Oceanmaster 620 C med 150 hk Suzuki

Ny på markedet. Konkurrencen i denne klasse er hård og det er ikke let at hævde sig. Oceanmaster, der bygges i Polen, har meget udstyr og kan med rette kaldes en lille overnatningsbåd.

05-11-2007 15:30 Christina05 Nov 2007 14:30 - Bengt-Erik Iversen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Både toilet i V-køjen, et lille pantry og ekstra hynde til solplatform er standard. Kahytten er lige stor nok til to personer og meget enkelt, men fint indrettet. Lidt træværk er der også blevet plads til. På positiv-siden kan nævnes vinduer i skrogsiden og dæksluge. Kahytten lukkes med en skydedør. Førerstolen er godt polstret og har vippesæde. På grund af det meget lave vindspejl og brug af farvet glas, sidder man normalt med udsyn over vindspejlet. Farvet glas er ingen fordel – det reducerer udsynet. Specielt hvis man sejler med kalechen oppe i skumring eller mørke.
Bag førerstolen er et skab med en lille vask og trykvand. Passagerstolen er erstattet af en støbt kasse med en pude og en vipperyg. Ulempen er at komforten ikke er så høj i forhold til den fine førerstol. Fordelen er at man under hynden har fået plads til en kogeblus. Arbejdshøjden er lav, men man kan dog lave sig en kop kaffe. Hvis man ikke har behov for sektionen med blusset, vil båden blive mere komfortabel med en passagerstol lig førerstolen. Cockpittet er pænt enkelt med en agterbænk i fuld bredde. Her er plads til tre voksne, men komforten ødelægges en del af en for lille ryghynde. Ved hjælp af plader og ekstra hynder kan der arrangeres en brugbar solseng.
På hver side af motorbrønden er der små platforme. I bagbord side er monteret en kraftig lejder. Flot! Det som imidlertid ikke er så godt, er at det er vanskeligt at komme fra cockpittet til de små badeplatforme. Men plus for de gode håndtag på cockpitkarmene.
Fordækket er fladt og godt at gå på med en fin pulpit. Det er dog vanskeligt at komme fra fordækket og ned i cockpittet. I skydedøren er et indstøbt trin, men det er lidt for lille til at give en sikker færdsel. Der burde være to større trin. Instrumenterne sidder i fin sigtelinje foran skipperen og kompasset længere fremme er rigtigt placeret. Kortplotter/GPS skal monteres i bøjlen – der er ikke afsat plads til indbygning.

Sejlegenskaber og konklusion
150 hk er største motoralternativ og med så stor en motor har båden godt med kræfter. Med fuld last om bord er denne motor værd at anbefale, for båden vejer alene 900 kg. Med let lastet båd havner topfarten på 39 knob. Skroget er stabilt, rimeligt bredt og båden kommer op at plane uden en mærkbar planingstærskel. På grund af stor bæring i skroget, holder båden sig i plan helt ned i 10-12 knob. Båden sejler jævnt til godt – kun i krappe bølger kommer der en del slag på de markante og brede chines.
Båden har en god finish. Blå skrogside og blåt stof med hvide kanter giver et godt indtryk. Der er nogle detaljer, der burde forbedres – man kommer hurtigt til at mangle stuveplads. I forhold til de bedste i klassen er der en del detaljer som ikke giver pluspoint, men båden har rigtig meget standardudstyr. Ud fra pris og udstyr bør den være et interessant alternativ for mange og det er altid spændende når en outsider kommer på markedet. Båden har mange gode sider. I forhold til en del konkurrenter er det små detaljer der mangler – plads til kort, stuverum til småting osv. Men så er spørgsmålet igen, hvor meget ekstra man er villig til at betale for sådanne detaljer og har man brug for mere.


Længde: 6,20 m
Bredde: 2,50 m
Vægt, båd: 900 kg
Motor: 90-150 hk
Motor testbåd: Suzuki 4-takt 150 hk
Maks. ant. pers.: 6 stk.
Pris testbåd: 269.900 kr.
Pris fra: 184.900 kr.
Værft: Ocean Master
Importør: Bluebay Marine, tlf. 86 82 22 22

+ Meget udstyr
+ Letplanende
+ Høj stabilitet

- Farvet glas i frontvinduerne
- Mindre behagelig ryg på agterbænk
- Trin til fordæk

Udvalgte varer til vores abonnementer

135

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer