Bådmagasinets billedgalleri

Tabte kølen og sejlede i havn

23-03-2008 16:41 Hans Henrik23 Mar 2008 15:41 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

TP52-eren Strewth på vej mod Philippinerne før kølen faldt af.

Efter at have sejlet for motor og være på slæb i næsten et døgn returnerede den australske TP52, Strewth til Hong Kong - uden køl!

Natten før havde den deltaget i den årlige store havkapsejlads Rolex China Sea Race fra Hong Kong til Phillipinerne, men tidligt fredag morgen mens de omkring næsten 100 deltagende både lå på hårdt kryds i kæmpestore bølger i det helt åbne farvand syd for Taiwan, faldt Strewth’s køl af med en brag. Skipper Geoff Hill fra Australien, fortæller efter han synligt lettet var komme ind i baren i Royal Hong Kong Yacht Club:

”Vi har været utroligt heldige. Jeg har aldrig før hørt om en kapsejladsbåd, der kommer tilbage efter 200 sømil uden køl”.

Han beskriver hændelsen således:

”Vi havde ligget på kryds i mange timer, men havde lige fået en anelse slæk på sejlene. Vi havde lige passeret Ffreefire og Hi Fi (der vandt sejladsen, red.) og vi gik omkring 12 knob i 25 knobs vind med fuldt storsejl og nummer fire genua oppe.

Næsten hele besætningen sad på luv ræling, og båden sejlede som en drøm, uden at vi på nogen måde pressede hende, tværtimod sejlede vi forsigtigt ud fra devisen om, at man kan ikke vinde en kapsejlads, hvis skib og besætning ikke når frem til mållinien.

Der lød først et brag, der fik hele båden til at ryste og hele besætningens opmærksomhed, mens vi fortsatte sejladsen. Så kom et brag til, og båden væltede, det vil sige den slog nærmest en kolbøtte forover, fordi den brede hæk forsøgte at rette båden op. Heldigvis fik mandskabet slækket sejlene og fik styret båden op i vinden, mens den langsomt rettede sig op. Hurtigt fik vi sejlene ned.

Hele besætningen havde umiddelbart før starten deltaget i et af ISAF’s nye Havsejlads Sikkerhedskurser, hvor vi havde indøvet nødsituationer. Alle om bord havde redningsveste og livliner på, samarbejdet var fantastisk – alle vidste hvad de hver især skulle gøre, og i løbet af et øjeblik var alle på dækket og forsøgte at holde båden i ballance, vi fik blæst en redningsflåde op og holdt klar på agterdækket, og vi fik åbnet for nogle søventiler for at få noget vand ind som ballast.

Så tog vi bestik af situationen. Vi var 200 sømil fra alt og da det var en lille smule kortere hjem til Hong Kong end at sejle videre til Philippinerne, så satte vi kurs tilbage mod Kina, selvom det syntes som en meget lang tur at sejle uden køl i meter høje dønninger.

Det blev en meget anstrengende og dramatisk nat med alle mand vågne på dækket. Ved solopgang fik vi kontakt til kapsejladsledelsen, som havde været i kontakt med nogle af vores konkurrenter, som havde set os bjærge sejl. Så fik vi øje på Cloud i horisonten (en Beneteau 44,7 IRC Racing 2, med franske Olivier Decamps som skipper.) og det er den dejligste "Cloud" (sky) vi nogen sinde har set. Selvom Cloud lå som nr. 1 i sin klasse, gik han straks ud af sejladsen, fik en tovende i os, og begyndte at trække os tilbage til Hong Kong. Det er vist det man kalder sportsmanship, at forlade en førsteplads for at hjælpe en konkurrent i nød”, siger Hill.

Han konkludere på hændelsen med den afbrækkede køl: ”ISAF Category 1 Safety-kurset er utroligt vigtigt, og vi ville ikke have overlevet, hvis vi ikke havde haft erfaringerne fra kurset. Jeg selv havde lige gennemgået kurset for anden gang, fordi jeg havde glemt at forny min licens. Det sidste min lærer fortalte mig var: ”Hvis du tilbringer tid nok ude på det åbne hav, så sker det også for dig en dag”. Han fik ret, selvom jeg ikke havde troet det ville ske så hurtigt”s, slutter Geoff Hill.

TP52-eren Strewth er nu hejst på land i Hong Kong, og man prøver at finde ud af, hvorfor kølen faldt af.

Nogle timer efter den kølløse båd og den hjælper nåede frem til Hong Kong, nåede de første både i mål på Philippinnerne. Vinder af sejladsen blev sejlmageren Neil Pryde’s Wellbourn 52, Hi Fi, som sejlede over mållinien 71 timer, 35 minutter og 42 sek efter starten fra Hong Kong. Det giver en gennemsnitsfart på 7,6 knob, hvilket ikke er dårligt efter at have ligget i et vindhul i fem timer. 20 sømil efter kom Fortis Mandrake.

Den endelig vinder af sejladsen på korrigeret tid kan først findes, når flere af de mindre både er kommet i bål.


Neil Prydes 53 fods Hi Fi på vej over De kinesiske Hav mod sejren.




Hi Fi på vej over mållinien med palmer og sandstrand.



www.rhkyc.org.hk/rolexchinasearace.htm


Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer