fbpx

Askeladden Z7 med Mercruiser 5,0 MPI 260 hk

Inkluder i Newsletter: Ja

Askeladden overhalede for nylig Windy som Norges største bådproducent. Timningen er dermed perfekt for lanceringen af den nye Z7, et nyt design som adskiller sig markant fra de fleste andre daycruisere på markedet. Med sin dristige cremegule gelcoatfarve, flere såkaldte ”quick” løsninger og den længe eftertragtede Z-top kaleche fremstår Z7 som en lille banebryder. Norges største bådproducent skal have kredit for at bringe innovation ind i et relativt konservativt marked, en nytænkning bådfolket sikkert tager imod med åbne arme. Hvis du gerne vil have en Askeladden Z7 må du nemlig stille dig i den månedlange kø, for Askeladden sælger for tiden langt mere end de kan producere.
Til trods for mørke Alcantara-hynder og cremegult skrog er Z7 fortsat en Askeladden. Det mærkes når vi kommer om bord. Praktiske løsninger og god komfort kendetegner også denne båd, og interiørmæssigt er den ikke meget forskellig fra 645 Beetle.
Men Askeladden har lagt mere fokus på sportsligt design denne gang. I lighed med trenden på markedet virker Askeladdens nye Z-serie til at være et step i en mere sportslig og eksklusiv retning. Prisen bliver selvsagt derefter.
Udover farvesammensætningen og harmonisk design er der specielt tre ting vi lægger mærke til. I det såkaldte Q-koncept (Q for ”quick”) har Askeladdden et Q-tov, en Q-seng og et Q-bord.
Q-tovet er et fjederbelastet fortøjningstov på tromle som fungerer som en støvsugerledning, der trækkes ud fra hver af de fire klamper. Så slipper man for at rode for meget med fortøjningen. Q-sengen fremkommer når rygstøtten i co-pilotbænken lægges bagover, og hurtigt har man en solmadras til en voksen. Dermed slipper man for pladskrævende ekstra plader med hynder.
Q-bordet er måske ingen revolutionerende nyskabning, men et bord på et fastmonteret stativ, som kan klappes helt ind i innerlineren er smart. Med andre ord ingen løse ben.
Den største nyhed er Z-topppen. I samarbejde med et par andre selskaber har Askeladden fundet kalecheløsningen bådejere har ventet på i årevis. Kalechefunktionen er lig den vi kender fra bilindustrien - enkel: Efter en hurtig instruktion får vi kalechen op på under 15 sekunder. Løsningen gør måske båden lidt dyrere, men i dovenskabens navn - den er pengene værd!
Med de kritiske briller ser vi godt nok forbedringspotentionale. Enkelte plastdetaljer virker en smule billige, og finishen på trædetaljerne kunne være bedre. Det er dog ikke meget der skal til.
Askeladden er traditionelt mest kendt for sine detaljer og det sikre og familievenlige skrog. Z7 bevarer meget af dette, men er mærkbart kvikkere i søen. En markant planingstærskel og
mindre opdrift i agterpartiet vidner om at vi har med et ”fartvenligt” skrog at gøre. Også førerpositionen indbyder til aktiv sejlads med et overskueligt instrumentbord og fin ergonomi.
Med en 260 hk Mercruiser får vi båden op i 39 knob, en fart den mestrer godt. Vi oplevede dog at båden lagde sig noget mod vinden, så trimflaps bør være med i denne bådpakke.

Længde/bredde: 6,95/2,62 m
Vægt: 1805 kg
Motor: Diesel, CMD 2,8 l 200 hk
Motor: Benzin, Mercruiser 5,0 V8 260 hk
Fartområde: 33 - 39 knob
Pris testbåd: 499.990 kr.
Ekstraudstyr: 62.420 kr.
Toplinepakke: Teakdæk og trimplan monteret
Producent: Henrik J. Askviks Sønner AS,
Forhandler: Ketner Outdoor A/S, tlf. 43 27 11 66, www.ketneroutdoor.dk
www.askeladden.no









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *