Bådmagasinets billedgalleri | Team Caroline toer til IKC i USA

Bådmagasinets billedgalleri

Team Caroline toer til IKC i USA

13-09-2007 10:17 Hans Henrik13 Sep 2007 8:17 - Nicolai Lassen, Knarr-gast
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Det blæser i San Francisco Bay, hvor Alcatraz og Golden Gate findes blandt sæler, hajer og Knarr-både med knækkede master.

Amerikanske Chris Perkins er meget værdige vindere af IKC efter en lang uge, hvor de har sejlet flot og fejlfrit i 9 sejladser.

Den danske klassemester ”Team OD 68 Caroline” med Søren Pehrsson, Søren Gammelgaard, Nicolai Lassen og Nicolai Bestle blev en lige så sikker nr. 2, kun 2 point efter vinderen.

Det var de alleryderste marginaler der afgjorde mesterskabet på sidste kryds i sidste sejlads.

Modsat må de danske Knarrsejlere også erkende, at de ikke længere bare kan tage til USA og banke de lokale Knarr sejlere.

Kvaliteten i San Francisco er meget høj, med mange halv- og hel professionelle sejler.

Amerikansk dominans
De bruger Knarr klassen som deres fritidssejlads, hvorfor den interne amerikanske konkurrence er markant bedre end både i Danmark og Norge. De tog da også 6 ud af de 10 bedste pladser.

Det blev heller ikke lettere da kapsejladskomiteen traf en række beslutninger, som ikke altid favoriserede de udenlandske sejlere.

Første del af ugen blev sejlet i ekstreme vindstyrker på ”Olympia cirkel”, mens den andel del af ugen blev sejlet foran San Francisco Skyline på ”Habour front”, præget at varierende vind og stærk strøm.

Udsigt til "Down Town" virker
Udsigten over ”Down Town” er suveræn, men ellers er det et vanskeligt – og ikke altid fair sted at sejle.

Temperaturen inde i ørken bag San Francisco betyder meget for vindstyrken, er den høj i nogle dage, skal trykket udlignes med de kolde vinde ude på Stillehavet.

Når det sker i en tragt som på farvandet omkring Golden Gate broen, skal naturen op og spille med musklerne.

Og det gjorde naturen generelt hele ugen, de spillede med musklerne - hvor det ofte blæste meget – hvor meget vindstyrken er der megen diskussion om. Men når det gik vildeste til var det vindstyrker over 17 – 18 m/sek.

12 - 15 m/sek. ørkenvind
Resten af tiden var det nok mellem 12 – 15 m/sek, i hvert fald var alle danske dommere aldrig stået ud af havnen.

Utroligt nok var det yderst begrænset med materiel skader, selv om flere af de udenlandske sejlere havde sine problemer.

Det ekstreme vejr overraskede også dommerne
Især torsdag hvor vejrudsigten sagde 6 – 8 m/sek, men virkeligheden blev helt ekstrem vejr – med vindstyrker sidst på eftermiddagen op til 22 ms.

Sejladsen blev forsinket 3 timer, og desværre blev der kun sejlet 1 sejlads. Dommerne var blevet bange for grejet, ikke mindst deres eget helbred.

Dommerbåden gyngede voldsomt i det hårde vejr, så en begyndende søsyge var blevet aktuel.

Gammel træbåd kunnne
US 104 vandt med danske ”Team Caroline” ombord, hvilket beviser, at de gamle træbåde har kvaliteter når det blæser.

Der er også tale om godt dansk bådbyggerarbejde, for under masten kan man læse at båden oprindelig har været dansk og havde sejlnummeret OD 25.

Dansk/Amerikaneren Knud Wibroe bragte den til San Francisco i 1964, som sin første Knarr.

Det er tydeligt at den ikke bruges til andet end kapsejlads, udvendigt står den meget flot, beslagene er helt i top. Resten indeni virker nedslidt, om end man mange steder kan se Børresen bådbygger kunst stadig fungerer.


Søren Pehrsson fra Skovshoved var atter bedste dansker.



Træ tungere end glasfiber
Faktisk er de træbådene bedst i den hårde luft, sikkert også flere 100 kilo tungere end glasfiber bådene.

De ekstreme mængder saltvand kommer skyllende ind over båden, når bølgerne bliver drevet op af strømmen, hvilket gør det til en meget våd affære at være Knarr gast. De 2 forreste gaster er drivvåde.

Det værste er at vandet kommer med en styrke, der gør ondt. Øjnene bliver saltet til, og må skylles med ferskvand hele tiden.

Trods den voldsomme vindstyrke og de mange fine både som sejlerne har til låns, så er konkurrencen meget hård.

Ikke plads til avis
Der bliver sejlet meget tæt, og mærkerundingerne er altid meget tætte. Ikke mange søndags Berlinger kan klemmes ned mellem de enkelte både.

IKC afvikles efter et regelsæt, hvor ånden taler om en hyggelig sammenkomst, med et meget stærkt sportsligt islæt.

Et forum hvor både unge og gamle sejlsports elskere kan mødes i en ædel kappestrid. Sejladserne går på skift mellem USA, Norge og Danmark.

San Francisco Yacht Club har gjort hvad der står i deres magt for at lave en god uge, de mange frivillige og de mange værtsfamilier har ydet en enestående indsats.

Indkvarteret privat
Alle sejlere er indkvarteret privat, og der stille både til rådighed for alle sejlerne.

Der er gode både, jævne både og så de dårlige både. Myterne er mange, men historien viser at selv de langsomste både kan gøre en fin figur i IKC når der komme nye sejlere ned i den. Det blev også bevist under dette års IKC.

Alligevel er lidt lodtrækningsheld absolut med i den succesfulde cocktail, som skaber en IKC vinder.

Lørdag morgen skulle bådene fordeles blandt de fremmødte 26 besætninger. Den ansvarlige A Robert Fisher fremtrak en noget bedaget marinekasket fra det for længst oplagte krigsskib Olfert Fisher.

Fra venstre Nicolai Lassen, Chris Evers og Peter Lerbrandt.



Kendt for angreb på sommerhus
En gang stoltheden i den danske marine, og senest mest kendt for sit vellykkede angreb på et sommerhus kvarter i Lumsås. Kasketten havde Fisher oprindelig hugget under et IKC i København.

Ikke hos den kongelige danske marine, men hos ”Mads” Madsen Mygdal, som nok havde hugget den hos marinen, men efterfølgende havde fået sine døtre til at sy et nyt marinestribet betræk.

Synet er meget ømt, men "Mads" er absolut værdig.

Nu kom den til ære igen, som beholder for de forskellige lodtrækningsmuligheder.

Erkendte tyveri
Fisher erkendte at tyveriet var på det skammeligste blevet afsløret af Mads til IKC året efter, men selv om det var Mads' ynglings kasket lod han nåde gå for ret, og donerede kasketten til Fisher.

26 både, Int. Knarr Championship, San Francisco
Søren Pehrsson nr. 2
Kim Bruhn-Petersen nr. 6
Femøre nr. 9
Jens Faber nr. 12
Hans Trap nr. 16
Klaus Fossum nr. 17
Peter Lerbrandt nr. 21


I Knarr-klassen går man op i korrekt hovedbeklædning og gode drinks efter klokken 12.00




www.knarr.dk


Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer