styrehus brugeligt. Udendørs får man tilbudt et stort, regulært og dybt cockpit med gode, brede karme at læne sig op ad. Båden er i øvrigt godt og trygt udrustet med søgelænder omkring fordækket, suppleret med gode håndlister på styrehuset, hvor der er lavet en smart kombination af antennebøjle og håndlister langs styrehusets kanter, også ned langs agterkanten, så man altid kan gribe for sig.
Crescent'en er en velsejlende båd med en relativt lav planingstærskel, der tillader den at køre fuld planing allerede fra omkring 13 knob. Som vi testede den med en 115 hk Yamaha firtaktsmotor, nåede vi en tophastighed på 30 knob med ganske fin kørekomfort. Bundvinkelen er ikke opgivet for Virgo'en, men den virker relativt dyb, hvilket gode svingegenskaber peger på.
Flot styrehus, men støjende
Under dæk tilbydes vi to glimrende styrestole og fint udsyn gennem styrehusets store vinduer. Styrehuset har en sjov detalje, idet der bydes på et blødt "soltag" over hver af pladserne. Taget er af kalechestof og knappes af, når man vil have solen ind. Men problemet er, at låsene til stoffet rasler meget, når vi sejler med stoftaget på. Man kunne sikkert løse problemet med en blød gummiliste rundt i kanten, som kan spænde låsene fast. Samtidig er selve styrehuset en del støjende. Det er som om skroget har et uheldigt forløb af motorvibrationer, der samles i styrehuset. Prøvebåden er dog én af de første modeller, og Crescent har senere skrevet rundt til forhandlerne, at de arbejder med nogle komfortproblemer på båden, så det er forhåbentlig dette.
En del af problemet kan sandsynligvis fjernes ved at vælge totaktsmotor, som løber mere vibrationsfrit end den testede firetakter.
Styrehuset og forskibet er indrettet med skab og pantry i bagbord inde under walkaround'en, og ved at sætte nogle plader til forkøjen får denne fuld voksenlængde, så båden kan fungere til overnatning for to.
Der er mange fine detaljer i Virgo'en, såsom velindrettede stuverum i borde i cockpitkarmen, agterspejl forberedt til trollingmotor og rustfri benzintank. De store vinduer i styrehuset er flot monteret, næsten i flugt med styrehusets overflade som i moderne biler, og f.eks. er sidelanternerne indbygget i stævnen hvor de sidder gode beskyttet. Men båden er også i den dyre ende. Skroget alene koster 195.600 kr., og hertil kommer motorvalg.

Crescent Virgo:
Konstruktør:
Pelle Petterson
Længde 6,16 m
Bredde 2,35 m
Vægt 830 kg
Brændstof 150 l
Motor:
Testet med 115 hk Yamaha 4-takt (Max. 135 hk )
Pris: Båd 195.600 kr.
Pris: Motor 98.972 kr.
Import og salg:
Siim Både
Silkeborg, 86 81 11 99
Leif Larsen Marine, Svendborg, 62 22 89 11
Pacific Boats
København, 39 29 86 00
Motor- og Bådcentret,
Frederikshavn, 98 42 23 93









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *