Mini AC-katamaran tager form

21-11-2010 13:24 Hans Henrik21 Nov 2010 12:24 - Joakim Rechnitzer
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Den ene halvdel af et skrog til AC45-katamaranen tages ud af formen i New Zealand. En milepæl for bygningen af testbåden til AC72. Foto: Ivor Wilkins/www.americascup.com.

AC45-katamaranen bliver bygget i kulfiberepoxy med en honeycomb kerne, der gør skrogene utrolige stive og lette. Som tidligere når det handler om America’s Cup bliver der arbejdet lige på den strukturelle grænse for at holde vægten nede og farten oppe.

Sandwich-konstruktionen er lavet af to lag kulfiber mindre end 1mm tykt lamineret over den ultralette honeycomb kerne. Det hele bliver bagt under vakuum pres i en gigantisk ovn i otte timer ved 80 grader.

Samtidig med at skrogene bliver støbt er vingesejls-konstruktionen også under bygning. AC45’erne vil allerede næste år sejle imod hinanden og skal bruges som testplatforme inden holdene bygger deres rigtige AC72 den 34. America’s Cup skal afgøres med.

Ingen hemmelighedskræmmeri
Det er første gang at man i forbindelse med bygningen af en båd til America’s Cup kan følge processen så detaljeret. Tidligere har der været stort hemmelighedskræmmeri omkring holdenes bygning af AC-både.


Skrogene bliver støbt i to halve hunforme. Herefter indsætte de indvendige skotter før de to halvdele sættes sammen. Foto: Ivor Wilkins/www.americascup.com.

 


Vingesejlet til AC45’eren bygges ligesom skrogene – dog er vingesejlet noget mere komplekst med 350 dele total. Foto: Ivor Wilkins/www.americascup.com.

 


Her er formen til det ene rorblad der skal sidde på AC45’eren. Foto: Ivor Wilkins/www.americascup.com.

 


11 mand til at bære et halvt skrog. Helt let kan det alligevel ikke være!? Foto: Ivor Wilkins/www.americascup.com.

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer