Bådmagasinets billedgalleri

Hallberg-Rassy 312

28-07-2005 Hans Henrik28 Jul 2005 6:00 - Anders Høegh Post
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen


”Jeg valgte en Hallberg-Rassy fordi båden er stabil, pæn, fornuftig, godt kram, rummelig ....”
Sven Larsen er næsten ikke til at stoppe, for han er tydeligvis meget glad for båden. ”Men at det blev en Hallberg-Rassy 312 var et tilfælde, for pludselig i 1998 var tilbuddet der. Jeg havde haft en Ballad i mange år, og jeg kendte en sejler med en Hallberg-Rassy 312. Den havde jeg sejlet lidt med, og tanken om at købe sådan en dejlig båd opstod. Ballad’en er skam også en dejlig båd, men den gav jo lidt livlig ’jollesejlads’, og hvad? Tingene udvikler sig. Man har jo nået den alder, hvor man gerne vil have det bekvemt. Et år efter blev ejeren af Hallberg-Rassy’en syg og kunne ikke sejle, og jeg fik tilbudt hans båd til en meget fordelagtig pris et godt stykke under den normale brugtbådspris på mindst 500.000 kr. Jeg kunne ikke sige nej. Min kone Anita syntes også det var en dejlig, rummelig og tryg båd, en rigtig ’konebåd’. Vi måtte simpelthen købe den.”
Her griner Svens kapsejladsgaster højlydt, og Henrik, Jan og Jan fortæller i munden på hinanden: ”Dengang snød Sven os virkelig! Vi havde jo sejlet sammen i Balladen i mange år. Dens gamle motor trængte efterhånden til udskiftning, for kun Jan Poulsens mekaniske talent kunne holde den kørende.” Sven spurgte, om vi ville hjælpe med at sejle båden til Rungsted og aflevere den på værft. Og i Rungsted gik Sven om bord i en vildt fremmed båd og sagde: ”Jeg tror sgu vi tager denne her båd hjem i stedet! Kom bare om bord!”
Gasterne syntes, at der gik Sven meget over stregen ved at vade om bord i en fremmed båd. Men uden at gasterne vidste det, havde Sven købt båden, en Hallberg-Rassy 312, og solgt Balladen.

Kapsejlads med ”den dér”
Hallberg-Rassy 312 er en tung familiebåd. Den sejler ganske vist ikke ”vildt stærkt”, som Sven siger, men han og hans besætning deltager alligevel med succes i aftenkapsejladser og Sjælland Rundt.
”På Sjælland Rundt sejler vi nærmest mod os selv, for der er ikke mange andre af samme slags. Men vi får pæne placeringer i vort løb, og vi har da nogle førstepladser. Vi råhygger os, og vi er nok seriøse, men ikke over-seriøse. Vi drikker dog kun seks øl i alt på Sjælland Rundt. Til aftenkapsejladserne har vi spændende konkurrence af en lignende motorsejler.”
I begyndelsen følte de at båden var en tung klods, men de erfarne Ballad-sejlere fik gang i den ved at arbejde med trimmet og købe nye sejl. Især en gennaker satte virkelig skub i båden.
Og så er alle de maritime udtryk om bord forenklet. Alting hedder bare ”den dér”. Bliver der sagt: ”Hal i den dér”, så ved nærmeste mand, hvad det drejer sig om. ”Er den der?” betyder: Er genuaen halet tilpas? Står spileren godt?
Gasterne fortæller, at skipper Sven i starten tegnede spilermanøvrer på et stykke papir og fordelte opgaverne til de tre gaster: ”Du er den, og du er den, og du er den.” Det var lidt for grundigt, antyder gasterne.
To af gasterne hedder Jan, men det er heller ikke noget problem. Sven bruger aldrig efternavne for at præcisere hvilken Jan, der skal hale i ”den”. Det ved vi bare, for det fremgår altid af placeringen om bord hvilken Jan, der menes. Det kommer af at have sejlet sammen i mange år.
I Hallberg-Rassy’en har de nu sejlet sammen på ottende år. I Svens forrige båd, Balladen, sejlede de i ni år. Før Balladen havde han en IF-båd, han købte til selvaptering i 1976, og få år efter havde han samlet den nuværende besætning. Det var gode år med kapsej-ladser, for der fandtes mange IF’ere, og der var mange Ballader, altså sejladser med mange ens både.
Svens allerførste båd var en lille åben sejlkutter af mahogni, en norsk BB11 på ca. 5,5 m, som han og en læsekammerat købte i 1971. Den lille båd havde kun plads til to om bord.

Tåler en masse vind
Hallberg-Rassy giver tør sejlads i modsætning til Balladen, siger Sven. ”Men vi er også magelige og har altid sprayhood’en slået op.” I frisk vind skal rorgænger som regel sidde på cockpitkarmen agter for at se hen over sprayhood’en.
Båden tåler virkelig hård vind. Fuld genua og storsejl bruges op til 10-12 m/sek. Ved omkring 12 m/sek. tager de et reb i storsejlet. Ved lidt mere vind tager de to reb i storsejlet, og så er båden i perfekt balance og kan styre sig selv, uden at de behøver at røre rorpinden. Først når det blæser 17 m/sek., ruller de ind på genuaen.
Riggen skal stå hårdt. ”Først strammer jeg hækstaget så hårdt, at masten krummer 5 cm - måske lidt mere - frem på midten. Så strammer jeg topvant, så masten står lige sideværts, og derpå undervant. Til sidst strammer jeg for-staget, så den krumning, masten fik af hækstaget, næsten fjernes igen. Siden rører vi ikke ved riggen,” siger Sven.
Da båden er tung, er stagvendinger kritiske. Båden skal drejes roligt op i vindøjet, og genuaen skal nå at bakke, så den slår over med et brag. Gasterne plejer at kunne nå at hale genuaen ind, inden den fanger vind, og derpå fylder genuaen og trækker med det samme. Hvis altså Sven ikke vender for hurtigt, og det sker, siger gasterne.
Gasterne mente, at Sven lige så godt kunne sejle efter landkort som søkort, fordi Balladen af og til sejlede på land eller næsten på land med nogle grundstødninger og næsten-grundstødninger. Nu passer de bedre på med Hallberg-Rassy’en og har ikke haft flere grundstødninger.
Sven og gasterne har i øvrigt et helt andet samarbejde i langtursejler foreningen ”Hilsframigderhjemme”, hvor de sammen med andre medlemmer ejer en langtursbåd på Middelhavet.

Konerne med om bord
De har sejlet sammen i næsten 20 år, og man mærker den gode stemning om bord. ”Lykken er, at vi har det så godt sammen,” siger Sven fornøjet. ”Også med konerne. Vi tager jævnligt en tur, hvor alle konerne er med. Og en årlig mandetur med besætningen, hvor vi enten sejler til Anholt eller Rørvig.
Sidste år startede vi sommerturen med gasterne om bord, hvor vi i kuling sejlede syd om Sverige, over Hanö Bugten og til Kalmar i ét stræk. Så ankom konerne i biler, og vi hyggede os en dag, inden besætningen og deres koner kørte hjem. Anita og jeg fortsatte til Göta Kanalen og hjem.”
Båden har masser af plads og stuverum til en stor besætning. Cockpittets kistebænke kan rumme utrolig meget, og to minicykler kan der sagtens være plads til i agterste kistebænk helt ude bag rorstammen. To kasser vand stuves nemt i en af siderne. Gentager vand - men det kunne sådan set også være to kasser øl.
”Vi mødes hjemme hos os to gange om året, forår og efterår, med hele besætningen og konerne, hvor vi hygger os og ser video fra årets sejladser.”
Ved klargøring efterår og forår hjælper alle gasterne. Om efteråret tømmes båden for alt, hynder, grej, osv., som lægges ned i Svens kælder. Om foråret kommer gasterne, og på én dag fra kl. 9 til 14 er båden rengjort, slebet i bunden og alt grej bragt om bord. Så maler Sven bunden næste dag, og de er klar til tidlig søsætning og sommerens oplevelser.

Hallberg’s Rassy på jordomsejling
Det kendte, svenske værft Hallberg-Rassy startedes af svenskeren Hallberg og tyskeren Christoph Rassy, der kom til Sverige som 27 årig. Han er nu 70 og pensionerer sig selv med en jordomsejling i sin Hallberg-Rassy 62. Værftet i Ellös med Rassys søn fortsætter produktionen af de kendte Hallberg-Rassy både.

Vinduer faldt ud
Gamle sejlere med god erfaring 25 år tilbage kan huske, at der var en bådtype, hvor vinduerne i fribordet kunne skubbes ud indefra, selv om de tålte enormt tryk udefra. Det var Hallberg-Rassy 312. Vinduerne er for længst sikrede i bådtypen.

Hallberg-Rassy 312
Konstruktør: Chr. Rassy & Olle Enderlein, Sverige, 1979/80. Skrogcertifikat fra Lloyd. Hallberg-Rassy Varv AB, Ellös, Sveriges vestkyst.
Længde/bredde: 9,42/3,08 m
Lystal: 1,05
Dybgang: 1,62 m
Vægt: ca. 5 t
Brugtpris: 500.000-550.000 kr.
Bygges ikke mere.

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer