Langfart | ARC-rapport: I mål til rompunch
X-55'eren Gunvør XL møder en trimaran under ARC midt på Atlanten.

ARC-rapport: I mål til rompunch

06-12-2011 23:35 06-12-2011 22:35 - Mads Christensen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen


Så skete det!

Vi kom i mål søndag nat klokken 03.45 dansk tid. Det sidste halvandet døgn var hårde at komme igennem, da vi ikke havde meget vind. Vi brugte vores sammentapet spiler det sidste døgn og den holdt fint. Så beslutningen om at gemme den til det lette vejr til allersidst i sejladsen var helt rigtig.

Mødt af rompunch
Følelsen at komme i mål var lige så god som jeg husker det sidst, og det er en meget speciel oplevelse at gå en lille tur efter 14 dage, hvor man står, sidder, ligger eller kravler på fordækket.

Vi blev mødt af folk fra ARC-teamet som havde de obligatoriske rompunch klar til os. Mandag gik med at lave båd, skylle alle sejlene, vaske båden, tovværket og gøre rent om læ.

Glad sejlmager i St. Lucia
En tur til sejlmageren med de 5 iturevne flyvesejl blev det også til. Nu er der ingen tvivl om hvad den lokale sejlmager skal bruge tiden på de næste par dage.

Vi har svært ved at finde nogle resultater nogle steder, men vi er sikker på at vinde vores løb.

arc-mads-c-gunvr-adventAdventsgaverne bliver byttet i cockpittet, trods det ikke minder meget om dansk decembervejr.

Status
Det er nu anden gang, at jeg sejler ARC, og jeg må sige at inden turen i år troede jeg, at jeg vidste det hele. Jeg er nu helt sikker på at sejladsen over Atlanten er forskellig hver eneste gang og de 225 både der er med har alle har forskellige måder at gribe det an på. 225 rigtige måder og ingen forkerte.

Der er ingen tvivl om, at man finder rytmen og tempoet som båd og mandskab kan klare efter 3-4 dage. Men man skal ikke være bange for at lave om på tingene om bord. F.eks. en ny vagtplan eller ændre på hvor hårdt man sejler og presser båden.

Når jeg kigger på vores båd, er der ingen tvivl om at Karten (ejeren) og jeg var overmotiveret i starten af sejladsen og havde overvurderet vores egne og besætningens evner til at håndtere en 55 fods båd kun 6 mennesker i 20-25 knob vind om natten.

Dårlig bådhåndtering tager skylden
Jeg må understrege, at det ikke var sejlene der ikke kunne holde eller var dårligt lavet, det var udelukkende dårlig bådhåndtering, og at vi pressede båden meget hårdt – til tider for hårdt.

Jeg må også nævne, at der ikke var noget drama omkring spileruheldene, og sejlene blev taget ned stille og roligt, så man må ikke blive skræmt for at prøve dette eventyr på grund af lidt spilerrevner. Det eneste drama var vores egne ambitioner og lyst at vinde der snerrede inde i hovedet.



Ingen måne

En anden ting som også gav større udslag end forventet var, at der ikke var måne om natten. For 2 år siden var vi heldige med at der var fuldmåne næsten 8 timer om natten og ude på Atlanten er det næsten som at sejle i dagslys. I år var det kulsort, og det er vanskeligt at styre båden uden at kunne se nogen horisont - det kræver stor koncentration fra rorsmanden og man skal huske at natten er på næsten 13 timer.

6 mand ikke nok til race
Når og hvis jeg skal sejle ARC igen, hvilket jeg håber, er der nogle ting jeg har lært. Hvis man vil sejle race er 6 mand for lidt, jeg vil tro at min. 8 mand havde været passende på en båd som X-55’eren - så kan man lave et blødere vagtskema med tre kategorier; vagt, standby og fri.

Jeg vil også anbefale, at have flere gode rorsmænd på båden - en god rorsmand sørger for ro i båden og det er altafgørende for at dem der har fri får sovet ordentligt.

arc-mads-c-gunvr-xl-kahyt

Et kig ind i kahytten, hvor der ikke er meget privatliv.

Får du chancen...
Efter nu anden gang over kan jeg kun anbefale at får man chancen for turen skal man gøre det. Det er en rigtig god sejlads med bølger så store som huse, flyvefisk, delfiner der svømmer ved stævnen og varmt og lækkert vejr. Det jeg har fået mest ud af på denne tur er at jeg har fået 5 nye venner - så tak til Sheila, Karsten, Jens, Eskild og min kahyt kammerat Peter for at dette blev en rigtig god tur.

MVH, Mads Christensen

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer