Duel på polering

18-07-2002 12:12 Hans Henrik18 Jul 2002 10:12 - Anders Høegh Post
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Båden er ti år gammel og er hvert år blevet poleret med Hempels polish. Men sidste forår blev den poleret på tre forskellige måder: Den ene side blev professionelt maskinpoleret med ny Dulon I og II. Den anden side blev bådejer-poleret i hånden med Hempels Marine Custom Polish som sædvanlig. Agterste halvdel i denne side blev desuden poleret efter med Hempels Boat Beauty Wax.
Det er godt selv at polere båden. Man lærer den at kende, og i stævnen opdager man små ridser, som må være fra påsejlinger af flydende smågods, fiskerbøjer og måske havnepæle.
Endnu bedre er det dog at se en professionel knokle og pruste med at polere båden, så
sveden springer - vel at mærke hans sved.
Man kan nemlig få en ca. 11m sejlbåd poleret for ca. 4.000 kr. I tilgift får man en rapport over skader og revner, der dukker op ved poleringen.
Lille forskel som nypoleret
Da båden var nypoleret, var der stort set ingen forskel på de to sider. Når sejlere på havnen blev bedt om at vurdere, van-drede de frem og tilbage og mente til sidst, at den professionelle Dulon-side måske var en anelse flottere.
Det kunne bl.a. skyldes, at den professionelle side først var slebet med rubbing, så grundlaget var i orden før poleringen.
De første måneder var begge sider legende lette at rengøre med en våd svaber, måske en anelse lettere på Dulon-siden. På Hempel-siden gjorde polering med eller uden voks ingen forskel.
Forskel sidst på sæsonen
I sæsonens to sidste måneder skulle begge sider svabres mere grundigt for at fjerne snavs. Måske var det ubetydeligt lettere på Dulon-siden, men der var ingen forskel på stykkerne med eller uden voks på Hempel-siden.
Da båden kom på land, var begge sider lige småsnavsede med løbere fra hullerne i aluminiumslisten og med olie ved vandlinien. Det var lige let at rense begge sider - eller bildte vi os ind, at Dulon-siden var en anelse nemmere?
Dulon falmede ikke
Tidligere falmede fribordet lidt, men ensartet på begge sider. Det sås kun på de røde pyntestriber, og ny polering har altid givet den klare farve igen. Med den grundige rubbing og Dulon-polering var de røde striber næsten ikke falmet. Dulon-siden havde endda fået en anelse mere sol og burde være mest falmet. At farven ikke falmede, er et bevis for effektiv polering og/eller effektiv grundslibning før poleringen. På agterspejlet mødtes Hempel og Dulon på midten, og her kunne man ikke se nogen forskel.
På Hempel-siden var striberne falmet normalt. Den del der havde fået voks, viste ingen forskel, heller ikke rengøringsmæssigt. Det var altså spildt arbejde at bruge voks.
Dulon-siden var meget let at friske op igen med håndkraft. Først gned vi Dulon I på med klud og polerede let. Så gned vi Dulon II på med en anden klud og polerede grundigt. Skinnende flot resultat..
Men Hempel-siden var også let at friske op igen med Polish og håndkraft. Der skulle poleres lidt grundigere på de falmede røde striber, til gengæld skulle der kun poleres én gang. Også skinnende flot resultat. Dulon I og II koster 265 kr. Hempels Marine Custom Polish koster ca. 86 kr. Tjah, så fik vi prøvet det.

Sådan poleres professionelt

• Båden skal stå på land, så rullestillads kan bruges.
• Vask: Fribordet renses med ferskvand og børste.
• Affedtningsmiddel: Hvis fribordet er meget fedtet og
snavset, tørres det rent med mild citronsyre på klud.
• Slibning: Speciel rubbing (uden petroleum, ammoniak
og silikone som fx Farecler). Smurt på med klud, poleret
med stor vinkelsliber med polereskive. Matte og
ridsede steder fik meget fint vandslibepapir nr. 1000-
1500, og derpå igen rubbing. Nu så fribordet "poleret"
ud, men rubbing er uden konserveringsmidler.
• Let affedtning: Dulon-affedter sprayet på med en
vandforstøverflaske (til blomster), derefter tørret med
ren, blød klud.
• Dulon I: Gnedet på med svamp I. Fik lov at sidde.
Evt. let polering med lille excentersliber.
• Dulon II: Gnedet på med svamp II og poleret grundigt
med polereskive på stor vinkelsliber. Dulon II går i for-
bindelse med Dulon I, så der dannes en stærk overfla-
de, der ligesom maling bør hærde en til to uger, før
man må stille de store forventninger til den. Nyt snavs
bør tørres af med Dulon II. Det er en fordel, hvis presen
ning dækker i hærdetiden. Polering er bedst i gråvejr,
ikke i stærk sol.
• Vand på: Der trykkes meget hårdt på polereskiven. For at
den ikke skal brænde fast i gelcoaten ved gnidnings-
varmen, sprayes lidt vand på med vandforstøver. Det får
også polerebørsten til at holde længere.
Dulon I og II koster i alt 265 kr. Poleringen kan sagtens
gøres i hånden eller med hobbymaskine.
Professionel polering med Dulon koster 2.000 - 10.000 kr. afhængig af bådstørrelse og -tilstand, om der er store
arealer med flybridge etc.
Multi-Job, Martin Massenberg, Rungsted Havn,
tlf. 45 86 77 08, mobil 40 10 91 98, 16, 2960 Rungsted.

Fagudtryk om :polering
Rubbing: Fint slibemiddel uden konservering. Skal efterfølges af beskyttende polish eller voks.
Polish, polering: Meget fint slibemiddel med konserverende fedtstof.
Voks: Konserverende fedtstof uden slibemiddel.

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer