12 gode råd til langfart med trailer

17-01-2008 12:03 Christina17 Jan 2008 11:03 - Dan Rylinger
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Det er en misforståelse, at bådtraileren skal køres langt ud i vandet for at få båden sikkert af og på. Står båden korrekt på traileren, vil der som regel ikke være behov for at køre længere ud i vandet end til fælgkanten på det bageste trailerhjul. Meget flade ramper eller både, der er svært tunge i agterenden, kan dog gøre det nødvendigt at køre længere ud.
Kommer man længere ud i vandet, vil bremsetromlen og bremsebakkerne blive våde - bemærk at bremsebakkers belægning er limet på og kun tåler begrænsede mængder saltvand, så bremsernes mekaniske funktion ruster. På nogle trailere er specielle skyllestudser til at skylle bremserne med ferskvand, men det skal gøres med det samme.
Kommer man endnu længere ud, vil der trænge vand ind i hjullejerne. Traileren kan sagtens køre derfra, men efter kort tid vil lejerne tørre ud, og saltet slide lejerne i stykker. Herefter vil hjulet begynde at rotere dårligere og dårligere og måske pludselig blokere, eller hele hjulet falder simpelthen af akslen under kørslen.

For at kunne håndtere båden når den er blevet søsat fra traileren, bør man have et tov at styre med både for og agter. Men her er en fælde: Det sker, at båden pludselig glider hurtigt af traileren. Her er det afgørende, at den eller de personer, der holder i tovet, ikke har snoet det om hånd eller håndled; for i bedste fald vil de ryge hen over traileren og i vandet - i værste fald … Hold derfor altid trailertovet med håndryggen væk fra båden og åben hånd mod båden, så er det bare at lade gå, hvis trækket bliver for voldsomt!

Inden båden forlader havneområdet på traileren, skal man sikre sig, at den ikke kan falde af under kørslen. Tro ikke at spillet er tilstrækkeligt til at holde båden på plads. Benyt en wire eller tov i stævnen ud over spillet og fastgør mindst to spændremme rundt om båd og trailer inden længere køreture. Husk også at lægge kaleche eller antenner ned, så de ikke bliver beskadiget under kørslen.

Husk altid at lygtebrættet bag på traileren skal afmonteres inden søsætning og optagning. Og monter elstikket sikkert i holderen, så det ikke kortslutter, når traileren køres i vandet. I værste fald kan det kortslutte hele bilens ledningsnet. Og husk: selv den bedste båd kan have svært ved at flyde uden bundprop.

Husk at et medlemskab af Falck ikke nød-vendigvis betyder, at båd og trailer kommer med hjem, hvis bilen bryder sammen i Nord-italien; international bugsering af en speedbåd på trailer kan sagtens løbe op i over 25 kr. pr. kørt kilometer.

Hav altid værktøj og reservedele med på turen, f.eks. et par baglygter, en bremsetromle med hjulleje og noget højtemperatur hjullejefedt. Husk også nogle pærer, stik og sikringer og et ledningsdiagram, og efterspænd så hele traileren inden turen.

Når du er kommet et par hundrede kilometer ned af den tyske autobahn, så smut lige ind på en rasteplads og udfør cola-testen. Hvis farten er høj, båden tung og hjullejerne eller bremserne er lidt for stramme, bliver hjulene på traileren ufattelig varme. Undlad derfor at røre ved dem, men test i stedet ved at sprøjte lidt vand eller lidt af din billige dåsecola på hjulet - syder det, kan du godt forberede dig på problemer.

Skal du en tur til udlandet med bådtrailer, er det en god idé at medbringe en kopi af kvitteringen for båd og motor, bilens og trailerens registreringsattest samt en kopi af begges forsikringspolice.

Ved kørsel med bådtrailer er man meget afhængig af spejlene, og det kan være nødvendigt med ekstraspejle, der rækker længere ud. Man skal holde særlig god afstand til forankørende, dels fordi bremselængden bliver længere, dels fordi en båd på trailer er en løs og tung genstand, som meget gerne skulle blive på traileren. Tjek derfor spændremmene, selvom de ikke altid er stærke nok ved en katastrofeopbremsning eller en kollision. Så husk at holde lav fart, at holde afstand og at se efter cyklister i højresving.

Trailerspil er forbudt for børn. Og næsten også for voksne. Det er her det største faremoment ligger. Prøv aldrig at stoppe et vildt roterende trailerhåndtag ved at gribe efter det. Der er så meget kraft i håndtagets bevægelser, at en voksen mand kan få knust hånden ved forsøget. Er der en bremsepal på spillet, så tryk på den; dermed roterer spillet langsommere og stopper.
Undlad også at stå direkte bag et trailerspil, og lad ikke uvedkommende stå nærmere end gjordens længde fra spillet, når det arbejder. Er spillet med wire, gælder det også for passagerer i bilen. Er spillet eldrevet med fjernbetjening, så søg selv væk fra spillet og koncentrer opmærksomheden om, hvorvidt båden ruller korrekt op på traileren. Tjek bl.a. om siderullerne vender rigtigt.

Det er altid en god idé at have sat sig ind i de lokale regler og vedtægter såvel til lands som til vands. Du kan købe søkort, der dækker ethvert område, du gerne vil sejle i hos Iver C. Weilbach i København.

En rigtig god regel, inden man kører alt for langt væk med båd på trailer, er at have en checkliste. Det er så fjollet at stå flere hundrede kilometer hjemmefra og mangle tændingsnøglen eller fjernkontrollen til trailerspillet, men bare det at mangle en barneredningsvest kan også ændre dine ferieplaner en halv eller hel feriedag.

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer