Bådmagasinets billedgalleri | Kastrup-firma: Én gang lak er nok

Bådmagasinets billedgalleri

Kastrup-firma: Én gang lak er nok

02-02-2008 10:42 Hans Henrik02 Feb 2008 9:42 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Et lakeret dæk ser da godt ud. PR-foto

Forarbejdet er det samme som til normalt lakarbejde, det samme er lakeringen, men nu skal det kun gøres denne ene gang via Coelan-lakken, der har en holdbarhed, der end ikke overgås af to-komponet lakker.

Og hvis glansen er blevet mat efter seks til otte år, skal den blot genopfriskes.

Importøren Peter Heller fra Hellers Yachtværft ApS og private bådejere, som har brugt lakken på flere total-renoveringer af lystbåde, professionelle gulvfolk, hus og haveejere har gennem flere år ved selvsyn konstateret, at denne lak holder hvad den lover, hvad enten det er på både, gulve, huse eller havemøbler.

Fleksibel lak
Peter Heller:
"Alle som har arbejdet med lak, kender til hvordan sol, regn og vind påvirker traditionel lak, den bliver porøs og krakelerer, med efterfølgende vandskade og misfarvning af træet. Denne lak har den store fordel at den er utrolig fleksibel, den bliver ikke porøs og krakelerer, heller ikke hvis man taber noget på den lakerede overflade, eller støder ind i noget."

"Lakken følger blot med materialet, der bliver godt nok et hak, men lakken er ikke revnet eller knækket, så vand kan ikke trække ind og misfarve materialet," fortæller Peter Heller.

Lakken er tillige UV- og vejrbestandig, har en ekstrem stor slidstyrke, en utrolig glans, og sidst, men ikke mindst er den diffusionsåben, hvilket bevirker at det lakerede materiale kan ånde gennem lakken. Det betyder til gengæld, at den ikke kan bruges under vandlinien på både.

Coelan-lakken kan anvendes på alle træsorter også teaktræ, aluminium, stål, beton, murværk, gummi herunder gummibåde, fendere, fenderlister, glasfiber, vinylbeklædning og lærred.

Den kan også gøres skridsikker, idet dette jo er nødvendigt på visse glatte flader. Lakken forefindes i klar og mat, og der er også mulighed for at blande farve i lakken. I øjeblikket findes 12 forskellige farvemuligheder.

Gratis kursus
Som en ekstraservice til interesserede, holder importøren kurser i brugen af denne lak.

Her kan alle se eksempler på lakarbejdet på forskellige materialer, samt ikke mindst at afprøve den og lære at bruge den rigtigt. Kurset er gratis. På firmaets hjemmeside findes datoerne for kurserne.

Mød Hellers Yachtværft i Bella
Der er også være mulighed for at opleve lakken og dens egenskaber i vores forretning i åbningstiden samt på bådudstillingen i

Bella centeret fra den 23/2 til den 2/3 begge dage inklusive, åbningstider på udstillingen er hverdage 13 til 19 og i weekenden kl. 10-18.





www.hellers.dk


2008-02-04 22:59:14 af Jan-Erik Messmann

Vil lige sende min kommentar til artikkel vedr. Coelan.

Jeg har i sommer brugt tre måneder til at sætte min båd, Storebro Royal Cruiser 34 i stand.
Og skal det gøres ordentligt en gang for alle, skal man bruge den tid der skal til første gang.
Det tog to måneder og ca. 400 mandetimer på at slibe dæk og aptering helt i bund. For kommer man ikke i bund, er det spildt arbejde.
Derefter gav jeg to gange primer i mahogny rød, hvorefter jeg kom 12 x Coelan på med en dags mellemrum mellem hver gang. Man kan dog nøjes med tre timers interval, men da det tog så lang tid, nøjedes jeg med en gang lak om dagen.
Resultatet taler for sig selv. Det er meget meget smukt.
Og hvis det fortsætter med at se så godt ud i de næste 12 - 14 år, er jeg mere end tilfreds.
På dækket har jeg også kommet et skridsikkert lag på i en 20cm bred bremme langs begge sider og foran, og det virker.

Er der nogen der er interesseret i at høre mere om hvordan det gik for sig, kan de se hele processen på programmets hjemmeside: www.baadogfritid.dk


Både fra Boatindex.com

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer