Askeladden 645 Beetle

Havets Beetle og Folke-dieselen. Vi tester to nyheder på motorbådsfronten: Den nye Askeladden og den nye 1,7 liter Mercruiser kompakt-turbodiesel med 116 hk.
10-07-2002 13:40 Hans Henrik10 Jul 2002 11:40 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
To varme nyheder holdt stævnemøde på den flydende bådudstilling i Ishøj: Den nye norske Askeladden 645 Beetle, monteret med MerCruiser D1,7L, der er en ny og kompakt 116 hk turbodiesel, som skal konkurrere med benzinmotorerne ydelse, størrelse og vægt.
Askeladden Beetle er en ny draycruiser med indenbordsmotor, frækt og aktuelt udformet med vindspejlets sider i samme linjer, som kendetegner tagbuen på VW's beundrede Beetle. Konstruktionen er dansk, idet Arne Borghegn siden 1992 har leveret tegninger til Askeladden - lidt af en præstation over for en bådebyggernation, der udmærket selv ved, hvordan hurtige motorbåde skal være.
Beetlen har en gennemført finish og særlig elegance, der på en lidt uretfærdig måde dækker over, at den også er en robust båd, som kan klare et stort anvendelsesområde. Beetlen er solidt bygget med en omhyggelig skrogkonstruktion, hvor skroget, dets bundstokke - der er langsgående i en speedbåd - samt den konstruktion, der bærer hele interiøret fra for til agter, er føjet sammen til en helhed, som giver skroget stor stivhed. Samtidig er der ikke sparet på glasfiberen, så Beetlen kommer ud med en totalvægt på omkring 1600 kg., hvilket dog også udelukker den som trailerbåd for de fleste.
Sejt skrog i bølger
Beetlen er tillidsvækkende stabil at gå om bord i, bl.a. også takket været sin gode bredde på 2,5 meter. Folkedieselen starter villigt med en umiskendelig, afdæmpet dieselsnurren, der ikke er så påtrængende som man pr. refleks forventer.
Ud af havnen sejler båden bemærkelsesværdigt retningsstabilt i det langsomme deplacementsområde. Vi giver gas, og maskinens 116 hk - 105 på propellen - virker umiddelbart tæt på den nedre grænse til den 1600 kilos båd. Med to mand om bord accelerer den til planing på ca. 8 sekunder. Det første sekund af accelerationstiden går dog med at få ladetryk på maskinen, og så snart maskinen er lidt oppe over tomgangshastighed, reagerer den lige så hurtigt på gassen som en benzinmotor. Trods sin lidenhed "slæber" den godt og er god til at holde båden kørende i laveste planingsfart uden at "dumpe igennem".
Båden har sin planingstærskel omkring 16 knob og planer først "rent" ved knap 18 knob som følge af sin vægt og en relativt dyb bundvinkel på 19 grader. Denne kommer dog båden til gode uden for havnen, hvor der står en krap sø op ad molen til Ishøj havn.
Beetlens skrog skærer sig kompetent igennem, og den er i stand til at holde sin relativt høje planingsfart, hvor andre forlængst har måttet give op. Styringen er komfortabel med et "rundt" og naturligt forløb i reaktionen på styreudslag, og den kan sagtens smides hårdt rundt i skarpe sving uden at miste grebet i vandet.
På fladt vand med to mand om bord præsterer MerCruiser maskinen en tophastighed på ca. 30 knob. Motoren opgives at forbruge 12 liter i timen ved 3000 o/m. Her sejler Askeladden Beetle godt 18 knob, med et forbrug på ca. trekvart liter pr. sømil.
Forvandlings-cockpit
Indretningen af Beetlen byder på gode muligheder for forvandling. Fra at være daycruiser med tre fremadrettede pladser fremme ved styrepladsen og fire siddepladser i agtersofaen, kan den agterste del af cockpittet indrettes til en stor solseng, foruden de mange hynder kan pakkes sammen, så man kan komme ud på hver side af motorkassen til f.eks. fiskeri. Cockpittet er på typisk norsk maner udstyret med et kogeblus og en lille håndvask i et lille skab i styrbord.
Sovekabinen forude nås igennem en praktisk skydedør, og byder på fornuftig plads. Investerer man så i den store kaleche, kan der redes op til yderligere to personer i cockpittet. Primært er den naturligvis daycruiser til hurtige ture på solskinsdage, hvor den veldimensionerede badeplatform vil blive værdsat.
Askeladden-bådene har en særlig stil med fede polstrede sæder, flot glasfiberarbejde og gedigne detaljer, som man lige skal tage i øjesyn, inden man dømmer båden på sin noget høje pris.

Askeladden 645 Beetle
Længde 6,45 m
Bredde 2,50 m
Bundvinkel 19 0
Vægt 1600 kg
Brændstof 165 l
Vandtank 56 l
Bundvinkel 19 0
Motor: 116 hk
MerCruiser D1 1,7 l
ferskvandskølet 4 cyl
turbo diesel.
Pris som testet 371.065 kr. (2002-pris)
Benzin-
alternativ 339.775 kr
m MerCruiser 210 hk
EFI 4,3 l

Ketner Outdoor
tlf. 4327 1166
Anviser nærmeste
forhandler.

Dieselmotoren der kører som på benzin:

Mercurys nye MerCruiser D1,7 DTI er et energisk forsøg på at lave en let, kompakt og højtydende "folkediesel" som konkurrent til benzinmotorerne, så dieselen bliver lettere at indpasse i mindre planende både.
For at få maskinen ned i samme vægt som en benzinmotor har man valgt en motor med et relativt lille slagvolumen på 1,7 liter, som ved hjælp af turbolader med intercooler og mekanisk direkte indsprøjtning yder 105 hk på propellen eller 116 hk på krumtappen. Det giver en noget høj literydelse på 68 hk/liter, som man ikke er vant til for marinedieseler, hvor der tværtimod tilbydes en lav literydelse, som alt andet lige er ensbetydende med holdbarhed.
Betænkeligheder over dette aspekt har man imødegået ved at benytte en velafprøvet 4-cylindret Isuzu-disel, som bl.a. også sidder i europæiske biler. Der er tale om en relativt avanceret dieselmotor med fire ventiler pr. cylinder.
Mercury har erfaringer fra tidligere med små dieseler til maritimt brug, og de gik på, at små motorer har for lave sejtræk til at accelerere en planende båd op inden for en rimelig tid.
Derfor er 1,7 liters maskinen udstyret med effektive hjælpemidler som turbolader med intercooler og direkte benzinindsprøjtning. Disse grejer sammen med ferskvandskølingen fylder godt, hvormed den i grunden ret slanke 4-cylindrede motor kommer op på omtrent samme indbygningsmål som den motor, Mercury selv sammenligner den med, firmaets egen 3-liters 4-cyl. benzinmotor på 135 hk.
Accelerationsproblematikken omkring den nye diesel er løst med en anden udnyttelse af turboens wastegate-teknik, end man er vant til. Wastegaten er en overtryksventil, der egentlig er beregnet til at begrænse ladetrykket, så motoren ikke belastes mere end hensigten ved høje omdrejninger. På Mercuryen har man udnyttet funktionen til noget mere. Motoren er udrustet med en turbo i en let overstørrelse, der sætter tryk på ydelsen allerede i det lavere omdrejningsområde, hvorpå wastegaten må lukke overtryk ud meget tidligere. Sammen med det 16-ventilede topstykke får man dermed en hurtig fyldning af cylindrene.
Resultatet er vellykket. MerCruiser D1,7 leverer acceleration med en kvikhed, der er meget tæt på en benzinmotor. Dens forbrug er lavest ved 3000 o/m, hvor der leveres en glimrende marchhastighed med de fleste planende både, og her bruger den trekvart liter pr. sømil. Med dagens priser på brændstof er besparelsen dog til at overse. Der skal andre motiver end brændstoføkonomien til, før man vælger en dieselmotor, der koster næsten det dobbelte af en benzinmotor med tilsvarende ydelse. Den 120 hk "folkediesel" koster med drev og instrumenter 113.970 kr., mens Mercury 3-lit
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer