Bådmagasinets billedgalleri

Husbåd

Sommerhuset cruiser med fem knob. Her kommer "Morfars kolonihavehus" og vækker slumrende sejlerdrømme om at bo på vandet. Drømmen koster 1,1 mill. kr., og er totalt i glasfiber.
11-07-2002 Hans Henrik11 Jul 2002 13:00 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Denne husbåd er så overrumplende et syn, at selv sammenbidte, traditionsbundne sejlere overgiver sig. Oplevelsen af det sirlige, svenskrøde hus, der muntert kommer sejlende med veranda og hvidmalet kolonihave-flagstang i stævnen, sætter fantasien i sving. Folk strømmer til, når man anløber en havn. De spørger ikke, hvad husbåden kan bruges til. Spørgsmålet er vel nærmere, hvad den ikke kan bruges til.
Vi var lidt i tvivl, om denne test hørte bedre hjemme i et boligblad, men reaktionen blandt sejlere antydede, at vi ikke behøvede at holde os tilbage. Der må ligge én eller anden drøm i alle sejlere om at bo på havet og ikke blot pløje det lejlighedsvis.
Denne drøm koster i dag ca. 1,1 mill. kr. i form af husbåden, som bedst beskrives i termer fra hushandler. Den dækker 66,7 kvadratmeter grundareal med en længde på 12,2 og bredde 5,56 meter. Heraf udgør det bebyggede areal 51 kvm, men da der er bygget hems over cirka halvdelen af huset, er det beboelige areal omkring 65 kvm. Der er terrasser både for og agter. Grundværdien kan ikke vurderes, og ejendomsskatter er noget, man afgør med havnefogeden.
Første færdigbyggede
Husbåde er den allernyeste maritime trend i Danmark, efter der lovmæssigt er blevet åbnet mulighed for, at man kan bo i havnene. I Københavnsområdet, særlig i Christianshavns kanaler, er der utrolig mange af dem i form af ombyggede færger, fantasifuldt opbyggede lastepramme eller blot gamle fiskekuttere med en ekstra presenning over. Flere og flere lystbådehavne har lavet reglementer og byder husbåde velkommen, fordi det umiddelbart dæmper hærværk og tyverier at have faste beboere.
Johnson-husbåden er den første færdigvare inden for området. Den er bygget i Sverige, flyder på to pontoner, og er bygget komplet i glasfiber. Det vil sige, at ikke blot katamaran-skroget er glasfiber. Husets vægge, gulv, tag og skillerum er af en 10 cm skumkerne med 8 mm glasfiberbelægning på hver side. Denne opbygning indebærer også fordele for udførelsen, da materialet er meget let at arbejde i. Det er ikke svært at ændre konceptet og få et hus i allerhøjeste individuelle udførelse.
Som prøvebåden fremtræder, virker stilen umiddelbart svensk, men en lang række danske havne har i generationer haft bygninger i samme stil og farver, for blot at nævne Skagen som det ældste eksempel. At husbåden ikke virker som noget fremmedelement fremgik af reaktionen, da den lå til præsentation i Espergærde. Mange besøgende på havnen troede, sejlklubben havde fået nyt klubhus.
Igennem havelågen
Man går om bord gennem en åben havelåge i det trykimprægnerede hegn rundt om terrassen i stævnen. Det eneste der forstyrrer indtrykket af et sommerhus er en ca. 80 cm høj lønning rundt langs terrassen, som ganske praktisk tager både søsprøjt og træk om anklerne. Forrest til styrbord står en lidt usædvanlig dobbelt styrepult med to rat og to motorhåndtag, men forklaring følger.
Man skridter over den tre meter lange terrasse og åbner døren til huset, og her går vi ind i noget, som sommerhusfolket har kendt i årtier. Det, der engang hed et begynderhus, hvor man træder ind i et opholdsrum med køkken af sommerhusdimensioner og spiseplads til seks personer. Rummet er indrettet "til kip", altså op under taget, som med en højde på 3,70 cm giver en dejlig luftig fornemmelse. Ser man agterud, er der bygget en hems med fast trappe hen over resten af indretningen. Heroppe er der rigelig plads til et antal børn eller gæster.
Fra stuen går man agterud ad en pænt bred gang med hovedhøjden 2,20 meter og finder et flot soveværelse med skabsvæg til bagbord. I styrbord er der indrettet toilet-badeværelse med flot dimensioneret brusekabine i kombination med et bryggers med vaskemaskine/tørretumbler, med dør ud til terrassen agter, der er ca. en meter.
Skroget bærer 30 tons
Rent praktisk er husbåden godt indrettet med en kraftig, men alligevel nabovenligt blød fenderliste hele vejen rundt og solide fortøjningspullerter i alle hjørner.
Den leveres standard med 1000 liter ferskvandstank og 1000 liter spildevandstank. Huset opvarmes med 220 V el-radiatorer og har 220 V stikkontakter i alle rum, beregnet på landstrøm, suppleret med en batterikapacitet på 280 amperetimer. Køkkenet har gaskomfur, emhætte og køle-fryseskab, og overalt er der indrettet med solide landkrabbe-armaturer til vand.
Husbådens skrog er opbygget som en katamaran, og skrogene er udført som en fyldig undervands-ponton, der skrumper i vandlinjen, hvilket egentlig er en avanceret konstruktion, det halvt neddykkede skrog. Det tilfører synsindtrykket af konstruktionen en vis lethed. Pontonerne er udført som synkefri, idet de er bygget i samme sandwichkonstruktion som gulv og vægge, og opgives at have en bæreevne på 30 tons.
Styringen: Bedre end en blokvogn
Fremdriften sker ved to stk. 30 hk firetakts Honda udenbordsmotorer, som er anbragt diagonalt i en motorbrønd i hver sin ponton. De tilsammen 60 hk er fornuftigt valgt til at drive husbåden frem. Man skal alligevel ikke forvente den helt store, umiddelbare manøvreevne af et "fartøj" som dette, men med nogen øvelse er det faktisk muligt at få husbåden til at manøvrere ganske præcist og f.eks. sejle sidelæns, da de to motorer manøvreres individuelt med hver sit rat og gashåndtag på styrepulten.
Den reagerer som forventet noget trægt på gassen med 60 hk. til 5,5 tons, og er tydeligvis ikke sådan en sag, man lige smutter til stranden med en varm eftermiddag, når først man ligger sikkert i havn.
Ude på vandet sejlede vi godt 6 knob i tophastighed. Til almindelig sejlads lader man den forreste motor trække fremad, og styrer med den bageste. Styringen er temmelig langsom, men hvis man har prøvet at chartre de store kanalbåde i England og Frankrig, vil man genkende fornemmelsen af, at der går et pænt antal sekunder, før et styreudslag slår igennem, og allerede forinden skal man have styret kontra for at stabilisere den nye kurs. En ting kan man sige positivt: Det er ikke en båd, der overrumpler sine medtrafikanter på vandet med pludselige manøvrer ...
Selvom husbåden ikke er særlig kursstabil, er sejladsen er meget hyggelig, når man står forrest på verandaen og styrer sit fartøj. Man kan være helt sikker på sjove reaktioner fra andre trafikanter på vandet og gør sig uvilkårligt klar med velkendte, royale håndbevægelser.-
Med en dybgang på 60 cm har husbåden ganske ekstraordinære muligheder for at sejle på eventyr og lægge ind, hvor ingen andre end små motorjoller kan færdes. 14 dage ud for Bellevue, hva'be'har? Selve sejladsen vil næppe få første prioritet i et fartøj som dette, men vil være midlet til at komme rundt til nye steder, og under alle omstændigheder en del lettere end at sætte sit sommerhus på en blokvogn.
Dog skal vi anføre, at husbåden blev sejlet til Danmark fra Göteborg i let til frisk vind ad Kattegat, så man skal såmænd ikke holde sig tilbage. Eventyr ... nye, og meget anderledes eventyr til vands venter.

Johnson Husb&arin
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer