fbpx

Minister klar med skærpede regler for vandscootere

Inkluder i Newsletter: Ja

Højere bødestraf og konfiskering skal være nye våben i kampen mod vanvidssejlads. Men der skal først oprustes hos politiet, mener talsmand. Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) mødes onsdag med Københavns Politi, overborgmester Frank Jensen og repræsentanter fra Københavns Havn.

På mødet skal parterne drøfte forslag til, hvordan de fremtidige regler for vandscootere skal se ud, det skriver TV2 tirsdag, og allerede inden mødet i dag onsdag, kan Søren Pape Poulsen (K) løfte sløret for, hvad der med garanti kommer til at ske.

'Fra politisk side kommer der til at ske tre ting. Der skal laves en form for nummerpladesystem, så vi kan identificere dem. Der bliver højere bødestraffe, og der bliver også mulighed for beslaglæggelse', udtaler Søren Pape Poulsen.

Der skal oprustes

Men før det giver mening at tale om højere bødestraffe og mulig konfiskering af vandscootere, er det nødvendigt at opruste hos politiet. Det mener Troels Brücker, der er talsmand for Bådklubben Valby og formand for BKV Kajak ved Sluseholmen, og han udtaler til TV2: 'Problemet i Københavns Havn er, at hvis man ikke kan fange vandscooterne, så hjælper det ikke meget at hæve bødestørrelsen og give mulighed for beslaglæggelse' - og fortsætter, 'hvis det skal batte noget, skal Københavns Politi træde i karakter og signalere med skiltning og kampagner, at der bliver grebet hårdt ind over for vanvidssejlads'.

En måde at gøre det på, kunne ifølge Troels Brücker være, at man indskrænker muligheden for at sejle ind og ud af havnen. I øjeblikket er der otte huller, som man kan sejle ind og ud ad havnen ad ved slusen i Sydhavnen.

Her kunne man lukke af, så der kun er ét hul at sejle ind i havnen gennem og ét, at sejle ud. Det vil gøre det sværere at sejle med så høj fart, som mange gør på vandscootere, og dermed øge politiets mulighed for at fange dem, der sejler ulovligt. Og det er netop den øgede risiko, Troel Brücker tror, kan gøre en præventiv forskel.

'Hvis vi kan få dem til at opleve en reel risiko for at blive taget eller lukket ude, så tror jeg, de forsvinder af sig selv. Og så har vi vundet det første slag, siger han.

Konsekvenser kræver identifikation

Der findes faktisk regler for Københavns Havn på området, og som reglerne er nu, er det slet ikke lovligt for vandscootere at sejle i Københavns Havn uden en tilladelse.

Men selvom politiet i dag har mulighed for at sætte en båd i vandet, når de modtager en anmeldelse om ulovlig sejlads, har de svært ved at få fat i førerne. De er nemlig ofte maskerede og derfor svære at identificere. Netop derfor vil Søren Pape Poulsen have indført et nummerpladesystem, som skal gøre identifikationen af vandscooterne lettere.

Hør Søren Pape Poulsen (K) i et indslag på TV2 her (eksternt link, red.)









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf

Kapsejlads

J/70 Easter Camp i K.A.S.: Rekorddeltagelse og fokus på VM

Kort nyt

Uventet gave til sejl- og motorbådsklub





Udvalgte artikler *