Festen kan begynde

29-09-2005 Christina29 Sep 2005 6:00 - Flemming Vitus Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Arrangørerne har knoklet for at få tingene til at hænge sammen. Og for sejlerfolket bliver det her virkelig begivenheden over alle. Louis Vuitton Cup Act 6 & 7 bliver stævnet som for altid kommer til at gå under betegnelsen once in a life time. Man venter op mod 250.000 tilskuere til de mange dages race på Øresund, hvor der dog ikke kun kommer til at ske en masse på vandet.

På land bliver der også rigtig gang i den. America’s Cup Park kommer til at summe af fest og glæde med underholdning, udstillinger, restauranter og barer. Og så ligger det hele endda i meget kort afstand for danske sejlerentusiaster, der så let som ingenting kan komme tæt på hele dette fantastiske show. Verdens bedste sejlere er samlet i de 12 syndikater, der som beskrevet andetsteds har mange danske sejlere i - og omkring bådene.

På verdenskortet
Det er dog ikke alene Malmø, der for alvor kommer på verdenskortet. Hele Øresundsregionen kan nyde godt af dette initiativ fra den svenske projektleder Mårten Hedlund, der med sin dygtige stab har skabt dette unikke arrangement.
Der kommer mellem 5-600 pressefolk fra hele verden, og der sendes direkte tv Jorden rundt fra alle dagene i Malmø.
Alle de tunge erhvervsfolk fra den store verden vil være på plads. Nogle har egen lystyacht med en besætning på 50 mand til 12 passagerer. Så det er ikke om bord på en af disse yachts, at de mange tilskuere skal gøre sig forhåbninger om at komme tæt ud på sejladsområdet.

Gode råd og tips
Men der er mange andre muligheder, og det kommer ikke til at koste en halv bondegård at opleve denne be-givenhed på tætteste hold. Bådmaga-sinet giver en lang række tips og gode råd til, hvordan du får det bedst mulige ud af Louis Vuitton Cup. Vi siger bare god fornøjelse. Det bliver simpelthen ikke større på de her breddegrader.

Den nemmeste vej til Malmø


Bil eller tog?
Det er de muligheder der er for at komme til Malmø, hvis du altså ikke vælger at sejle dertil i egen båd.
Mange vælger nok at tage bilen, og det er heller ikke noget problem i forhold til at parkere og komme ud til området på Västra Hamnen. Man kan i hvert fald ikke tage fejl af retningen, idet du blot skal holde godt øje med Malmøs nye vartegn - Turning Torso. Lige ved siden af ligger de 4000 parkeringspladser. Den nemmeste måde at komme dertil er at dreje af ved den første afkørsel efter Øresundsbroen og så følge skiltet Mässan hele vejen langs med vandet. Så kommer du direkte til området med parkeringspladser.

Drop centrum
Du skal ikke køre ind gennem byen, idet store dele af Malmø centrum er præget af byggeriet med den kommende city tunnel. Det kan give en del kaos og lange køer. Det er så ikke helt så enkelt, hvis du kommer fra Helsingborg i bil. Her er du nødt til at køre mod centrum og følge skiltene, der bliver sat op med henvisning til America’s Cup området.
Både via Helsingør-Helsingborg og fra København mod Malmø er det til gengæld meget nemt at tage toget.
Der er afgange hvert 20. minut, og mulighed for at købe forskellige rabatkort. Du er samtidig fri for at tænke på bilkøer og parkeringsplads, og så kan du også tillade dig at tage en ekstra frisk genstand til maden uden at skulle tænke på promillen.
Endelig ligger centralstationen i Malmø i gå afstand til America’s Cup området.




www.dfds.dk

 

Sejl trygt til Malmø


Hundredvis af sejlbåde vil være på plads, når de 12 America’s Cup både dyster i farvandet nord for Malmø udenfor Lomma Bjärred. Og bådejere kan uden problemer begive sig mod Malmø. De får nemlig mulighed for at komme ganske tæt på begivenhederne, selvom der bliver et afgrænset område på mellem 100 og 200 m. Her kan man ikke komme ind med sin båd, og det gælder selvfølgelig også selve kapsejladsbanen. En bane som kommer til at skifte position efter vind og vejr. 
Der vil være en masse servicebåde omkring banen, så ingen private både kommer ind i sejladsområdet. Mange vil sikkert forsøge at komme så tæt på start og topmærket, og her bliver det ifølge arrangørerne muligt at placere sig i en afstand på mellem 50-100 m.
Man skal være opmærksom på, at der vil være en del store yachts i området. De vil få fortrinsret til de bedste placeringer, men der vil der dog være rigeligt plads til alle. Det gælder også større færger.
Når dagens sejladser er slut, behøver man ikke skynde sig hjem. Der er gode faciliteter i havnene i Barsebäck, Limhamn, Lomma og Vikhög. Herfra kører shuttle busser ind til Malmø. Så går man ikke glip af festlighederne i selve Malmø centrum og i America’s Cup parken på Västra Hamnen.

Projektleder Mårten Hedlund: Vi holder tidsplanen
Projektleder Mårten Hedlund har haft mere end rigeligt at se til i de seneste måneder.
Opbygningen har på mange måder være opslidende. Det er dog ikke grunden til, at Mårten Hedlund ikke har et hår på hovedet. Men det er tydeligt, at Hedlund og hans team af dygtige medarbejdere har måttet bruge det yderste af alle resurser for at komme sikkert i land med projektet.
”Vi holder tidsplanen ganske nøje, og det er vi faktisk ret stolte over. Vi har jo ikke just haft de bedste betingelser i store dele af den svenske presse, hvor især Sydsvenska Dagbladet åbenbart har sat sig for at skrive så negativt som overhovedet muligt om projektet.
Jeg har stadig svært ved at se, hvorfor journalister kan gå ud og have en så negativ indgangsvinkel. Nu er det så ikke nyt med Sydsvenskan, for de er negative overfor næsten alt nyt. Det er bare så opslidende at skulle bruge så mange kræfter på at forklare andre, at det rent faktisk går rigtig godt med det her projekt,” siger Mårten Hedlund, med et dybt suk ved bare at skulle nævne Sydsvenska Dagbladet.
”Man har haft så travlt med økonomien i hele dette projekt. Ingen på den avis kan åbenbart se, hvor stort det her bliver for hele regionen. Vi holder os stadig indenfor budgettet på 40 mio. sv.kr., og det er jo langt fra de påståede 80 mio. kr. fra avisens udregninger,” konkluderer Mårten Hedlund, hvis dage er fyldt op med møder og telefonsamtaler.

Øget interesse
”Lige nu vil jeg bare ikke lade mit ellers gode humør ødelægge af det her. Vi kan i stedet glæde os over, at der kommer endnu flere VIP gæster end først beregnet. I det hele taget mærker vi nu en meget stor interesse fra erhvervslivet. Selv i Danmark er man begyndt at vågne op og se fordelene ved at komme til Malmø og være en del af denne store begivenhed.
Her kan virkelig knyttes nogle spændende kontakter, som igen kan være med til at sikre ordrer til firma-erne for de næste mange år,” under-streger Mårten Hedlund, hvis papirdynge på skrivebordet er vokset anseligt siden Bådmagasinet første gang besøgte kontoret på Västra Hamnen. Det var på en kold - og meget regnfuld dag. Dengang var der ikke meget America’s Cup stemning over hverken kontoret eller selve havneområdet. Det hele lå lidt dødt hen og lignede på det nærmeste en ruin.
I dag er der kommet langt mere liv over området, hvor selve teamet og America’s Cup folkene fra Valencia er flyttet ind i større lokaler lige ved havnen.
Som i et rigtig H.C. Andersen eventyr er den grimme ælling nu vokset sig stor til en flot svane der er klar til at give alle en stor oplevelse.

Rundt om sejlerfesten
• Luftrummet over kapsejladsbanen bliver lukket for fly i en højde af 1000-1200 meter. Det sker for at undgå spionage på bådene og pirat tv-optagelser.

• Noget af kapsejladsbanen kommer ind i dansk farvand. Det betyder samtidig, at en del af den større skibstrafik bliver ledt igennem på den danske side af Øresund. Det vil blandt andet ske for den trafik der ikke skal til Malmø.

• Det bliver gratis at komme ind på America’s Cup Park området, hvor der bliver adgang fra kl. 10.00 og til ca. 23.00. I weekenderne bliver det til midnat. Der er tale om et meget stort område, der snildt klarer at sluse 100.000 gæster igennem på en dag.

• Mange vil sikkert gerne en tur på vandet, og det er også muligt fra havnen i Malmø. Herfra vil der afgå omkring 30 tilskuerbåde, og det kommer til at koste fra ca. 300 kroner og op til 3000 kroner. Hvis man vælger den sidste løsning, så er der også inkluderet en større buffet. Måske også en letøl!!!

• Bådene kommer hver dag under konkur-rencerne til at sejle fra havnen kl. 10.30, og starttidspunktet på sejladserne bliver mellem kl. 12.00 og 13.00.

• Hvis du ikke ønsker at sejle ud til konkur-rencerne, så behøver du ikke at fortvivle. Inde i America’s Cup Park området vil sejladserne kunne følges via en storskærm.

• I modsætning til den seneste udgave af Louis Vuitton Cup i Valencia, så bliver det nemmere i Malmø at få mulighed for at møde sejlerne. I Valencia havde hvert team nemlig deres eget område, mens de 12 America’s Cup både i Malmø er samlet det samme sted.

• Konkurrencerne er selvfølgelig de mest spændende at følge. Men måske ville det også være en idé at tage en smut til Malmø før det for alvor går løs. Her er der rig lejlighed til at komme meget tæt på det hele, mens man går og bygger de sidste ting op på havnen. Og mens bådene træner er der ingen restriktioner på vandet. Efter planen kommer bådene til Malmø den 14. august.

• Kystbevogtningen vil følge transittrafikken meget nøje, så ingen større skibe kommer på kollisionskurs med America’s Cup bådene. Skibene vil blive mødt nede ved Falsterbo og ledt op gennem Drogden.

• Rent faktisk behøver man hverken tage med tog eller bil for at komme til Malmø og følge sejladserne i Louis Vuitton Cup. DFDS har nemlig planlagt at lade Oslo-båden sejle tæt på konkurrenceområdet. Der vil være afgang fra København kl. 10.00, og man vil være til-bage omkring kl. 15.00. Prisen var i skrivende stund ikke på plads, men interesserede vil kunne klikke sig ind på og læse nærmere om tilbuddet.

Aktuelle priser
Over broen i bil:
Broafgift enkelt 235 dkr.
Fire turs kort 760 dkr.
10 turs kort 1550 dkr.
Parkeringsafgift 40 skr.

Færgebillet til bilen
over Helsingør-Helsingborg:
HH-Ferries endagsbillet retur
(inkl. op til ni personer) 279 dkr.
Scandlines endagsbillet
retur (inkl. fører) 305 dkr.

Med tog over Øresundsbroen
fra København H.:
Returbillet 142 dkr.
Øresund Flex retur
(gælder fem personer
- maks. to voksne
- børn rejser gratis) 244 dkr.
5 x retur kort
(hvert klip gælder i 48 timer) 570 dkr.

Med tog via
Helsingør-Helsingborg:
Retur 176 dkr.
5 x retur kort 705 dkr.

Louis Vuitton Cup Act 6 & 7
Åbningshøjtidelighed:
24. august

Match Race:
25. - 29. august sejles på to baner - seks matcher på samme tid
30. august en omgang på hver bane

Fleet Race:
2. - 3. september to race
4. september et race

www.dfds.dk

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer