Bådmagasinets billedgalleri | Laser Pico - en ny, billig klubjolle

Bådmagasinets billedgalleri

Laser Pico - en ny, billig klubjolle

08-07-2002 16:38 Hans Henrik08 Jul 2002 14:38 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Med festlige gule farver og sin sporty, lave skrogprofil har Laser Pico tomandsjollen sit udseende med sig. Jollen producerer sejlerglæde, og med planeegenskaber har den tilmed ungdoms-appeal.
"Det ligner et eller andet fra Baywatch-serien", var fire Optimist-pigers kommentar, efter de forinden havde planet med koncentrerede og glade udtryk. I alt otte test-sejlere, skrappe A-optimist-sejlere i alderen 12-15 år, deltog i Bådmagasinets test af Laser Pico på Øresunds kolde bølger. Laser Pico'en kan være svaret på sejlsportens dilemma med at holde på de unge, der efterhånden kun er 5500 tilbage af i Danmark. "Herresjov", sagde Optimisterne - og i tilgift er den bemærkelsesværdigt billig for en tomandsjolle og meget robust. Idealet for en klubjolle?
På vandet vil vi påstå, at Laser Pico er mindst lige så god at starte sejlads i som Optimistjollen, hvis den nye sejler i starten får hjælp af en erfaren sejler. Laser Pico'en er lige så let at sejle og næsten lige så stabil. For roret tager godt fat i vandet både på læns, kryds og halvvind. Selv med fok på er den såre simpel. En otteårig kan sagtens hale den kun en kvadratmeter store fok ind.
Rorgængeren må ikke gå for højt til vinden, så går den relativt korte båd på 3,5 meter i stå.
På halvvind var det bare op med stiksværdet, og ud og hænge. Der skal rykkes tilbage i Pico'en, så den buttede stævn ikke plasker for meget i bølgerne. De to ting belønnede sig med, at den kun 60 kilo lette jolle straks kom ud af vandet, til en pragtfuld surfetur.
Jollen har ikke tendens til næsedykning. De farvede sejl - uden sejlpinde - stod flade og effektive. Storsejlet var let at holde og slække på.
Laser Pico er stiv at sejle, men har trods alt ikke samme skarphed som en Laser 3000 eller de meget større Pirat- og Snipejoller. Men et sammenstød mellem to Laser Pico-joller får ikke splinterne til at flyve, som det kan ske med traditionel glasfiber.
I otte sekundmeter luft var den var en fryd at plane i.
På halvvind sejlede flere af testpersonerne forbi Europajollerne, og den kunne næsten holde trit med den oprindelige Laserjolle, der sejles af én mand. Dermed viste båden, at den ikke bare ser smart ud. Den kan virkelig sejle godt igennem bølgerne. Stærkt endda.
Kamp om at sejle
De unge testsejlere kunne se hinanden plane, så der blev kamp om at komme til rorpinden i de to Pico'er, Baltic Bådeudstyr havde søsat til test. Jollen giver fartoplevelser, for med det lette, flade skrog kommer den hurtigt på vingerne. Og det var for de seje. Det hører med til fartoplevelserne, at sejlernes udsyn dog sløres noget af røgvand, da jollens lave skrog ikke formår at skubbe vandet til side. En ulempe, hvis der skal vintertrænes i den. Vandet stod nemlig friskt ind over sejlerne, når de racede af sted på halvvind. Ingen kæntrede ufrivilligt, før vi pænt spurgte, om de ville. Kun Deres udsendte røg i vandet, da knobet, der holdte hængestroppen, gik op. Båden var ingen sag at rejse, selvom den flyder højt. Den flød dog ikke højere end at sejlerne let kunne række op til sværdet, der er en forudsætning for at få Laser Pico'en på højkant.
Med Laser Pico'ens lave fribord og åbne agterspejl er den let at komme tilbage i. Vi kunne nærmest trække os ind i båden, og vandet forlader straks det åbne cockpit. Båden har masser volumen med sin flade, brede bundprofil. Den er væsentligt mere stabil end Laserjollen, som er berygtet for at styrte til luv på læns, bare der blinkes med øjnene.
Masser af plads
Laser Pico'ens stabilitet på alle halser kvalificerer den som introduktionsjolle. Sejlerne nød også, at der var masser af plads i jollen til at slænge sig i, kontra Europa- og Optimistjollen. Et plus i karakterbogen var tillige, at jollen ikke har skarpe kanter, man kan slå sig på. Til gengæld ønskede sejlerne en ekstra hængestrop foran. Flere følte, der kun var plads til en fod. Laser Pico har to hængestropper midt i båden, foran og agter. I vendingerne var alle enige om, at bommen sad behageligt højt. Det gør det både lettere at se øvrige både, og den er let at komme under.
Jollen virkede gennemtestet, som det altid er med produkterne fra det engelske værft, Performance Sailcraft, herunder den olympiske 49'er. Sejlets størrelse på syv kvadratmeter var afbalanceret i forhold til bådens størrelse. Den var hverken over- eller underrigget. Roret tog godt fat i vandet. Der var ingen tvivl om, at det var rorsmanden, og ikke jollen, som bestemte. Hængekomforten er også i top, da cockpitkanten er rund og behagelig.
Testsejlerne kunne af samme årsag sejle uden hængebukser. Den virkede perfekt til to sejlere på hver 54 kilo, der kunne holde båden på benene i 10 sekundmeter luft. Laser Pico kunne sagtens sejles af en person på 85 kilo. Men der skulle hænges godt til i 10 sekundmeter luft. Jollen kan sejles med kun storsejl oppe. Vi testede den kun med storsejl og fok på, men selv alene om bord, var den kun en kvadratmeter store fok let at styre. Men det var vigtigt at få halet storsejlet godt hjem, ellers faldt fokken ud i læen, hvilket gik ud over højden, der blev sejlet til vinden. Jollen egner sig også godt som far-søn-jolle. Men to voksne i Laser Pico er for meget.
De unges holdning
Flere af testsejlerne havde forinden prøvet jollen i Roskilde i let vejr. Det er hyggeligt, når to om bord kan underholde hinanden, mente sejlerne samstemmende. De kunne sagtens se dem sejle klubsejlads. Ida Nielsen, 14. "Den er god som begynderjolle, men den er stadig herresjov". Testsejleren Julie Niebling om Laser Pico: "Den er helt vildt sjov at plane i. Men jeg ville også gerne bade fra den", siger hun. Var der flere af Laser Pico'en samlet, ville de dygtige A-sejlere gerne sejle aftenkapsejlads i den.
I det kolde Øresund blev fingrene næsten blålige, men smilene stivnede aldrig.
"Det er nok mest en sommerjolle. Om vinteren er båden for våd til at tage en af mine kammerater med ud", mente 14-årige Christine Zülov, der til gengæld nød at plane med Laser Pico'en.
Lige fra begyndelsen har Laser været målbevidste om deres både. De skal være lette at gå til, som at tage en cykel. Sejleren møder op, og så er det ellers hurtigt på vandet. Der findes efterhånden 5000 Laser Pico'er i verden. Primært som skole-, klub- eller familiejolle.
Simpelt cockpit
Jollen er ren. To faste øjer er skødepunkter til fokken og en blok i midten til storsejlet. Flere beslag findes der ikke. Præcist og enkelt, som en begynderbåd skal være. Bomudhal og bomnedhal sidder på riggen. Også roret er let at få op efter princippet sving-op-og-lås. Et enkelt løft og træk i rorpinden, så er roret fikst oppe, som det ses på Hobie Cat. Et praktisk system, der gør det let at sejle jollen fra strand, bare man husker at tage stiksværdet op. Laser-producenten har placeret slæbelister i bunden til at tage de værste små ridser. Båden skulle være så hårdfør, at man kan slæbe den efter sin bil.
Med sin lethed og lave fribord kan den 3,5 meter Laser Pico sagtens transporteres på taget af en personbil. Den simple indr

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer