Bådmagasinets billedgalleri | Nul rust på stålbåden

Bådmagasinets billedgalleri

Nul rust på stålbåden

09-07-2002 12:10 Hans Henrik09 Jul 2002 10:10 - Anders Høegh Post
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Det er altid vigtigt, at stål og jern vedligeholdes resolut og omhyggeligt i det maritime miljø. Små lokale rustpletter må aldrig ignoreres, men bør slibes ned og males op straks, ellers tager rusten magten.
Er der kommet store rustne flader, så er der ikke andet at gøre end at begynde helt forfra med sandblæsning og ny malerbehandling. Det er ikke noget, man lige klarer på et par weekender i foråret. Måske bliver det først til efteråret eller næste forår, for der er grundregler, der skal overholdes, før du begynder på rustbehandling.
Stålbådes grundregler
•Alle stålkanter skal rundes med fil eller vinkelsliber. Maling trækker sig sammen under hærdning, og herunder bliver lagtykkelsen på en skarp kant meget tynd. Det gør kanten særlig udsat for rust. Slid går også let gennem tynd maling og giver rust.
•Alle huller (alle!) skal være boret, før malerbehandlingen begyndes. Overvej nøje, om båden er forberedt for fremtidige fastgørelser, der kræver et bolthul, ellers bor nu. Bores der senere huller gennem skrog, spant eller skot, er der ubeskyttet stål i hullet. Det kan ganske vist males, men der er risiko for dårlig overlap mellem ny og gammel maling. Husk at runde kanten af alle huller (som pkt. 1). Huller skal være så store, at bolte ikke skal mases igennem, så maling skrabes af.
•Sandblæs jernkøl og stålbåd: Sandblæsning er den eneste rigtige måde at rense rust og snavs væk på. Jern og stål skal renses, så det er blankt - næsten da. Lad et professionelt firma sandblæse, eller lej selv et sandblæseranlæg.
•Støvsug jernkøl og stålbåd straks efter sandblæsning. Ellers sidder der små slibe- og støvkorn, der bliver dækket af malingen. Ny rust vil snart starte ved sådanne små korn. Det er ikke godt nok at feje støvet væk.
•Mal straks jernkøl og stålbåd første gang med tokomponent epoxy primer efter støvsugning. Ellers vil luftfugtighed sætte sig på den rensede overflade og blive dækket af malingen. Så er ny rust allerede på vej. Arranger helst, at du maler midt på dagen, ikke morgen eller aften. Tokomponent epoxy primer er velegnet.
•Mal stålbåden med 6-7 lag epoxy primer under vandlinien. Jernkølen kan få 4-7 lag. Over vandlinien males stålbåden med 4-5 lag. Overhold temperaturer og tider mellem påføringer, som står på malerdåsen. Herefter kan der males med almindelig bundmaling. Evt. gives før bundmaling et lag primer uden epoxy, læs vejledning på malerdåserne.
•Mal stålbåden over vandlinien med yderligere 2-3
•lag tokomponent maling i ønsket farve.
•Kommer der senere skrammer i malingen, så slib ind til blankt stål med vinkelsliber eller slibepapir, støvsug og reparer med epoxy primer.
•Beslag og bolte af rustfri stål, bronze, messing, aluminium og andre metaller må ikke røre stål direkte, for så dannes galvanisk tæring i saltmættet, fugtig luft. Beslag skal være isolerede fra stålet af et tykt lag maling og helst også en pakning af plast eller gummi.

Udvalgte varer til vores abonnementer

135

Både fra Boatindex.com

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer