Bådmagasinets billedgalleri | Vejen mod Skælskør: Misundelse er en grim ting

Bådmagasinets billedgalleri

Vejen mod Skælskør: Misundelse er en grim ting

30-05-2005 01:47 Hans Henrik29 May 2005 23:47 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Fyn Cup giver folk en gylden mulighed til at tale sammen - også i denne Spækhugger. I let vejr er der masser af tid. Foto: Per Boy

Jeg har valgt at sejle enmandsjolle, fordi det er anstrengende at skulle skaffe fire gaster til DS 37'eren i Skovshoved. Jeg sejler nu stadig matchrace - blot mindre for tiden, da jeg skal til et OK jolle-VM i Skælskør - uden at blive alt for meget til grin.

Fleksibiliteten er opløftende i en enmandsjolle. Du kommer aldrig for sent hvor gaster venter, du tager på vandet når du gider, du bestemmer i det hele taget næsten alting selv.

Fint nok - egoismen længe leve. Men enmandsjollen mangler noget. Bevars OK-sejlerne er sociale når vi tager på land og drikker obligatoriske dåsebajere, hvor flere af håndværker-sejlerne fortæller hvordan verden hænger sammen. De har langt fra ret i mange ting, men de har meninger. Og tak for det.

Specielt Ulf Brandt fra Helsingør holder jeg meget af som modstander, han kan frække slagsange og gamle røverhistorier, så man tror det er løgn. Og så kan han drikke dåsebajere og tag ud og slå mig dagen efter. Det sidste holder jeg ikke af.

Vandet, fuglene, stranden, luften. Det hele kan man suge til sig under sejlads omkring Fyn. Men en jolle til at holde en ung gør vel heller ikke noget? Foto: Peter Boy


Solnedgange og sammenhold i kølbådene
Men tag nu den Fyn Cup - jeg ville godt have været med. Selv har jeg været rundt en del gange med min far fra Kerteminde i Drabant 22, Farr 727, Ballad og Comfortina 32. Ja, også afsted i min H-båd, jeg havde for år tilbage. Et år midt i 90'erne var vi 25 H-både på linien.

Jeg har billeder på nethinden fra solnedgange, hvor man langs Lyø og Avernakø kæmper side og side med sine modstandere. Bruger kikkerten, kigger på søkort, drikker sjældent gang et glas rødvin og spiser en gryderet. Samtidigt med der bliver fortalt røverhistorier. Hvad mere kan man forlange.

Og så lever man ovenikøbet primitivt og er hammertræt. Væk fra sin computer og den dumme have, som giver en dårlig samvittighed i en ofte alt for stresset hverdag. Derfor: Jeg er misundelig på dem fra Fyn Cup, der godt nok startede i al for let luft. Enmandsjolle er godt, men sejlads med flere i en båd, kan man ikke komme uden om.

Når man ikke kan sejle Fyn Cup, kan man i stedet købe en landevejstrailer til 5000 kr. Rigtige mænd kører med trailer :-)


Jolle og kølbåd - det bedste miks
Må jeg foreslå både jolle- og kølbådssejlads i samme sæson. I jollesejladsen får man for alvor brugt sin fysik. Armene der skal hive storsejlet hjem og holde roret i hård luft. Benene som syrer til og du får krampe i bomningerne fordi du sidder og spænder for ikke at vælte.

I torsdags var jeg ude og kæmpe mod OK-sejlerne nede i Hvidovre. Ude i Køge Bugt kørte vi 'først til mærket'. Nu når Hestbæk ikke træner os mere - DESVÆRRE - så kører vi ikke noget målrettet farttræning. Vi er desværre faldet tilbage til Lindhardtsens sjove regime. Han bestemmer når vi ligger derude. Og det gælder bare om at komme først til mærket. Vi prøvede dog 10 minutters farttræning.

På kryds går deres udsendte højere på styrbord halse end på bagbord halse i OK-jollen. Foto: Sofie Licht


Bedre højde på styrbord halse
Min fart var i orden, men jeg går to-tre grader højere til vinden på styrbord halse med min JP-kulmast, konstaterede jeg i enighed med Lindhardtsen. Det kan vel kun være en fordel i starterne? Hvor høj kursen er på bagbord halse har jeg ikke styr på i skrivende stund - men den er nok lav.

Nu da jeg ikke kunne komme Fyn Rundt, da kæresten, græsset og vennerne skulle passes, var der tid til at købe en landevejstrailer. Det er da hyggeligt at køre rundt med sådan en jolle efter sig. Så er man sgu da en rigtig MAND i det mindste.

I den kommende weekend drager OK-sejlerne til Raa i Sverige for at sejle den sidste VM-udtagelse. Jeg ligger nr. otte i udtagelsen og otte er sikre på at komme med i Skælskør. Jeg må tro på det og ikke kigge efter konkurrenterne, har Stig Westergaard fortalt mig i weekenden.

"Når modstanderne kigger efter mig på kryds, så ved jeg at jeg kan slå dem," siger Stig Westergaard, der i øvrigt i denne omgang helt har opgivet at stife et dansk Volvo Ocean Race-projekt. Volvo Ocean Race starter til efteråret i Spanien.

Fleksibiliteten er selvfølgelig i top med en landevejstrailer.




Troels Lykke, OK-sejler fra Hvidovre Sejlklub, journalist på Bådmagasinet, forsøger at komme til VM i Skælskør i juli med 81 deltagere. Udtagelsen sker i en et år gammel OK-jolle til 50.000 kroner. Der findes otte danske VM-pladser, men 25-30 sejlere prøver at kvalificere sig.



Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer