fbpx

Bagsiden: Hvor meget tid kan vi kræve af Natorp?

Inkluder i Newsletter: Ja

Vi sejlere kan ikke kritisere Dansk Sejlunion, hvis vi ikke også sørger for at få sendt en stemmeberettiget repræsentant af sted. Om fredagen er der diverse minikonferencer, masser af hyggeligt samvær blandt mange gode mennesker med et bankende sejlerhjerte. Jeg har selv været der flere gange, og kan åbent sige at pauserne er klart de bedste. Her kan i sågar møde gamle redaktør Øverup, der grundet sin redaktør titel er inviteret, også med frokost. Skulle han blive cigar trængende og bryde det lokale rygeforbud, er det dog på egen regning. Der er mange spændende emner, som måske, måske ikke, engang får indflydelse på din sejlsport hjemme i havnen?

Da jeg i Bella Centeret mødte formand Hans Natorp, som jeg ikke tror ligefrem hader mig, som flere kommentarer på det seneste ellers antyder, fortalte Hans, at formandsjobbet var meget krævende. Så krævende, at han selv var gået ned på ½ tid i sin egen virksomhed – altså også ½ løn. Personligt synes jeg, at det er et for stort økonomisk offer. Mig bekendt er der ikke afsat noget honorar til formanden?

Det åbner jo op for en vigtig diskussion, hvor tidskrævende formandsjobbet er i dag - og bør være med rimelighed i fremtiden? Hans Natorp er jo indbegrebet af en stor erhvervsleder, trods sin markante lille "spirrevip" størrelse. Mange skibe har han allerede sat i søen, nogle sejler – andre er grundstødte, men på et tidspunkt er hans tid ovre, og en ny formand skal findes? Ikke mange kvalificerede sejlere, har de samme økonomiske muligheder som Hans Natorp lige nu giver Dansk Sejlunion.

Her har årets DS generalforsamling, et vigtig emne til debat. I første omgang må de beslutte at give den siddende formand et passende honorar, der kompenserer ham og hans familie, for al den tid jobbet kræver.

Men også tage en debat om, hvor meget bestyrelsen skal inddrages i den daglige drift? Lytter jeg på "vandrørene", fornemmer jeg at bestyrelsen og ikke mindst Hans Natorp, selv er langt nede i den daglige drift. Har bestyrelsen ikke tillid til de ansatte i Dansk Sejlunion og unionens voksende sekretariat?

Jeg gik i arkiverne og læste op på den struktur der blev vedtaget i 2005, hvor ideen var at sejlsportspolitikerne i bestyrelsen lavede politik, og sekretariatet skulle være dem der førte politikken ud i livet. Sådan er det åbenbart ikke for tiden?

Dette fremgår også af frikøbsforslaget som generalforsamlingen vil blive mødt med på næste lørdag. Bestyrelsen føler arbejdspresset for stort i Dansk Sejlunion. Personlig mener jeg at for Hans Natorp og måske næstformændene, er det kun rimeligt hvis de kan blive frikøbt – også gerne med tilbagevirkende kraft. Men resten af bestyrelsen, må leve med at det er frivilligt. I må sige fra, når I føler at frivilligheden ikke rækker længere.

Skægt udtryk egentligt, - Frikøbt - det er lidt som fortidens slaver blev frikøbt af gode missionærer, der ville redde deres sorte sjæle i guds hellige navn? Gad vide hvad ussel mammon kan redde i Dansk Sejlunion?

"Frikøb" er en farlig vej for sejlerdemokratiet, det et skidt signal at sende til medlemsklubberne – hvor hovedparten af dansk sejlsport hviler på frivillighed. Mange vil spørge: Hvor skal pengene komme fra? Ja, det kan kun blive fra de aktiviteter der kan spares ude på vandet?

Og økonomien i fremtiden må komme til at fylde en del på generalforsamlingen? For hvor skal fremtidens "Torm" sponsor penge komme fra? Næppe Torm fonden, men mon DS generalforsamlingen så løfter sløret fra hvem så - næppe?

Men til alle Jer der deltager i Odense, rigtig god fornøjelse og debat.









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *