Bådmagasinets billedgalleri

Ny Moody 45 i bedste Hanse-stil

06-03-2008 16:27 Hans Henrik06 Mar 2008 15:27 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Pæn ser den ud, den ny Moody 45 DS, og Hanse-linierne fornægter sig ikke.

Der var begejstring over hele linien, da det 150 år gamle engelske bådværft i Swanwick, søsatte sin første båd, efter tyske HanseYachts har købt værftet. En Moody 45 designet i det nye Hanse-look, som både Hanse-bådene fra Greifswald og især motorbådene fra det Hanse-ejede Fjord Værft i Norge er blevet forsynet med.

Lige skroglinier, store rene flader og enkle men funktionelle cockpitløsninger. Det er efterhånden ikke svært at kende bådene fra Hanse, selvom de kaldes Moody og Fjord.

Den ny Moody 45 DS (DS står for Deck House) er tegnet af Moody’s sædvanlige konstruktører Bill Dixon og Marc Tucker. Salonen har dørk ud i et med cockpitdørken, så besætningen kan gå ind og ud uden at skulle kravle ned ad trapper. Det ses ellers kun i langt store både.


Fra salonen går man af en trappe ned i kahytsafdelingen, som rummer owners cabin med separat bad/toilet, plus en eller to dobbeltkahytter, som må deles om et toiletrum. Ligesom i Hanse’s andre modeller kan apteringen leveres i flere variationer, så man selv skræddersyer båden. Således kan køberen vælge mellem tre forskellige apteringesversioner under dæk, fire forskellige salon-versioner og kombinationer af disse.

Båden er samtidig udstyret, så den kan sejles af en lille besætning selv på de store oceaner.

Ifølge værftet løser anker-konceptet på Moody 45 DS problemerne med at det tunge anker, som slår mod skibssiden, især når det bliver halet op. Et helt nyt system med et ”anker-bovspryd”, der roterer ud fra stævnen, så ankeret altid går fra af båden på vej op og ned.

Samtidig bliver Moody 45 den anden sejlbåd i verden, som kan forsynet med en såkaldt teleskop-køl, der hydraulisk kan gøres op til 75 kortere. Den første båd med teleskop-køl blev introduceret i vinter på en Hanse 63 e

Moody 45 DS
Længde 13,72 m
Bredde 4,57 m
Dybg. 1,55 - 2.10 m
Vægt 13.600 kg
Ballast i køl 4.300 kg
Pris for standardbåd 2,8 million kroner inkl moms


2008-03-06 23:13:01 af Kaptajnen

Lær nu at lave de billeder i en rigtig størrelse Jakob Johannesen, Det er næsten hver eneste gang at du poster et billede der er for stort til for siden. Tre klik i et almindeligt billedebehandlingsprogram kan løse problemet. Forside billedet er 300x246 pixels... men det er sammenpresset af originalen på 500x333 pixels, det er altså ikke ret svært at lave om, tilgengæld ser det dumt og uproffessionelt ud at alle linjer er uskarpe på forsidebilledet, pga. det forkerte format. Se fx forstaget,

Det skal gøres bedre!
2008-03-07 10:55:33 af Steen

Igen herlig nytænkning fra Greifswald. Jeg hari øvrigt bemærket, at mange nye både er åbne i hækken- også denne nye fra Moody. Kunne Bådmagasinet lave en artikel om fordele og ulemper ved modefænomenet den åbne hæk? Selv ville jeg ikke føle mig tryg i store medløbende havsøer i en båd med åben hæk, ligesom løse ting (dåseøl og børnesutter) jo nemt kan trille agterud og i havet. Den eneste fordel jeg umiddelbart kan se ved den åbne hæk er, at det er nemmere at gå i land på en flydebro, når båden bakkes ind på plads.
2008-03-09 15:54:58 af Stefanos Adamou

Hej Steen.
Moody 45 er ikke nytænkning. Dufour har bygget Atoll 4 og Atoll 6 uden stor succes (produktionen er stoppet for længst). Men jeg er enig med dig. Moody 45 ser pænt ud selv om den er for bred. Den ser i hvert fald meget pænnere ud end Atoll.

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer