fbpx

Svendborg Classic

Inkluder i Newsletter: Ja

Det er den allerførste Svendborg Classic, og det skal tages med i vurderingen. Under fordækket er der god plads til en kahyt med overnatningsmuligheder for to personer. På denne prototype var kahytten endnu ikke indrettet, men der vil som standard være en V-køje samt separat toiletrum plus et garderobeskab. En potentiel kunde kan selv vælge indretningen, som skræddersys efter kundens ønsker. Det er en af de fordele, som skiller denne fra masseproducerede både.
En af justeringerne er tilpasning af skrogets bredde, så båden kan trailes – selv om traileren skal være rigtig stor. Det klassiske spring i skroget er bibeholdt, og man skal se båden lidt på afstand, for at kunne se hvor elegant skrogets linjer er. Svendborg Yacht Værft er kendt for sine mange både i aluminium, som vi har sejlet flere af. Men dette skrog er altså i glasfiberarmeret polyester.
På prototypen sidder en for kraftig motor, der giver en for høj topfart, som i praksis betyder, at båden kommer op over 20 knob, og så begynder den at blive ustabil. Den lange køl får pludselig opdrift, skroget går for højt og mister sin stabilitet. Her får det planende skrog altså en hastighed, det ikke er konstrueret til, og på kommende både vil der blive monteret en lidt mindre motor. Så vil tophastigheden ligge på omkring 15-16 knob, og så sejler båden behageligt. Brændstofforbruget bliver fornuftigt, og båden vil have fine sejlegenskaber selv under barske forhold.

Indretningen
Cockpittet vil fremover blive næsten som på prototypen. Helt fremme bag det klassiske vindspejl er førerpladsen. Man har fint udsyn gennem de store glasflader og sidder behageligt beskyttet, når den forreste del af kalechen er slået op. Motorkassen optager naturligt nok en del plads, men der er gjort plads til pantry på toppen. Køleskab under passagerstolen. Hele cockpittet er meget langt – for det er en lang og slank båd. Pladsen agter er indrettet med to langsgående bænke med plads til et stort bord i mellem, altså en sofagruppe med masser af plads – her får man lyst til at indtage en god middag. Og vi ser for os, at bådens korrekte stil kunne være med hvid dug og ægte krystalglas. For om bord på denne båd fornemmer man hurtigt, at her skal være en gennemført klassisk stil.
Træværket er af høj håndværksmæssigt standard – blandt andet med en blanklakeret dørk. At lave en detaljeret vurdering af en prototype er ikke nogen god idé. Nu skal producenten bruge tid på pleje produktet, finde den rigtige motor og foretage de nødvendige justeringer. Vi må hellere komme tilbage til en mere detaljeret gennemgang, når det er gjort. Uanset hvad er det spændende at prøvesejle en frisk prototype – noget vi sjældent får tilbudt. Vi vil påstå, at det er vigtigt at vise en båd frem, selv om den ikke er helt færdigudviklet. Mange var om bord i båden under udstillingen, og det er netop her, at producenten kan få potentielle kunders mening om, hvad der skal ændres, eller hvad der kunne være af specielle ønsker.
De senste år er retrobåde blevet mere og mere populære. Og det er der, vi tror, at Svendborg Classic vil ramme sin målgruppe. Og ved at støbe skroget i en form kan man efterhånden bygge bådene hurtigere og i større mængde. Produktionsmetoden har selvfølgelig tæt sammenhæng med den endelige pris.

Sejlegenskaber
Med et langt og slank skrog opfører båden sig fornuftigt i krappe søer. Den sejler perfekt også ved lave hastigheder, og det gør båden behagelig til aftenture. De moderne detaljer er i orden – blandt andet bovpropel som er godt at have ved havnemanøvrer. Man glemmer hurtigt, at det er en glasfiberbåd, når man er om bord. Indretningen er slet og ret for klassisk. Hele båden fornemmes stiv og kompakt uden at virke tungt bygget.
Vi glemmer plus og minus på denne båd. Det var jo en prototype, men et spændende tiltag til flåden af klassiske retrobåde. At det så er en dansk producent, der tager skridtet og lancerer en båd som denne, viser, at der er meget nytænkning også i dansk bådindustri.

Længde/bredde: 9,10/2,55 m
Vægt: 2600 kg
Maks. personer: 10 stk.
Motor, standard/testbåd: 110-170/170 hk
Brændstoftank: 140 l
CE-kategori: C
Pris testbåd: 950.000 kr.
Producent: Svendborg Yacht Værft A/S, tlf. 62 20 11 61, www.yachtservices.dk




Seneste nyheder





★ Artikel

★ Er CE-mærkning din garanti for sikkerhed?

SailGP

Barselsvikaren - nu med fast job

Kort nyt

KDY Sharks på podiet i Portugal

Kort nyt

Museet for Søfart står til at miste millioner af kroner

Kort nyt

Træk en kajak i automaten på Rørvig Havn

Kort nyt

Sejlsportens store succes: Kvinderne stormer frem

Kapsejlads

Rindom topper verdensranglisten

Kapsejlads

Ocean Globe Race: 5.000 sømil uden varm mad og kaffe?





Udvalgte artikler *