Motor | Campion Allante LX 925i MC

Campion Allante LX 925i MC

Kreativ og komfortabel. Er du på jagt efter en båd som er anderledes, bør du tage et kig på denne. Den skiller sig ud fra mængden - både på design, detaljer og skrogkontruktion og vækker klart opmærksomhed i havnene.

23-12-2004 07:00 Christina23 Dec 2004 6:00 - Bengt-Erik Iversen Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

En ting kan vi slå fast - canadiske Campion går sine egne veje for at skabe noget nyt. Her får udviklingsteamet tydeligt frie tøjler og der er mange detaljer at fremhæve. Se for eksempel på fordækket. Her er fire lyskastere integreret i en dristig og supermoderne form. På hvilken anden båd har du set noget lignende?
Dristigheden går igen i hele båden - både udvendig og indvendig. Instrumentpanelet er lækkert og moderne udformet. De store instrumenter sidder lige foran skipperen. I en pæn samling til højre sidder alle de mindre instrumenter. Alt er designmæssigt meget avanceret, her har producenten udviklet selv den mindste detalje. Hos Campion tager man ikke nogle tilfældige instrumenter som leveres med motoren og bare skruer dem op på instrumentpanelet. Nej - her er alt planlagt fra tegnebrættet. Avantgarde design er ordet. Totalt gør det Allante LX 925i til en helt speciel båd, den første time går med at studere alle de nye, spændende designelementer.
925i-modellen er en voksen båd. Den måler 9,14 meter og har en bredde på 3,15 meter. Når vi siger ”voksen” er det når vi totalt ser på bådens volumen. Den er ganske høj i overbygningen, men takket være smarte designløsninger virker den sporty og elegant.
Bådtypen kan på bedste amerikanske måde defineres som en sportscruiser. Hovedelementet for bådtypen er en forkahyt og en separat kahyt på tværs under førerpladsen. Altså en typisk familiebåd med overnatningsplads til fire fordelt på to kahytter. Sammen med pantry og separat toiletrum har man fuld bo-komfort om bord. Og er vejrguderne i det gode hjørne, kan livet virkelig nydes i det store cockpit.

Høj trivselsfaktor i godt vejr
Førerpladsen er kort og godt veludstyret. Vi vender tilbage til alt det der er standard på denne båd. Førersædet er en lille smal dobbeltstol, der kan vippes op så man får en god stående stilling. Bag førerstolen er en stor, L-formet sofa med et tilhørende rundt bord. Og bordet har selvsagt sin egen, smarte plads i bænken bag førerstolen. Siddegruppen giver god plads til både familien på fire og et par gæster. Bordet kan sænkes ned og der kan laves en stor solbadeplatform. Helt agter i bagbord side er der udgang til badeplatformen med badeleider og trin op til sidedækket. En bar med vask og køleskab er der naturligvis også. Foran denne er en langsgående bænk med en tyk ryghynde. Det er selvsagt her mor skal slappe af - helst i badetøj - og kommunikerer afslappet med far mens han manøvrerer båden mod nye havne og spændende eventyr …
Båden har brede sidedæk med kraftig pulpit trukket langt bagover. På fordækket, der har tre runde luger - en stor forude og en på hver side længere agter, kan der solbades. Yderligere har båden ovale lysventiler i siderne som kan åbnes. Totalt bør det sikre en god ventilation selv på varme sommernætter og myggenet er også standard. Ingen båd er fejlfri - det er et klart minus at den store pulpit ikke har en åbning i fronten. Det gør det besværligt at komme fra borde når båden ligger med stævnen til. Vi har længe undret os over at både fra ”over there” ikke har en bedre løsning netop her. Helt forude i stævnen er sidelanternerne placeret og blænder ikke skipperen. Fortøjningsklamperne er veldimensioneret og der er tre på hver side.
Dørken i cockpittet er selvlænsende og der er tæpper sat fast med trykknapper. Lugen til motorrummet åbnes ved hjælp af hydraulik - det er bare at trykke på en knap, men man skal passe på at de løse hynder på bænken følger med op. I motorrummet var monteret to Mercruiser 1,7 liters turbodiesler på 120 hk hver. Dette er det mindste motoralternativ, men et fornuftig valg her med tanke på benzin/dieselpriserne. Maks. motorinstallation er 640 hk. På hjemmemarkedet - i Canada og USA - er en eller to benzinmotorer den mest almindelige installation. Man kan vælge mellem Volvo Penta eller Mercruiser. I og med at motorrummet som udgangspunkt er beregnet til større motorer, er der fin plads for servicering af de to motorer. Hele motorrummet er gennemført med gode installationer og lettilgængeligt. Batterierne sidder i motorrummet. Det o.k. så længe man har dieselmotor, men med benzinmotor ville det være langt bedre med batterierne i et separat, ventileret rum. Totalt set er de tekniske installationer godkendt og Campion har også et helt eget system når det gælder kabler og elektrisk installation.


 

Ud og sejle …
To turbodiesler på hver 120 hk virker lidt beskedent på så stor en båd, men testrapporten fra producenten viser at båden skal bruge 7,2 sekunder til planing. Det kunne vi ikke. Vi var seks voksne om bord og så var det lidt svært at få båden op og plane. Forklaringen viste sig at være at båden have fået større propeller end dem producenten havde benyttet til sin testrapport. Med lidt fiksfakserier fik vi båden til at plane og så sejlede den godt. Loggen nåede ca. 27 knob og det harmonerer med producentens oplysninger på de opgiver 35 miles (ca. 30 knob) med to personer om bord. Med større motorer, to Mercruiser V8 på 320 hk hver, opgives en topfart på hele 60 miles. Med andre ord - skroget har altså et betydeligt større fartpotentiale. Og det tror vi gerne. Båden vi prøvede med twin 120 hk var blid som et lam. Den går blødt i små- og hæksø, kan lægges ind i skarpe sving og er let at manøvrere med i havn. Ved at bruge motorerne, en agter og en fremme, kan man vride båden rundt om sin egen akse. Testbåden havde ikke bovpropel, men det kan være en fornuftig investering.
Støjniveauet fra motorerne er behageligt lavt og båden virker velbygget uden skramlelyde. Skroget føles stift og er bygget i sandwich med kevlar-forstærkninger.
Selve skroget er egentlig værd en længere historie. Her er den korte version: Den patenterede bund kaldes APEX. Den har en speciel placering af bundlisterne på den dybe V-bund. Patentet skal give en lettere planing, bedre fartegenskaber og sikker manøvrering selv ved høje hastigheder.

Oplevelsen under dæk
Faciliteterne under dæk nås via en bred skydedør og en leider med tre trin. Her får man igen en helt speciel aha-oplevelse. Indretningen er supermoderne - ja, selv sammenlignet med amerikanske både som Sea-Ray, Rinker og andre er den meget moderne. Bådens indretning er slet og ret et hav af detaljer fra typisk skandinaviske både og traditionelle indretninger. Lyst træværk kombineret med matchende bordplads og tykke kanter rundt om det ovale bord. Helstøbt tag-innerliner med tre runde luger, spejl, elegant downlights, indirekte belysning og pæne tekstiler giver et lækkert og moderne indtryk. Samtidig giver det en luftig følelse. Indtrykket er vanskeligt at beskrive - du bør selv opleve båden.
Forude er en dobbeltkøje på skrå. Helt agter er der en stor dobbeltkøje ind under førerpladsen. Der er fin højde i midterkahytten, luftventiler i skrogsiden og et lille sæde foran køjen. Mellem de to soveafdelinger er pantryet placeret i bagbord side. Det har det meste - inklusiv kaffemaskine, skab og mange skuffer. Og fungerer bedst når du har tilsluttet landstrømmen. Selvfølgelig standard. Agten for pantryet ligger toiletrummet. Det er helstøbt, tilpas stort og nemt at holde rent. Toilettet er elektrisk, med kværn og septiktank. I styrbord side, overfor pantryet, er en elegant sofa med bord. 2-3 personer kan sidde her og sofaen kan konverteres til en seng. Det betyder at båden har fem køjepladser.
Finishen er gennemgående høj med fin pasform. Moderne, men det hele fungerer og over alt er ekstra plads udnyttet til stuverum. Før vi tager konklusionen slipper vi ikke udenom standardudstyret.


 

Meget udstyr
Vi har allerede nævnt APEX-skrog i sandwich og kevlar-forstærkninger. Når badeleideren på badeplatformen er nede, varsles skipperen af en indikator. Clarion stereoanlæg med FM/AM radio og højtalere både inde og ude. Docking-lys, landstrøm, bruser på badeplatform, Fluxgate kompas, trimflaps, lys i cockpit, værktøjssæt i motorrummet, fenderholdere, horn og komplet instrumentering nævner vi i farten. Vil du have mere udstyr, er listen over ekstraudstyr meget lang. Her er det bare at vælge ud fra størrelsen på bankkontoen.

Konklusion
Campion Allante LX 925i Mid Cabin er en af de mest avantgarde både på markedet. Den har supermoderne design og detaljer - både udvendig, indvendig og i skroget. Udstyret er omfattende. Under dæk er båden lys og luftig med god soveplads til fire. Cockpittet fungerer super på solrige dage. De tekniske installationer er gennemførte og alle dæksbeslag virker solide. Båden går behageligt i småsø og sejler sikkert med en præcis styring. Der er ganske meget volumen i båden og med et godt design virker den ikke for høj. Twin Mercruiser 120 hk er på grænsen til for lidt motorkraft, vi vil tro at to af Volvo Pentas nye D3-motorer på 160 hk hver vil være perfekte. Desværre havde testbåden lidt for store propeller og vi skal derfor være forsigtige med at komme med en for bastant konklusion. Gennemgående har båden flot finish og kvalitet både på glasfiberarbejdet og indretningen. Vil du have noget som virkelig er moderne, bør du prøve denne båd. 

Campion Allante LX 925i MC
Længde/bredde: 9,14/3,15 m 
Vægt: 3955 kg
V-bund: 20°
Brændstoftank: 429 l
Vandtank - koldt/varmt: 80/40 l
Motor - Cummens 1,7 l diesel: 2 x 120 hk
Maks. motor: 2 x 320 hk
Antal køjer: 5 stk.
CE-kategori: B
Pris: 1.025.000 kr.
Importør: Leif Larsen Marine, tlf. 62 22 89 11, 

+ Supermoderne design
+ Velsejlende skrog
+ Meget standardudstyr

- Hel pulpit forude
- For tunge propeller
- For lille motor
www.leiflarsenmarine.dk



Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer