Uttern 5100 DC

24-04-2001 Hans Henrik24 Apr 2001 12:36 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Uttern 5100 DC er en lynhurtig opfølgning på Utterns nye daycruiser DC 5500, og den ramte lige ind i sommerens behov for en prismæssigt håndterlig størrelse motorbåd til den mere uforpligtende form for sejlads.
Med en pakkepris på 130.000 kr. for en sejlklar båd med 60 hk Mariner-motor har 5100’en fristet mange, og det er ikke ufortjent, for båden er fyldt med gode detaljer til pengene.
5100 er en udpræget “lillebror"-båd, hvor man har taget en vellykket forgænger og lavet en krympet udgave. Forbilledet fik prædikatet “Den daycruiser som en drøm", for sin overraskende evne til at sejle god fart i råt vejr og krapsø uden at slå af på farten og komforten. Disse egenskaber har Utterns huskonstruktør Lars Lindblom prøvet at overføre til lillebroderen her. Man rammer tilsyneladende en “mur" omkring 5 meters længde, hvor det virker som om motorbåde begynder at blive for korte og lette til kunne nå at skære sig ned i bølgerne, før bølgerne flytter rundt på båden. Fornemmelsen er som at have kørt VW Golf og skifte til Polo. Man kan sagtens føle familieskabet, men selvom lillebroderen er fin indenfor sin klasse, så er og bliver den en mindre version. Sådan er det også her. 5100’eren er glimrende indenfor sin klasse, den planer hurtigt, og den er trods alt skarp nok til at hamle op med krapsø op i en størrelse, hvor mere fladbundede konstruktioner får problemer og må slå af på farten.
Man mærker også den mindre båd ved, at høje personer må dukke sig for at komme i læ bag vindspejlet, men det kan tildels klares ved at tage nedstrygeren og skære af soklen til de drejbare styreplads-stole.
Styrepladsen veludstyret med standardmonteret log, omdrejningstæller, trim-ur og voltmeter. Man sidder rimeligt godt og styrer, med den omtalte nedstryger-aktion in mente, men på en let og livlig planende båd som denne savner jeg et solidt håndtag i passagersiden.

Plads til en intim weekend for to

Båden sælges som pakkeløsning med Mariner-motor, men pakken omfatter så mange ting, så der er tale om en regulært sejlklar båd med anker, fendere, fortøjninger, 25 liters tank, hynder og kaleche.
Faktisk er 5100’en indrettet og udstyret sådan, at den kan bruges til en intim weekend for to, der ikke stiller store krav til komforten.
Under fordækket er der en stor dobbeltkøje med 195 centimeters længde ud til stævnen. Køjen kan lukkes af med et lyst stykke telt-dug, der sættes op ud imod cockpittet, og selve cockpittet overdækkes en ganske stor kaleche, der ligger skjult under ryglænet agter. Overnatning og omklædning kan sagtens foregå om bord, men alle andre turbehov må dækkes i land.
Som daycruiser betragtet fungerer 5100’erens cockpit glimrende. Den har to små klapborde hængslet i hver sin side af cockpittet, og når styrestolene svinges rundt med front mod agtersofaen, kan der dækkes op til fire personer. Jeg savner kun et cigartænder-stik til at drive en transportabel køleboks, så er båden en succes til en dag med badning, havnevisitter, vandski og frokost i det fri.
Stuvepladsen er udmærket, der er et stort rum under agtersofaen, hvor der kan både er plads til det 75 ampéretimers batteri og to 25-liters benzintanke foruden andet grej. Både i stævnen og på agterspejlet er der stuverum med låg til fortøjninger, fendere og anker, og der er også et fladt stuverum under køjebunden, som dog ikke kan gemme et par vandski.
Fartmæssigt prøvede vi en ren løve, der var udstyret med en 75 hk Mariner-motor, som er et nummer over, hvad Utteren 5100 DC er CE-godkendt til. Den præsterede ultrakorte accelerationstider til planing og løb omkring 42 knob i tophastighed på fladt vand. Med en 60 hk motor går det hele en smule mere behersket, men dog med en topfart på 38 knob, som er mere end rigeligt.
Vægtmæssigt ligger Uttern 5100 DC lige akkurat sådan, at man må op på en 1000 kg trailer for at traile den lovligt.
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer