Buster XS og Linder 400 Sportsman

Metal er sejt! Bådmagasinet prøver de robuste aluminiumsbåde Buster XS og Linder 400 Sportsman, der sejler næsten ens, selvom de er vidt forskellige.
23-07-2002 Hans Henrik23 Jul 2002 13:25 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Hvis man vil have motorjolle, og vil være totalt fri for bekymringer om vedligeholdelse og øm behandling, skal man gå til metallet. De robuste aluminiumsbåde er i særklasse her, og sjovt nok består udbudet af udprægede modpoler, både af konstruktion og udførelse. Finske Buster XS er gennemdesignet og dyrt bygget med dobbeltskrog og opdriftsmiddel imellem. Svenske Linder 400 Sportsman kommer direkte fra metalpressen, skroget består af to halvdele, der samles omkring en køl, og den er som forventet den billigste.
Men de sejler praktisk talt ens, når de som her er prøvet med den samme motor, en Yamaha 9,9 hk totakter. Begge planer ud ved omkring den samme hastighed, 12 knob, og løber godt 17 knob i tophastighed. Linderen var et par tiendedele hurtigere end Busteren, men den virkede en smule ustabil ved tophastighed, hvor man skulle knuge motorens rorpind godt, for et upåagtet udslag kunne give en skarp styrereaktion, så man skulle være uhyre påpasselig og holde godt fat i motorens rorpind.
Busteren, der er en smule skarpere og dybere i skroget, virker lidt mere stabil. Den er dog også 50 kg. tungere end Linderen, har dybere skrog og var udrustet med den lidt mindre propel, hvilket i alt giver et lidt større brændstofforbrug. I planingsfart ved 14,5 knob løber Linderen en sømil på 0,3 liter benzin, Busteren skal have 0,4 liter.
Bedre med ratstyring
Motorernes størrelse pegede på en klar problematik ved begge både. De sejler godt og har i grunden ingen problemer med at sejle den målte topfart, men de vil være væsentligt sikrere at sejle med ratstyring, der giver bedre greb om styringen, rykker føreren frem og skaber bedre balance i båden.
Styrepult med ratstyring er heldigvis standardtilbehør til begge både, og så er der intet i vejen for at montere større motorer. Man kunne også vælge en noget mindre motor. omkring f.eks 6 hk, som sagtens skulle være i stand til at bringe bådene i planing med to mand.
Målene på de to både er næsten ens. Busteren er 14 cm. længere end Linderen, men Busteren sejler med kort motorben på lavt agterspejl og er forberedt til skjult montage af kablerne til en styrepult, hvilket har inddraget en bid af båden, så agtertoften er rykket frem. Det tager så meget plads, at den indvendige længde bliver i Linderens favør. Den er til gengæld lidt dyrere at købe motor til, fordi Linderen har fuld højde agterspejl og skal have motor med "langt" motorben. Til gengæld tilbyder Linderen CE-godkendelse i kategori C for det høje agterspejl, hvor Busteren må nøjes med kategori D.
Med eller uden
aflåselige rum
Begge både har opdriftsmiddel, og her gør metoderne en stor forskel. Buster, der har dobbeltskrog med opdriftsmiddel imellem, har store aflåselige stuverum i sine tofter, således at f.eks. benzintanken ligger i den agterste.
Linderen har også tofter, men de er fyldt med opdriftsmiddel, så i denne version er der ingen aflåselige rum, og benzintanken spændes med en strop til dørken. Vælger man styrepult, får man både magasin til benzintanken og et aflåseligt stuverum.
Bådenes bredde er godt udnyttet, og man skal ikke tage fejl af Linderens lidt buttede udseende. Den er ligeså stabil som den skarpkantede Buster, så en voksen mand kan uden problemer stille sig helt ud i borde.
Udførelsen og finishen er vidt forskellig. Busteren virker meget "færdig" med dobbeltskrog, og den tykke lønning og skridsikkert kunststofmateritale på dørken. Linderen er mere rå med sit enkeltskrog, der tydeligt lader bølgeskvulpet høre. Den har dog et forsonende træk ved at have betræk på tofterne og sin trædørk, ligesom den leveres standard med et sæt årer ... Måske ikke den allerbedste ide, for både Linder 400 og Buster XS - der er forberedt til åregafler, er konstrueret som planende både uden køl, som ikke egner sig særlig til roning.

Buster XS
Længde 4.15 m
Bredde 1,65 m
Vægt 151 kg
CE-godkendelse Kategori D
Pris 24.800 kr
Med styrepult 27.900 kr
Båd og motor med
Yamaha 9,9 hk
2-takts som testet 43.698 kr
Import og salg
Shipshape, Rungsted
Tlf. 45 86 85 20.
Øsby-smedene, Haderslev
Tlf. 74 58 45 90.


Linder 400 SportsmanLængde 4,01 m
Bredde 1,64 m
Vægt 109 kg
Brændstof 25 l
CE-godkendelse Kategori C
Pris 18.335 kr
Med styrepult: 22.552 kr
Båd og motor med
10 hk totakts
Mariner 2-takts 34.135 kr
Import Ketner Outdoor, Glostrup
Tlf. 43 27 11 66 anviser nærmeste forhandler.
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer