Doral 265 med MerCruiser Magnum V8

Fuld af nye ideer Denne spændende daycruiser kommer fra Canada. Den har et lækkert design og mange spændende detaljer. Båden sejler godt og er en elegant cruising-maskine, hvor komforten er sat i højsædet.
13-09-2007 17:56 Hans Henrik13 Sep 2007 15:56 - Bengt-Erik Iversen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Der er mange amerikanske bådproducenter og flere er repræsenteret på det danske markedet. Men der bygges også både i Canada og Doral har en omfattende model-serie. 265-modellen leveres i to udgaver - med kahyt fremme eller som ”bowrider”. I sidstnævnte version taler vi om en virkelig stor ”bowrider”. Testbåden er imidlertid versionen med kahyt fremme. Den har lækre linjer i skroget med et spring fra stævn og helt ned mod badeplatformen agter. Cockpittet går helt ud til siderne for at give bedst mulig pladsudnyttelse. Opgang til fordækket sker via trin og oplukkeligt midtervindue.

Indretning
I kahytten kan sofagruppen ændres til en dobbeltkøje. Der er separat toiletrum med elektrisk toilet. Ikke stort, men det fungerer fint. Under cockpitdørken er der en ekstra køje, som fint holder liggemålet, men med lav højde og det giver begrænsninger. Til nød kan et mindre barn overnatte her, hvis det ikke har klaustrofobiske tendenser. Bedst egnet er køjen som stuverum. Det er heller ikke på dette punkt båden har sin stærkeste side og står mange køjer på ønskelisten, findes andre og bedre modeller at vælge i mellem.
Dette er en komfortabel daycruiser og med omkring 26 fod er der rimelig god plads om bord. Både kahytten og cockpittet holder fine mål og her kan en familie foretage hyggelige bade- og dagsture, mens to personer kan tage på en weekendtur med god komfort.
Moderne design både ind- og udvendig er det første man lægger mærke til. Vi kan nævne et elegant udformet instrumentpanel, flot buet skydedør og med et vindue foran passagerstolen kommer der ekstra meget lys i kahytten. De to stole er gode at sidde i og elegante at se på. På kanten af vindspejlet sidder et ekstra tykt, blankt rør og er med til at give et elegant og moderne indtryk. Nede i kahytten er der høj finish på arbejdet - tykke ryghynder på skrogsiden og på køjerne. Et klart tegn på luksus.

Lækre detaljer
Over motorrummet har båden en solbadeplatform. Ved hjælp af hydraulik kan den skydes bagud over badeplatformen og vips bliver den næsten dobbelt så stor. Ekstra hynder lægges nemt på plads. En innovativ detalje vi ikke har set på andre både. Smart!
Der er en fin udgang til den store badeplatform med badelejder.
I motorrummet er en stor, sort MerCruiser Magnum V8. Båden kan fra producenten leveres enten med MerCruiser eller Volvo Penta. Installationerne er ordentlige og pæne. At man tilstræber høj finish ses blandt andet på hvor fint lydisolationsmåtterne er tilpasset.
Helhedsindtrykket er gennemgående godt. Fra flot udformning af detaljerne og det totale design til gennemført finish på glasfiberarbejde, hynder og andre installationer. Som på andre både fra den anden side af Atlanten er standard-udstyret omfattende.
Ved lave omdrejninger er der kræfter nok til havnemanøvrer - man klarer sig normalt med tomgang. Støjniveauet er lavt - den store V8-motor hvæser stille i motorrummet. Det er først og fremmest luftindtaget som høres ved lave omdrejninger.
Båden har en V-bund på 20 grader og en acceleration, der er kraftfuld og hurtigt får båden op og plane. Der er kræfter nok til topfart, men det allerbedste med en båd som denne er cruising-egenskaberne. Sættes farten ned til 22-25 knob ligger båden superb i en fin planingsfart. Støjniveauet fra motoren bliver meget lavt, benzinforbruget moderat og cruising-komforten formidabel.
For at beskrive hvor komfortabelt båden går i dette hastighedsområde, bruger vi udtrykket ”her kan man cruise hele dagen”. Alt er så afslappet og harmonisk. Selvfølgelig kan man cruise langt hurtigere og tilbagelægge lange etaper hvis man vil hurtigt i havn, men det er cruising-egenskaberne, der virkelig gør båden behagelig.
En attraktiv båd til omkring en halv mio. kr. - det er egentlig meget båd for pengene, specielt når man ser på den råstærke motor og bådens gennemførte finish.

Doral 265
Længde/bredde: 8,08/2,59 m
Vægt: 2227 kg
Vand-/brændstoftank: 49/330 l
Motor: 300 hk
Topfart: 50 knob
Pris fra/pris testbåd: 599.800/630.000 kr.
Producent: Doral
Importør: MJ Marine, www.mj-marine.dk tlf. 75 41 17 09

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer