Motor | Concept 610

Concept 610

Speedbåden for de seje drenge. Concept 610 vinder næppe skønhedspriser, men den første danskbyggede speedbåd i aluminium er heller ikke beregnet til at imponere strandløverne.
27-03-2001 16:58 Hans Henrik27 Mar 2001 14:58 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Concept 610 er den første speedbåd, der er bygget af aluminium i Danmark, og selvom den næppe slår havnens smarte drenge omkuld med sin charme, så kan vi godt regne med at se mere til den i fremtiden. Concept'en er ikke lavet til badesjov og vandski, den er tegnet som en arbejdsbåd, og der er nogle interessante ideer i den, som ikke uden videre kan ignoreres.
Concept'ens forhistorie er interessant. Den er konstrueret og bygget, fordi aluminiumsværftet i Svendborg har følt behovet for kunne tilbyde en konkurrencedygtig standardvare. Værftet har bygget en række aluminiums-arbejdsbåde i individuel udførelse, som let kommer til at koste det dobbelte af en serieproduceret båd. Med Concept 610 regner værftet med mere tilfredse kunder, fordi der bliver rigelig plads i budgettet til enhver form for ændringer. Aluminium er let at arbejde med, så enhver form for individuelle ønsker kan efterkommes, bl.a. kan skroget uden vanskeligheder forlænges.
Materialet giver til syvende og sidst en let båd på 1150 kg. med motor, hvormed Concept 610 er realtivt let at traile.

Bredde for stabilitet

Aluminiumsbåden er med vilje bygget ret bred for sin længde, 2,55 meter, for at skabe en stabil platform. Den er af samme grund lagt ud med en temmelig flad bundvinkel på 16 grader, som bestemmer sejlegenskaberne forudsigeligt i sø, hvor den arbejder noget hårdt. Manøvreevnen er stor, den svinger villigt, hvilket er godt, da det høje fribord tydeligt lader vinden påvirke kursen.
Vi testede båden, dagen efter den blev søsat, og der er nok en række ting, værftet vil rette, for hele skroget svingede lystigt med motorvibrationerne og får den til at lyde som det værksted, hvor den er bygget.
Concept 610 virker ekstraordinært bred, takket være en interessant konstruktonsmæssig detalje, som Teit Kjeldersgård har opfundet: Et ekstra knækspant lige over dæksniveau, der stiver fribordet af og sparer anvendelse af spant over dæksplan. Det ekstra knækspantet flytter fribordet 7-8 centimeter udad, så båden føles som en ordentlig skude at borde. Fribordet er dermed en ren aluminiumsplade, kun afstivet foroven med alu-rør, der giver gode, afrundede kanter.
Fribordet er dermed ikke dundrende fast som en stålbåd, det giver sig lidt, men som aluminiumsmester Teit Kjeldersgaard siger: "Båden er rigeligt dimensioneret, den er bygget i fire mm plade, hvor vi havde haft rigelig styrke med tre, men det er sværere at svejse i."
Værftets første model var udstyret med en 135 hk Mercruiser, der præsterede en tophastighed på 32 knob. Trods den flade bund planer den først ved
13-14 knob og sejler frit i balance ved ca. 18 knob.
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer