fbpx

Royal Denship 125 Classic

Inkluder i Newsletter: Ja


            Royal Denships første nybygning, 125 Classic, er stilmæssigt en gang solid førkrigs-nostalgi, den sindige motoryacht af deplacements-typen, som komfortabelt traver af sted med en marchfart på 13 knob og lige kan krybe op på 14, hvis man har travlt. <br />

Men hov! Hvis du tror det er noget at rynke på næsen af, må du gøre dig klart, at kongeskibet ”Dannebrog” cruiser med 8-9 knob og klarer sine opgaver inden for rigets grænser på en nats sejlads. Man har jo besætning til at klare det grove i denne klasse.
Der er tydeligvis kunder til denne type lystyacht. Det understreger den kendsgerning, at Peter Johansens første nybygning under Royal Denship-projektet var solgt, før båden var færdigbygget. Og i øvrigt blev forsinket, fordi ejeren, der måler over to meter og har gangbesvær, ville have en del af interiøret indrettet herpå.

Luksusvarer har de samme fællestræk
Nok er 125’eren et temmelig traditionelt skib af ydre form og præstationer. Men byggemetoden er topmoderne, og indvendig er den en opvisning i teknik og elektronik, som ikke står tilbage for noget.
Vi har valgt at beskæftige os mere med teknikken end med interiøret. Det er ubegribeligt flot og gennemført, men i en noget stillestående interiørstil med stilmøbler, ædeltræspaneler, marmor og naturligvis de dyreste tæpper og tekstiler. Det er med super-yachts som med andre af de tunge luksusgenstande som pelse og smykker, at køberne sjældent er årsunger, og de vælger ret traditionelt. Vi lader billederne tale for sig selvog må indrømme, at stilen trods alt er lidt af et kick, når den bliver sendt til søs.
125’eren er indrettet i tre dæk, øverste dæk med styrehus og åbent agterdæk med siddegruppe, jacuzzi og plads til en speedbåd under den hydrauliske kran. Hoveddækket derunder har en enorm ejerkahyt forrest i overbygningen. Her troner en kingsize dobbeltseng, og der er et stort bad med jacuzzi, separat toilet og påklædningsværelse.
I samme etage ligger pantryet, der er et rent restaurationskøkken med stor kapacitet, og skibet er da også beregnet til en fast kok. Agten for pantryet er der en flot opholds- og spisesalon med udgang til agterdækket, der også har en siddegruppe.
Underste dæk er delt op af maskinrummet i midten. Agten for maskinerne er en VIP-kahyt på størrelse med ejerens og med samme faciliteter. Agten for denne er der endnu to dobbelte gæstekahytter. Foran maskinrummet er der mandskabsrum med messe, vaskeri og kahytter til 6 personer, hvoraf skipper råder over en dobbeltkahyt.

Radarbilleder og westerns i samtlige kahytter
Bag alle ædeltræspaneler og under de tykke tæpper er 125’eren fyldt til bristepunktet med raffineret moderne teknik og elektronik. Den har to stk. 600 hestes diesler i motorrummet, som begge er lydisoleret i hver sin motorkasse, så man kan føre en normal samtale i maskinrummet, mens de er i drift. Samtidig er hele maskinrummet generelt lydisoleret, så maskinstøj højst kan anes ved fuld fart, ligesom de agterste kahytter - de billige pladser - kan høre nogen skruestøj under sejlads.
Mest interessant er bådens elektroniske netværk, som kommunikerer og styrer al elektronik i fartøjet, lige fra navigations-instrumenter til underholdningselektronik. Til udviklingen af dette system har Peter Johansen oprettet firmaet Lantic Systems til at varetage opgaven, som ikke er helt ligetil. Alt, lige fra aktuelle radarbilleder til gamle westerns kan hentes på skibets netværk, der trækker på alle navigations-instrumenter og et antal magtfulde harddisks, så skibet uden vanskeligheder kan byde på f.eks. 1000 videofilm og et kæmpemæssigt lager af musik.
For passagererne betyder det, at man fra fladskærme i kahytterne kan ”se” alt, hvad der har med skibets navigation, fremdrift og sikkerhed at gøre, også de faste overvågningskameraer, hvis man er nysgerrig nok. Foruden at hente film, radio, tv og vejrudsigter ned i kammeret.
Peter Johansen har lagt vægt på at få udviklet en særlig nem fjernbetjening til kahytterne - ”Én jeg selv kan finde ud af”. Den fungerer med kun tre knapper, men hemmeligheden er så, at man finder vej i systemet over skærmmenuer.

Den har sit eget fly-by-wire-system
Når det ikke har været nogen helt almindelig opgave at integrere alt i skibets netværk, skyldes det, at motoryachten fungerer med ”fly-by-wire” styring og kontrol inden for sam-me system. Skibet manøvreres og kontrolleres gennem netværket, som arbejder under klassegodkendte sikkerhedssystemer med samme krav som til moderne passagerfly.
Netværket har også gjort det særlig let at oprette ekstra styrepositioner, bl.a. på øverste dæk - det der ville hedde flybridgen på et almindeligt lystfartøj. Her står en fornem hvid ”kuglegrill” i hver side, men når låget tippes bagover, sidder alle styrefunktioner klar.
Man ser sig om og tænker på al den skjulte elektronik bag den fine aptering. Søluft og elektronik? Intet problem, skibet har aircondition overalt, så der er nul fugt, for sådan et skib lukkes aldrig ned. I sig selv er Classic Yacht 125 et ”tørt” og velisoleret skib, skroget er bygget hos Danyard i Aalborg af hårdtpresset skum og glasfiber efter ”one-off”-metoden, der er velkendt til lystbåde, men som blev udviklet i dette skalaforhold til søværnets opsigtsvækkende standardflex-skibe.
Omkring Royal Denship Classic 125 nytter det ikke noget at drømme om den store lotto-gevinst. Loftet er for lavt i Danmark. Yachten koster i sig selv ca. 75 mill. kr., og alene dens drift med udgifter til besætning og vedligeholdelse anslås at koste ca. 10 mill. kr. årligt. Så kik hellere en ekstra gang på billederne. Det er gratis.

Royal Denship 125 classic
Design: Tom Fexas
Interiør: Francois Zuretti
Længde, skrog 38,60 m
Bredde 8,00 m
Dybgang 2,15 m
Vægt 155 t
Brændstof 37 t
Vand 8 t
Vandballast 35 t
Maskiner 2 stk
Caterpillar turbodiesler 600 hk
Standardudstyr: Aircondition, luftudskiftning 8 gange i timen. 2 stk. 65 kW generatorer. 75 hk bovpropel, 50 hk hækpropel. Stabilitetsfinner mod rulning. Rustfrit ankerspil. Hydraulisk badeplatform.
Pris Ca. 75 mill. kr
Salg: Royal Denship, Århus,tlf. 86 11 73 53.









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *