fbpx

Yamarin 5810

Inkluder i Newsletter: Ja

Med sit moderigtige marineblå skrog og passagervenlig indretning er Yamarin 5810 tilsyneladende født til paradesejlads og familiesejladsens pligter. Men i virkeligheden kan den klare strabadser, som vil få tilfældige søndagsgæster til at blegne. 5810’eren er en herrebåd, som holder en flot gennemsnitsfart, hvor mange motorbådsejere ville overveje at liste hjem for kvart kraft.
Retfærdigvis må det straks siges, at egenskaberne over for større strabadser hovedsagelig er til rådighed for tomandssejlads, hvor man sidder godt i læ og balance bag styrepulten i et par udmærkede styrestole.
Yamarin’en har både en flot agtertofte og kistebænke i stævnen med hynder til, så der kan indrettes en solbadeplatform i hele stævnen. Hvis de fyldes op med passagerer, skal farten tilsvarende ned. Ikke fordi båden ikke kan klare det med den rigtige motorstørrelse, men fordi styrestolene er bådens bedste pladser. Her sidder man relativt højt og kan delvis affjedre sig selv med benene. Det kan en sagesløs passager på en kistebænk ikke, men må sidde og forlade sig på en velaffjedret bagdel.
De gode passagerfaciliteter er en god ekstra lokkemad til dem, der vil have en gennemført praktisk båd med mange muligheder. Med gode håndlister hele vejen rundt virker Yamarin’en dyb og velbeskyttet, hvis man vil have børn med ud og sejle. Båden er selvlænsende og passer dermed sig selv. Men har man yderligere ambitioner, kan den bestilles med en flot teaktræsdørk.
Tager bølgerne fint og lander blødt
Yamarin’ens skrog er omhyggeligt designet til udfordrende kystsejlads. Det har en skarp stævn og en dyb skrogvinkel (konkret vinkel opgives ikke), som tillader en høj marchhastighed, næsten uanset vejret. Den skarpe stævn skærer bølgerne komfortabelt, og den dybe V-facon agter får den til at lande blødt, sandsynligvis hjulpet af den gode balance med to mand midt i båden.
Med maksimum hestekræfter, en 130 hestes Yamaha totakter på agterspejlet, accelerer Yamarin’en lynhurtigt med to mand ombord, og den spænede 35 knob, selvom vejret var relativt råt. I magsvejr skulle 40 knob være inden for rækkevidde. Mindre hestekraft kan sagtens gøre det, men man skal dog ikke snyde sig selv for de muligheder, båden tilbyder for at flytte hurtigt mellem fiskepladserne.
Fornemmelsen af at sejle den er "stor", og vi holdt sagtens op til 20 knob under omstændigheder, hvor mindre heldige både måtte ned på 12-14 knob. Til gengæld er styreegenskaberne tilsvarende storbådsagtige. 5810’eren er ikke nogen lystig swinger, men styrer en smule stift. Det øger blot den fornemme fremtræden og hindrer, at man giver sine passagerer ubehagelige overraskelser. Den kan sejle herfra og dertil med maksimum fart og komfort, det er sagen.

Yamarin 5810
Længde: 5,80 m
Bredde: 2,18 m
Vægt u/motor: 620 kg
Motorstørrelse: 50-130 Hk
Tank: 150 l
CE-godkendelse: 6 pers.kl.C
Pris u/motor: 95.900 kr.
Pris som testet: 166.000 kr.
Forhandling: Øsby Smedene
Haderslev, Tlf. 74 58 45 90









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *