Historisk ”Formel-1”-stemning på Øresund med 12 AC-både

29-11-2005 Christina29 Nov 2005 6:00 - Troels Lykke Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Alinghi til højre gik ubesejret igennem matchrace-sejladserne. Her slår de K-Challenge.


I Formel-1 bruger Schumacher og Ferrari blødende summer på udvikling. Det gør man også i America’s Cup. Men ikke alle bruger lige meget. Det fattigste hold blandt de 12 AC-hold er det afrikanske Shosholoza. De bruger ”kun” 140 mio. kr. frem til 2007, mens BMW Oracle Racing bruger en milliard kr., det fylder så meget med ni nuller 1.000.000.000. Skipperen på Oracle, kiwien Chris Dickson, får ifølge vore kilder 640.000 kr. - OM MÅNEDEN. For det beløb - betalt af en af verdens rigeste mænd, Oracle-ejer Larry Ellison, formår Dickson at blive uvenner med mange i afterguarden. I år er John Kostecki ude af Oracle og sejler nu Volvo Ocean Race. Og under sejladserne i Malmø tog den unge kiwi Gavin Brady, tidligere Prada-taktiker, sit tøj og gik.
”Han ville gerne styre, og det var han også hyret til, men nu styrer jeg og er skipper. Jeg er da ked af han gik, han var
min sejlerven,” siger Chris Dickson med stirrende øjne. Om man skal tro på det med venskabet er nok tvivlsomt. For Dickson er kontroversiel og har til tider været hadet af sine gaster. ”Jamen manden er dybt speciel, han har før slået sine gaster,” siger en dansk AC-sejler, som ikke vil have sit navn frem. I år er andre Oracle-sejlere væk pga. Dickson. Det handler bl.a. om Steve Hyles, Dony Kole og Dirk de Ridder. En anden dansk sejler, fortæller at Dicksons tilbageblevne gaster har skrevet deres høje månedsløn i sejlerkasketten. ”Og her kan de så kigge når Dickson er umulig,” som danskeren udtrykker det. Da Bådmagasinet var i Auckland til America’s Cup i 2002, havde Dickson netop sat Peter Holmberg af holdet og Paul Cayard var sat ud i kulden måneder forinden. Den egentlige grund til at Gavin Brady forlod BMW Oracle Racing i august, skyldes, siger en journalist fra America’s Cup-organiationen, at Brady simpelthen ikke kunne holde ud at se Oracle-ejer Larry Ellison styre båden, men også fordi han følte dårlig stemning. ”Alle ved der foregår en masse på land,” sagde Brady spontant under Danish Open i Skovshoved på tv.
”Når Oracle er langt foran modstanderne får Ellison rattet og det kunne Brady slet ikke klare. Han sejler jo båden elendigt, skulle Brady have sagt til Dickson. Og sådanne holdninger er der ikke plads til på Oracle,” siger den anonyme America’s Cup-journalist.
Verdens største America’s Cup-sejler,
tre gange vinder af cuppen, Russell Coutts, er for længst købt ud af Alinghi,
for anslået 25 mio. kr.

Vi spurgte Dickson om han ikke savnede sin konkurrent i America’s Cup?
”Nej, jeg savner ikke Coutts,” siger Dickson, som næsten altid har stået i skyggen af sin langt bedre landsmand fra
den grønne kiwi-ø i Stillehavet.

”Vil du uddybe det med Coutts?”
Lang pause.
”Det var bare for sjovt,” siger Dickson og griner på kryptisk vis. Han ved formodentlig at America’s Cup er devalueret så længe sejlsportens Schumacher, Russell Coutts, er ude af America’s Cup. Den sidste dag i Malmø efter fleetrace-delen er overstået, møder vi atter Oracle-rorsmand Dickson ved mixed interview-zone, hvor journalister og sejlere igen står på hver side af gitteret. Alinghi vandt igen, a-point med Oracle. Og for en gangs skyld er Banks United Internet Team Germany i top-10 med en 7. plads. Chris Dickson er en af dem journalisterne flokkes om, endelig kommer Bådmagasinet til, og den markante sejler mener at bådene er ret ens.
”I virkeligheden er der meget lidt forskel i farten på bådene denne gang, se bare på K-Challenge (ældste både i fel-tet, red.), de sejlede hurtigt i Act 7 og vandt en sejlads mod 11 andre hurtige,” siger Dickson, der afviste at Alinghi var specielt hurtigere end andre. Skipper Francesco de Angelis fra Luna Rossa og skipper fra Team New Zealand, Dean Barker, mener imidlertid at de forsvarende schweiziske AC-vindere, Alinghi, er hurtigere. Barker var ligefrem i vildrede over den store fartforskel op til Alinghi, og han glæder sig meget til at få sin nye båd til april. Men det er kun de små ting som kan forbedres på den seneste version 5 båd, med et ton lettere køl og mere sejlføring. Dickson er stadig i mixed interview-zone og har tid nok. Og han virker helt venlig.


 

Gram-Hansen får da rattet
Vi spørger til Jes Gram-Hansen, der 
netop nu er hyret på et America’s Cup-hold og får et mindre millionbeløb årligt for at sejle den italienske Mascalzone Latino-båd.
”Nej, jeg bliver ikke overrasket hvis vi får at vide, at Jes Gram-Hansen skal styre Mascalzones A-båd i Louis Vuitton Cup, slet ikke, for jeg kender Jes og ved han er en top-sejler,” siger Dickson. Samme svar får vi fra rorsmanden fra Luna Rossa, James Spithill.
”Jes skal lige lære det med store både og bådfart-spillet, men når han har lært det er han oplagt som rorsmand på Mascalzone. Og Mascalzone er bedre med denne gang, de startede tidligere på Elba,” siger Spithill, som i Auckland i 2002 styrede OneWorld under Louis Vuitton Cup. 
”Men jeg var glad for jeg nåede at få Christian Kamp med på Luna Rossa, lige for snuden af Jes og Mascalzone. Christian har matchrace-erfaringen med Jes og Coutts og passer lige ind på holdet,” griner den unge sympatiske sejler-millionær fra Australien. Selv siger skolelæreren Jes Gram-Hansen fra Århus. ”Det er fint vi er i gang, hvorfor skulle vi ikke kunne slå Spithill og de andre, hvis vores båd er hurtig nok. Selv skal Rasmus (Køstner) og jeg lige i gang, derfor er det fint vi ikke sejler med på båden,” siger den fartgale, 32-årige Jes Gram-Hansen, der allerede har købt sig en Porsche, han kører til Valencia i. Jesper Radich fra Desafio Espaniol når vi også lige at fange i Malmø.
Han havde som Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner (Mascalzone), heller ikke været på vandet efter to måneders fravær, da han inden Malmø-sejladserne blev gift og kort efter fik sønnen (Bertram).
”Jeg har været på vores vejrbåd og været i radiokontakt med John Cutler om bord og givet strategiske og taktiske input. Set udefra er Alinghi uden for kategori, derefter er Team New Zealand et hestehoved foran os andre. Vi 
kan selv på en god dag følge Prada og Oracle. Vi sluttede kun lige efter dem i Malmø,” siger den spanske B-skipper, der siger at han ”fandeme skal tage sig sammen for at kunne slå Desafio Espaniols rorsmand, Karol Jablonski, af pinden”. 
Længere nede i feltet på en 11. plads under fleetrace-delen finder man afrikanske Shosholoza. Det er første gang 
i AC-historien, der startede i 1851, at 
et afrikansk hold stiller op. At det overhovedet er blevet til noget skyldes italieneren Salvatore Sarno, som har boet 18 år i Sydafrika. Han har fået mange dumme spørgsmål og fordomme om Sydafrika, forklarer han. 
”Vores båd er bygget i Sydafrika, og besætningen består af forskellige racer, 
vi vil vise nationens sande ansigt,” 
siger Salvatore Sarno, der kun bruger 15 mio. kroner årligt på sejladsen, mens f.eks. Oracle bruger op omkring 200 mio. årligt. Men faktisk er RSA 83 den nye version 5 båd, mens alle andre bruger modificerede version 4 typer. Shosholoza er navnet på en sydafrikansk arbejdersang man synger i minerne. Sangen handler om at kæmpe og arbejde godt sammen. Og det var hvad 2000 tilskuerebåde så at Shosholoza gjorde, da de akkurat slog det kinesiske hold. Holdet støtter i øvrigt unge sydafrikanere i en organisation, som hedder Izivunguvunga, en by nær Cape Town, hvor tre farvede sejlere Marcello Burricks, Golden Mgedeza og Salomin Dipeere kommer fra. Shosholoza har dog stadig grejproblemer, således udeblev de i dysten mod Banks United Internet Team Germany, da de ikke kunne få deres storsejl op.

B.T. - Bank-krak truer
Det var en af de få sejre i matchrace-delens Act 6, hvor Bank kun lige sluttede foran Shosholoza og Team China. Banks elendige resultat, sammenholdt med ulykken om bord på United Internet Team Germany, hvor en mand kom til skade i masten, og sammenholdt 
med at holdets sportschef Andreas John blev fyret. Dertil skal lægges at team-chef Uffe Sasse, også trækker sig. Det 
fik selv Ritzau op af stolen, men hårdest var B.T. der skrev på forsiden: ”Bank-krak truer - sejlsportsprojekt til 340 mio. kr. i høj sø.” TV2 Lorry bad derfor Bådmagasinet om forklaring på den såkaldte Bank-krise. Til Bådmagasinet forklarer Bank, der rystede på hovedet over B.T.s udokumenterede krise, om et hold der kun har været i gang i få måneder, hvor andre har brugt to år:
”Fyringen af sportschefen kom efter at Andreas John (sportschef) og Uffe Sasse (Team-chef) ikke kunne være i lokale sammen. Men jeg har talt med ejeren af projektet og jeg kan love at I får set os i højeste gear når vi får en ny båd (til april, red.). Vi går stadig efter en semifinaleplads i Louis Vuitton Cup (2007). Vi har da ikke sejlet hurtigt, men vi købte to af de billigste brugte både på markedet for 900.000 euro. Vi kunne f.eks. have købt briternes hurtigere både. Og jo, der har været problemer med løn til tre tidligere sejlere på holdet, da de ikke havde orden i 
deres regninger, men det er ordnet,” 
siger Bank. For hr. og fru Jensen er det måske også svært at tro at en tidligere OL-guldvinder som Bank ligger og roder i bunden, men det er nu ingen skam, når man kun har været i gang i så kort tid. Men om Bank når semifinalen i 2007 er nok tvivlsomt. I forvejen er der nemlig ”optaget” af Oracle, Luna Rossa og Team New Zealand, og spanierne ligner lige nu den fjerde deltager.


 

Bådene blev sejlet fra Valencia til Malmø

Det 172 meter lange skib ”Schippersgracht” på 21.000 ton, sejlede fra Valencia til Malmø med 11 AC-både, (tyskerne transporterede selv fra Kiel). Om bord var også 86 gummibåde, 70 containere med materiel, to servicebåde og 23 
master. Lasten vejede i alt 2000 ton og fyldte hvad der svarer til 12 OL-svømmebassiner. Efter Malmø blev hele cirkuset sejlet til Trapani, Sicilien, hvor 
næste afdeling 8 og 9 sejles fra 29. september og 14 dage frem.

America’s Cup-båden bruger en km skøder
Vi nævner her for overskuelighedens skyld lidt om den fantastiske IACC-båd på 24 meter med en vandlinje på mellem 18 og 20 meter. Båden vejer 24 ton, de 22 ton ligger i blykølen alene. Storsejlet er på 200 kvm, genuaen er på mellem 130 og 150 kvm, spilerne mellem 350 og 500 kvm - det svarer til to tennis-
baner, masten er 35 meter som omtrent Rundetårn, dybgang 4,5 meter. Men der er mange andre imponerende tal: Kølens vægt vejer det samme som 11 BMW Limousiner. 26 sejl må måles ind. Den enormt lange spilerbom i kulfiber - til 175.000 kr., vejer kun 36 kilo og brækker tit, men kan lappes sammen. Det gør de ”fattige” hold som f.eks. Victory Challenge. Et 3DL-sejl i kamp holder i AC-sammenhæng kun 50 timer, ifølge BMW Oracle Racing. Under træning findes på de store hold som Alinghi, Luna Rossa (Prada), BMW Oracle Racing og Team New Zealand 120 sensorer til udvikling af farten. Skøderne er tilsammen 1000 meter lange. En besætning på 17 mand må højst veje 1570 kilo i alt. En 18. mand var om bord. Under en træningsdag forbrænder hvert besætningsmedlem 5000 kalorier. Det tog 30.000 arbejdstimer at bygge BMW Oracle’s USA-76, og før bygningen blev 200.000 timer brugt på udvikling. Alle 12 både som var i Malmø vejer tilsammen 300 ton, heraf udgjorde blykølene alene 264 ton. Kulfiberskrogene i sig selv uden mast, spil m.m. vejer kun 9,6 ton (800 kilo pr. skrog).

Kommentar af Søren Øverup: Misforstået magt-udøvelse
Et så stort og flot arrangement som dette kan næsten ikke løbe af stablen uden ting der kunne gøres bedre. For alle de sejlere der valgte at se America’s 
Cup fra søsiden, var mødet med ”Security” en noget speciel oplevelse. Jeg er sikker på det var en flok p-vagter og gamle toldere der havde fået nøglen til 
security-motorbådene!
Når hele feltet havde slået over på en 20 grader skraller og med overhøjde kunne holde mærket, blev man stadig bedt om at holde afstand til den ”kunstige linje” på den modsatte side af banen, velvidende at feltet på ingen måde ville komme her tilbage. Det synede langt væk af ”hjælpere” uden den mindste forståelse for kapsejlads, og kunne med noget kompetence have været udført 
meget mere elegant. Kære Malmø - om igen på dette område. Der må være en masse ægte sejlere der kan udføre dette hverv med en smule sejlads-forståelse.

Hestbæk: Vi troede han døde i masten
Banks United Internet Team Germany havde lige vundet over Team China og storsejlet skulle derefter ned i temmelig hårdt vejr. Den 27-årige medicinstuderende Christian Buck blev sendt helt i top af masten for at løsne storsejlsfaldet. Det havde nær kostet ham livet, da han mistede fodfæstet i store bølger og røg ud og smadrede kulfiber-spreaderen (salingshorn) i 32 meters højde. Slaget gjorde tyskeren bevidstløs og han hang en del sekunder, som en livløs kludedukke. Uheldet satte dybe spor på holdet i flere dage efter. Bank var totalt rystet og nærmest i trance da tyskeren endelig kom ned og heldigvis overlevede med skrammer i ansigtet. Vi mødte tyskernes strateg Michael Hestbæk tre dage efter uheldet. Han fortæller om to-tre minutters drama i masten. ”Jeg brød sammen tre gange den dag. Det er det værste jeg har oplevet nogensinde. Vi troede jo Christian var død i masten. Vi stod magtesløse og kunne ikke få ham ned, da han havde snurret sig rundt om masten og vi ikke kunne få en mand op efter ham, da faldene var strammet til. Det startede med jeg hørte et smæld og han hang livløs. Nu har vi lige slået en mand ihjel, tænkte jeg. Men Christian fik bevidstheden igen. Jesper drejede båden rundt på læns for at mindske uroen i masten, men kort efter ryger han 7-8 meter over masten (35 meter, red.) og ødelægger vindinstrumenterne og da han lander er han bevidstløs igen. Nu ER han død, tænkte jeg. Nej, han er i live, for han kom til bevidsthed igen,” siger Hestbæk, der selv holder til i masten i let vejr, når han spejder efter vindtryk for Jesper Bank. Christian Buck blev til sidst hentet ned af en modig sejler fra holdet.

Slutstilling Act 6 (matchrace)
1. Alinghi • 2. BMW Oracle Racing
3. Emirates Team New Zealand
4. Luna Rossa Challenge
5. Desafío Español 2007 • 6. +39 Challenge
7. Mascalzone Latino - Capitalia Team
8. Victory Challenge • 9. K-Challenge
10. United Internet Team Germany
11.Team Shosholoza • 12. China Team

Slutstilling Act 7 (fleetrace)
1. Alinghi • 1. BMW Oracle Racing 
3. Luna Rossa Challenge 
4. Emirates Team New Zealand 
4. Desafío Español 2007 • 6. K-Challenge 
7. +39 Challenge 
7. United Internet Team Germany 
9. Mascalzone Latino - Capitalia Team 
10. Team Shosholoza • 11. Victory Challenge 
12. China Team

Program mod America’s Cup 2007

29. september til 8. oktober 2005:
Louis Vuitton Cup Act 8 og 9 i Trapani, Sicilien.
4. til 21. maj 2006: Louis Vuitton Cup Act 10 og 11 i Valencia, Spanien.
15. til 25 juni 2006: Act 12 i Valencia, Spanien.
3. til 7. april 2007: Act 14 fleetrace (skulle hedde Act 13, men det bringer uheld).
18. april til 12. juni 2007: Louis Vuitton Cup (selve udtagelses-serien starter for alvor).
23. juni til 7. juli 2007: 32. America’s Cup Match.

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer