Avon, Valiant, Zodiac, Valiant, Ribeys,

Nordisk bådtest: Skrappe både i stortest. Mens vinteren hærgede her i landet i februar, blev en stor test af RIB-både arrangeret i El Masnou lidt øst for Barcelona. 23 både deltog i testen, men flere af modellerne sælges endnu ikke i Danmark. Dette var den største ”Nordiske Bådtest” som nogensinde er arrangeret og Båd-magasinet er dansk medlem af teamet.

28-07-2005 Christina28 Jul 2005 6:00 - Bengt-Erik Iversen Grafik: Staffan Westerling
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Over hele verden er markedet for RIB-modeller i stærk vækst. RIB betyder ”Rigid Inflatable Boats” og fås i alle størrelser fra ca. tre meter og op til hele 15 meter. De største modeller er hovedsagelig til det professionelle marked - redningstjenester og militæret.
Med stor øgning på markedet, betyder det også at stadig nye modeller og producenter kommer på markedet. Veletablerede producenter som Zodiac, Avon og Bombard er langt fra alene om kunderne. Valiant fra Portugal er blevet store og indgår i Marine Power-koncernen (Mercury og Mariner). Naturligt nok er mange italienske producenter på banen - Capelli, Arimar, Formenti og Bat - blot for at nævne nogen. Fra Ukraine kommer Brig og fra Sydafrika Ribeye-modellerne. I dag er udvalget så stort at man må vurdere hvad båden skal bruges til, for en RIB kan have ganske forskellige egenskaber og brugsområder. En RIB er ikke længere nogle få modeller, men en hel flåde af forskellige modeller og typer.

Generelle plusser
Fælles for alle er en støbt bund og innerliner. Bundfaconen er afgørende for sejlegenskaberne. En dyb V-bund vil gå blødere og mere sporty, men kræver ofte en kraftig motor for at egenskaber-ne skal komme til sin ret. Gummipontonerne bidrager til bådenes ekstreme stabilitet og lasteevne. Flere, separate gummikarme findes på alle modellerne. Materialet i pontonerne varierer og en vigtig side af sagen er hvordan ponto-nerne er fastgjort. Sidder de solidt monteret, eller kan de løsnes ved grov sejlads? Er det nemt at skifte pontonerne hvis man får en skade? Man skal også være opmærksom på at luftventilerne skal være af god kvalitet. Ved praktisk brug er farven på pontonerne også en faktor. Det siger sig selv at helt hvide pontoner hurtigt bliver beskidte og skal vaskes regelmæssigt. En grå farve er mere neutral, men også kedeligere at se på. Rød eller orange er let at se. Nogle modeller leveres med blå pontoner - det ser både lækkert og smart ud.
En stor fordel ved en RIB er at den er affendret. Det betyder at den ikke skader andre både eller for den sags skyld personer. Netop derfor er bådene velegnet som redningsbåde. Lavt fribord betyder også at det er forholdsvis let at trække personer op fra vandet.
RIB-modellerne er smarte og en krydsning mellem en almindelig båd og en redningsflåde. RIB’en tåler meget og der er ingen fare på færde selvom en sø slår op i båden. Den holder sig garanteret flydende.
Gennemgåede minusser
På minussiden kan vi notere op til flere ting. Lavt fribord betyder at alle om bord sidder forholdsvis ubeskyttet - både mod vind, regn, kulde og vandsprøjt. Det kan ellers være morsomt på varme sommerdage, men ikke just under lidt koldere forhold. Det lave fribord betyder også at skipperen hele tiden skal tænke på passagerernes sikkerhed - specielt med svingsejlads. Testen viser at de allerbedste producenter udvikler RIB-bådene efter samme koncept og testteamet undrede sig over at der ikke var en eneste båd som adskilte sig markant med nogle anderledes løsninger. Samtlige modeller har begrænset komfort ved førerpladsen. Skipperstolen er i de fleste tilfælde en flad hynde på toppen af en kasse. Det betyder ingen eller minimal sidestøtte ved svingsejlads. At dreje skarpt er netop hvad en RIB klarer bedre end de fleste andre bådtyper. Ok, så kan man hævde at stående sejlads er bedst når det går stærkt, men det er heller ingen god løsning når der sejles råt i sving eller grov sø. Vi undrer os over at ingen af modellerne har komfortable stole eller mindre ståstole, som findes på mange sportsbåde. Når det er sagt, fremhæver vi at flere af modellerne kan leveres med forskellige konsoller og sædeløsninger.
Styrekonsollen er også noget som kan videreudvikles. På de fleste både er de meget enkle og nærmest som kasser. Resultatet er et unødvendigt kedeligt design og i flere tilfælde sidder rattet lidt højt ved siddende stilling. De fleste af modellerne har også alt for lave vindspejle - de giver minimal beskyttelse mod fartvinden ved høje hastigheder. Kort sagt kan dagens RIB’er med held videreudvikles på dette punkt. Bedre ergonomi ville være et klart plus og vi venter på, at den første RIB med hardtop kommer på markedet.
Mange af modellerne har gode håndtag på pontonerne, men mærkeligt nok mangler flere af bådene gode fortøjningsbeslag. Nogle af bådene har klamper, der ligner kraftige håndtag og nærmest er umulige at sætte en almindelig fortøjning fast i. Andre både har plastbeslag hvor et tyndt tov skal trækkes gennem et hul.
Det er også så som så med lanterner. Både som sejler stærkt, skal have komplet lanterneføring om natten. I praksis grøn og rød sidelanterne, toplanterne og agterlanterne. Kombilanterner kan bruges, men det holder altså ikke med kun en hvid, rundtlysende lanterne på disse både.
Når de flest RIB’er kæmper med de samme basis problemer, begynder vi at mistænke producenterne for at se mere på hinanden end at tænke nyt. Det er ok at ”låne” ideer fra konkurrenterne, men det er ingen fordel hvis ideerne er dumme.

Er forhandlerne ligeså ”smarte” som båden?
Til sidst: Skal du købe en RIB, så vurder hvad båden skal bruges til. Enkelte modeller er super til familieture, badeture og dykning. Andre er mere sporty ”fartmaskiner” og nogle er rigtig velegnet til ”vild sejlads”. Når alt kommer til alt, er det afgørende om båden har et stærkt og opadgående forhandlernet. Både med tanke på eventuelle reklamationer eller den dag du har brug for dele til din RIB.
Vor test viser klare forskelle på både og brugsområder. Den viser også at RIB er en bådtype i vækst. Vi er overbeviste om, at vi får mange spændende nyheder at se de næste år og endnu flere RIB’er i aktion i de danske farvande. Flere producenter betyder øget konkurrence om kunderne. Det giver dig større valgmulighed både på detaljer, totalløsninger, design og ikke mindst pris. Måske opdager de nordiske producenter RIB-konceptet og tilpasser det til de skandinaviske forhold. Med højere fribord og bedre beskyttelse mod dårligt vejr. I fremtiden kan det måske tænkes at vi finder både Buster, Ryds, Bella, Askeladden og Crescent i RIB-udgaver tilpasset vore barskere behov og brugsområder?


 

Avon Adventure 620 med 115 hk: Sporty og enkel

Engelske Avon har været på markedet længe og indgår i dag som en del af Zodiac-koncernen. Model Adventure 620 er meget sporty og skiller sig på dette punkt klart ud sammen med den større Ribeye 650. Står sporty køreegenskaber øverst på menyen, er Avon et spændende alternativ. Skroget har dyb V-bund. Det betyder også at båden er forholdsvis spids i forskibet og bliver kun løftet lidt af vinden i stævnen. Med 115 hk på hækken, kommer der fart i skuden. Som den reneste sportsbil er båden enkel og robust i indretningen. Blå pontoner bidrager til et flot udseende og skiller båden ud fra de andre.
Indretningen er et smalt dobbeltsæde med enkel rygstøtte. Flad pude giver inden sidestøtte. Konsollen er også enkel og forholdsvis smal. Rattet er godt at holde i og motorkontrollen sidder godt placeret. Også her slider man med begrænset ergonomisk udformning af førerpladsen - der er lidt langt fra sædet og frem til rat/motorkontrollen i siddende stilling. Indretning er ellers ganske enkel med en bænk i stævnen kombineret med et stuverum. Båden er lidt vel simpel i indretningen, men dørken er dårlig … For eksempel ligger kablerne fra motoren til styrekonsollen åbent på dørken. Ingen smart løsning!
Det er heller ikke her Avon 620 tager point. Først når man kommer ud på tur, kommer dens meget gode sejlegenskaber frem. Planingstærsklen er markant. Vel op i plan suser båden blødt og behageligt af sted. Først ved fuld fart bliver den urolig og vipper lidt fra side til side, men langt mindre end mange af de andre RIB’er.
Sporty sejlads i grov sø er direkte morsomt. Båden kan sejles mere råt end de fleste andre og selv efter spændstige hop, lander den blødt på den dybe V-bund. Her er slet og ret sporty egenskaber i lange baner og styringen er præcis. I testteamet var den samlede konklusion: Dette er en ægte GTI og den mest sporty i vor store RIB-test. Med maks. motor 200 hk vil den blive helt rå!
Testbåden havde en Suzuki-motor. I Danmark leveres båden med Johnson eller Evinrude-motorer.

Avon Adventure 620
Længde/bredde: 6,20/2,33 m
Vægt: 336 kg
Luftkamre: 5 stk.
Maks. ant. personer/last: 12 stk./1400 kg
Motor: Topfart 48 knob. Motor testbåd: 115 hk 4-takt 40 - 200 hk
Pris båd u. motor/m. Johnson 115 hk 130.800/Fra 210.700 kr.
Producent: Avon, England. Forhandler: Uni-Safe A/S, tlf. 32 58 16 15


 

Valiant V-750 med 275 hk 4-takt: Muskelpakke


I testen var Valiant V-750 en af de største både. Med Mercury Verado 275 hk på agterspejlet, nåede den en topfart på 52 knob! Skal man virkelig opleve glæden ved af RIB, starter det for alvor når længden bliver over syv meter. I testen havde vi også en Zodiac Medline III med 2x140 hk og en topfart på 58 knob. Denne båd er en oplevelse (se Bådmagasinet nr. 2/2005).
Valiant V-750 er en stor båd og her kan vi endelig tale om en ergonomisk god førerplads - i al fald til stående sejlads. En dobbelt ståstol med svagt konturformet facon gør at man står sikkert. Afstanden til rat og motorkontrol er nærmest perfekt. På langtur kan det blive anstrengende at stå hele tiden - så ville det have været fint med klapsæder på ståstolen. Vindspejlet er desværre mørkt, tonet glas og for lavt. Ved 50 knob oplever man virkelig fartvinden!
Bag stolen er en bred agtersofa med god plads til tre voksne. Der er også siddeplads foran konsollen - ok så længe det går langsomt.
Vi kan fremhæve en kraftig, støbt targabøjle med lanterner, gode og store stuverum hvor der er plads til vandski og fiskestænger. V-750 har praktiske detaljer og fint antiskrid-belægning på dørken. Båden er voksen - men vi nævner også lige et par minusser: For små fortøjningsbeslag og en del skramlelyde fra lugerne fremme.
Med Verado 275 hk på hækken er der kræfter nok hele vejen og et bundsolidt drejningsmoment. Båden kommer tjept op og plane og så fortsætter accelera-tionen jævnt og hårdt mod topfarten. Det allerbedste er at denne motor passer perfekt til båden - i hvert fald hvis fart og morskab står øverst på ønskelisten. Vil du have en mere ”familiær” pakke kan en Mercury på 175 hk være et bedre valg.
Alle i testteamet var enige om en ting: Valiant V-750 med 275 hk på hækken er en harmonisk og sej RIB. Den sejler jævnt til godt og motor og båd passer fint sammen. V-750 er så stor at den føles sikker selv om det går stærkt. Den suser over småbølger som ren barnemad og selv større bølger klarer den i fin balance. 
Denne kraftpakke giver en helt speciel oplevelse og et dejligt adrenalin-kick. For at sige det mere præcist: Dette var den mest harmoniske og mest spændende RIB-båd i vor store test. Sammen med fart og hurtig acceleration, byder båden på meget plads til hele familien. Den er stor og bred, har gode sidde/ståpladser og flotte stuverum. En stor og hurtig RIB kombineret med en bisse af en motor. Så glemmer man for et øjeblik både prisen og benzinforbruget …
Dette er en ægte ”fartmaskine” som tåler meget og med en lastekapacitet på 2,3 ton eller 22 personer kan du tage både familie og venner med på badetur.

Valiant V-750
Længde/bredde/vægt: 7,49/2,85 m/773 kg
Luftkamre: 7 stk.
Maks. ant. personer/last: 22 stk./2300 kg
Motor: Motor testbåd Mercury Verado 275 hk 4-takt 115 - 300 hk
Topfart: Brændstoftank 300 l 52 knob
Pris båd u. motor/testbåd m. 275 hk: 257.765/434.200 kr.
Producent: Valiant, Portugal. Forhandler: Ketner Outdoor A/S, Tlf: 43 27 11 66


 

Zodiac Pro Open 12 Man med 70 hk 4-takt: Praktisk nyhed

 


Franske Zodiac er markedsførende og har et bredt modelprogram. Både til fritidsbrug og det professionelle markedet. Model Pro Open 12 Man er en helt ny model i den mellemstore klasse. Båden kan leveres med forskellige indretningsløsninger.
Nyheden skiller sig ud med røde og kraftige pontoner. Det giver den et sejt udseende, men båden er mere praktisk end sporty. Testbåden havde en ganske enkel, men funktionel indretning. Der er forholdsvis god dørkplads - størrel-sen taget i betragtning. Det gør båden velegnet til mange brugsområder: bade-ture, dykning og fiskeri. Modellerne i denne størrelse (5 - 5,5 meter) er også nemme at trække på en trailer.
Indretningen består af et smalt dobbeltsæde med enkelt rygstøtte og en flad siddehynde uden sidestøtte. Der er stuverum under sædet. Konsollen er placeret midt i center, er smal med en kraftig stålbøjle rundt om vindspejlet. Rattet er højt placeret - bedst til stående sejlads. Også her er førerpladsen uergonomisk - man skal være ekstrem lang i armene for at nå rat/motorkontrollen i siddende stilling på en komfortabel måde. Et enkeltsæde foran konsollen og på bænken forude. Herunder et låsbart stuverum med en plastbøtte til opbevaring af diverse småudstyr. Praktisk.
Pro 12 Man er sporty at se på, men virker ikke så sporty at sejle. Det kan have nært sammenhæng med placeringen af benzintanken langt fremme og at konsollen også er trukket frem i båden. Dette får den til at opleves som mere stabil i sin opførsel. 70 hestes 4-takter giver også båden nogle ekstra kilos vægt og det får den til at virke lidt tungere end de andre i klassen. 70 hk holder længe og ved fuld gas er båden frisk i sin opførsel, men virker alligevel ganske sikker.
Der Zodiac’en scorer flest point, er på den gennemførte finish og kvalitet. Både på pontoner, glasfiberarbejde og detaljer. Det er netop på kvaliteten, Zodiac har fået sit velkendte image.
Totalt set er Pro 12 Man et fint alternativ til en almindelig båd. Dens stabile og sikre egenskaber gør den til en god allround-båd - eksempelvis som familiebåd eller som følgebåd ved kapsejladser. Og det er muligt at få båden leveret med valgfri placering af konsollen. Kort sagt virker den mere sikker og robust end sporty.
Testbåden var udstyret med en Suzuki 70DF 4-takter. I Danmark leveres båden med Johnson eller Evinrude.

Zodiac Pro Open 12 Man
Længde/bredde/indv. bredde/vægt: 5,20/2,20/1,20 m/300 kg
Luftkamre: 5 stk.
Maks. ant. personer/last: 12 stk./1150 kg
Motor: Motor testbåd Suzuki 70 DF 4-takt 40 - 90 hk
Topfart: Brændstoftank 75 l 31,5 knob
Pris båd u. motor/m. Johnson 70 hk 74.800/Fra 133.700 kr.
Producent: Zodiac, Frankrig. Forhandler: Uni-Safe A/S, tlf. 32 58 16 15


 

Zodiac 650 Pro Open med 140 hk 4-takt: God til fiskeri

 


Når man rykker op i størrelse, kommer RIB-bådene virkelig til sin ret. Zodiac 650 er en robust og skrap båd. Testbådens indretning var klart beregnet til havfiskeri - med stangholdere og plads til fiskestænger. Indretningen kan varieres. Med solidt ståsæde bag konsollen bliver båden fin at sejle stående, men så er vindspejlet lige det laveste. Selve konsollen er ikke så bred, men det er ok til det mest nødvendige udstyr som rat og motorkontrol, der er godt placeret. Vil man have en større skærm - kortplotter eller ekkolod - bliver der lidt trangt med plads på konsollen.
Helt agter var båden udstyret med et bredt sæde med god plads til tre personer. Hele indretningen er placeret så langt fremover at båden får en harmonisk vægtfordeling. Forude har man også en siddeplads. Der er gode og store stuverum i båden - blandt andet et stort og langt et, hvor man kan opbevare for eksempel fiskestænger. Også agter i bænken er der stuveplads. Testbåden var udstyret med pulpit - fint at holde i, men ilandstigning bliver lidt vanskeligere.
Med en 140 hestes 4-takter på hækken får båden ekstra tyngde og de 140 hk rækker til en topfart på 40 knob. Med en person får man lidt vuggen fra side til side ved topfart. Med mere vægt i båden bliver den mærkbart roligere. Zodiac’en kommer virkelig til sin ret, når cruisingfarten er omkring 20-30 knob. I dette hastighedsområde går den som et lokomotiv - tungt og stabilt. Selv om man tager en lufttur lander båden i fuld kontrol i dette hastighedsområde. Det er præcis der man får den rette fornemmelse for denne båd: Her kan man cruise sikkert af sted. Hele båden virker meget solid og velbygget. Den indgiver tryghed som få andre - eller for at sige det på en anden måde: En ægte Zodiac!
Den kan ikke prale af at være den mest sporty, men den virker sikker som en platform. Det gør den velegnet både til havfiskeri, dykkerture eller familieture hvor sikkerheden sættes i højsædet. Båden tåler motorer op til 175 hk, men så øges benzinforbruget også. Hvis man ikke skal sejle med tung last, er 140 hk ideel til denne båd.
Udover gode egenskaber i cruisingområdet og gennemført kvalitet, tager Zodiac 650 Pro også point på gennemarbejdede og gode detaljer.
Indretningen kan som sagt tilpasses køberens brugsområde. Selve båden er en tryg base med jævnt til gode egenskaber og med stor lastekapacitet.

Zodiac 650 Pro Open
Længde/bredde/vægt: 6,50/2,50 m/650 kg
Luftkamre: 5 stk.
Maks. ant. personer ved kystnær sejlads/off shore 13/5 stk.
Maks. last ved kystnær sejlads/off shore: 1600/1075 kg
Maks. motor: Motor testbåd 140 hk 4-takt. Brændstoftank 120 l 175 hk
Pris båd u. motor/m. Johnson 140 hk: 171.000/Fra 260.900 kr.
Producent: Zodiac, Frankrig. Forhandler: Uni-Safe A/S, tlf. 32 58 16 15


Valiant V-520 med Mariner Optimax 90 hk 2-takt: Nok motor

 


En fyrig 2-takts-motor på 90 hk er maksimal motor til båden og det giver nogle spændstige oplevelser. Med en længde på 5,20 meter og en vægt på 262 kg siger det sig selv at 90 hk er en kraftig motor. Flere i testteamet hævde-de at båden var overmotoriseret. Du skal i al fald vide hvad du har med at gøre hvis du vælger den kraftige motor på hækken. Nu skal vi lige gøre opmærksom på at OptiMax-motorerne også er specielt kraftfulde med et kraftigt drejningsmoment. Skal båden bruges til normal sejlads, antager vi at en 70 hestes gør den mere harmonisk.
Valiant har den store fordel at den kan leveres med flere indretninger. Vælger man en anden konsol og placerer den længere fremme i båden, vil den antagelig blive mere behagelig at sejle. Med kun en om bord, er båden lige det letteste. Et point til samtlige af de mindre og mellemstore modellerne i testen: De sejler roligere med mere last om bord.
Testbåden har en fin udformet konsol, monteret i styrbord side. - Bag konsollen er et fladt sæde med enkel rygstøtte. På denne båd blev afstanden mellem sædet og konsollen lidt trang. Det er altså en justeringssag. Sædet bag konsollen er ok til en person, men for smalt til to. På testbåden var der kun en ekstra siddeplads på bænken helt fremme. Valianten har tre små og to større stuverum. På testbåden var det muligt at rigge en smart solbadeplatform til - problemet er bare at der ikke er stuveplads nok til ekstra plader og hynder.
Ved normal hastighed sejler V-520 harmonisk og stabilt. Når båden bliver presset op i fart, bliver den livlig og spændende at sejle. Med de store gummipontonerne og et forholdsvist bredt forskib, får vindpustene fat i forskibet. Båden har en tendens til at ”flyve lavt” og man mærker tydeligt at den flyder på luften under båden. Før man lærer båden at kende, virker det forkert. Her skal stævnen trimmes ned og efter en del sejlads, lærer man at båden godt kan lide at ”flyve lavt”. Alle RIB-modeller har stort vindfang i forskibet, men man mærker det stærkere på denne båd end på de andre. De har naturligt nok sammenhæng med bådens lave vægt og formen på forskibet.
Med 90 hk på hækken bliver denne et livligt fartøj og kræver at skipperen har nerverne under kontrol og kender båden. Så kan den sejles råt og giver spændende sejloplevelser - eller behagelige adrenalin-kick.
Pontonerne har en fin lys grå farve med sort dekorationsliste. Tre kraftige håndtag langs siden plus langsgående, kraftige støttetov til passagererne. Dørken er belagt med teaklaminat, men dørkfladen i denne båd er ikke så stor. Finishen på pontonerne og glasfiber-arbejdet er helt ok.
Bakker man lidt for kraftigt, opdager man at agterspejlet er lavt. Man bliver hurtigt våd om fødderne. Vor konklusion er at båden bør have en lidt mindre motor og bør leveres med en mere praktisk konsol/sædeløsning, men det afhænger jo at hvad den skal bruges til.

Valiant V-520
Længde/bredde/indv. bredde/vægt: 5,20/2,18/1,10 m/262 kg
Maks. ant. personer/last: Luftkamre 4+1 stk. 9 stk./1150 kg
Motorer: Motor Mariner 90 hk OptiMax 2-takt 40 - 90 hk
Topfart: Brændstoftank 73 l 39,5 knob
Pris båd u. motor/testbåd m. 90 hk: 101.135/175.685 kr.
Kampagnepris til 1.8.05: Båd m/Mercury F90ELPT 4-takt 159.990 kr.
Producent: Valiant, Portugal. Forhandler: Ketner Outdoor A/S, Tlf: 43 27 11 66


 

Ribeye 650 Sport: Sportsbåd

 


Ribeye bygges i Sydafrika og sælges for øjeblikket ikke i Danmark. Men Ribeye Scandinavia i Norge har også ansvaret for Danmark og har et tæt samarbejde med Yamaha Scandinavia. I Norge og Sverige er forhandlernettet godt udbygget. Vi tror derfor at vi snart ser bådene på det danske markedet.
I testen gjorde 650 Sport sig bemærket som den mest sporty model sammen med Avon 620. Ribeye 650 er betydelig større og tungere end Avon’en. Det mærkes selvfølgelig også på prisen. Ribeye 650 har et skrog med dyb V-bund udviklet fra racingbådene. Med Yamahas 150 hestes 4-takter på hækken når den en topfart på 43 knob. Bådens design er en tand mere moderne end de fleste andre - blandt andet med en afrundet styrekonsol. Denne er placeret ganske langt fremme i båden og er så pas bred, at der er lidt trangt på siderne. I konsollen er der stuverum.
Den buede plexiskærm på toppen af konsollen er så lav at den giver meget lidt beskyttelse mod fartvinde. Solid bøjle på konsollen giver gode støttehåndtag.
650 Sport kan leveres med forskellige indretninger og en specialitet er fast-gørelsesskinner i dørken. Bag konsollen havde testbåden to sadelsæder med plads til fire personer. Små, men effektive rygstøtter. Man sidder altså overskrævs på sadelsæderne - som på en motorcykel. Sæderne er lidt lave for at give en perfekt stilling - man får ikke fuld støtte mod ryggen. Helt agter er der en sofa med plads til tre personer. Ribeye 650 har altså mange siddepladser bag kon-sollen, men der er lidt trangt. Ved sej-lads i grov sø er det en fordel at sidde langt tilbage i båden. Foran konsollen er godt nok et sæde, men det er ingen idealplads ved sporty sejlads.
Båden sejler sikkert både i mod- og medsø. Den går blødt og får topkarakterer for sine sejlegenskaber. Når den tager en lufttur, lander den yderst behageligt. V-bunden gør båden sporty og 150 hk føles perfekt til båden. Betegnelsen ”sport” er her helt korrekt. 
Med det komfortable skrog sejler båden med tyngde. Indretningen med sadelsæder får en til at føle sig tryg selv om det går stærkt i grov sø. Det er nemt at vælge mellem stående og siddende sejlads.
På plussiden kan vi nævne gode detaljer som solid targabøjle, mange støttehåndtag til alle om bord, flere stuverum og et sporty design.
Det bliver spændende at se hvordan Ribeye-modellerne bliver modtaget i Danmark.

Ribeye 650 Sport
Længde/bredde/vægt: 6,60/2,50 m/670 kg
Maks. ant. personer/last: Luftkamre 5 stk. 10 stk/1350 kg
Motor maks: Motor testbåd Yamaha 150 hk 4-takt 150 hk
Topfart: Brændstoftank 150 l 43 knob
Pris båd u. motor: 224.900 Nkr.
Udstyrspakke: Formstøbt bagsæde m. ekstra høje rygstøtter 27.900 Nkr.
Producent: Ribeye, Sydafrika. Forhandler: Ribeye Scandinavia, Oslo, 

www.ribeye.no

 

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer