AC45'erne kunne ikke sejle søndag, arrangørerne måtte bede tilskuerne om at forlade Waterfront Festival Arena and Fanzone Arena, og billetterne refunderes. Foto Gilles Martin-Raget/ACEA

Americas Cup World Series - hvad synes I ?

28-07-2015 Søren Øverup28-07-2015 15:46 - Dan Ibsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Louis Vuitton Americas Cup World Series i Portsmouth var den første af tre events i 2015, de to næste skal sejles i Göteborg og Bermuda.

Ben Ainslie fik en drømmestart på sin Americas Cup udfordring, som helt sikkert kommer til at betyde meget for den nationale opbakning samt etablering af det nødvendige økonomiske grundlag for at England kan vinde Cup'en tilbage efter 164 år. Ainslie's popularitet er enormt stor i den engelske befolkning som, dels begynder at interessere sig mere for sejlsporten, dels begynder at tro på at Cup'en kan vindes tilbage til England.

Og det er helt sikkert godt for Americas Cup, at der endelig er en stærk engelsk udfordrer, som med meget stor sikkerhed vil blive et af de stærkeste hold, og måske den største trussel for Oracle Team USA.

Som sædvanlig har der efter Cup'en senest blev sejlet (i San Fransisco, red.) være stor diskussion om, hvad der skulle sejles i til den næste Cup, og hvordan formatet skulle være. Men en af de største ændringer, og noget helt nyt er, at man ikke kan se AC sejladserne online !

Bådene

Sidst blev der sejlet i de utrolig spektakulære AC72'ere, og det blev nogle meget spændende sejladser. Man begyndte hurtigt at tale om AC62'ere, men efter lange diskussioner endte man i AC48'ere. Forskellige argumenter blev fremhævet, dels at 48'erne forventeligt ville kunne sejle lige så hurtigt, dels at det økonomisk ville åbne mulighed for flere udfordrere end tidligere. Mange talte om, at man kunne komme op på 10 hold ligesom i Valencia.

Nu skal Cup'en sejles i AC48'ere, mens man sejler World Series i AC45'ere. Teknisk set er der naturligvis forskel, men vil publikum se nogen reel forskel på bådene, og vil de forstå hvorfor man ikke blot sejler i samme både i hele World Series samt i Americas Cup?

LVACWS 01_Gilles Martin-Raget_528

Vil man reelt kunne se forskel på AC45' og AC48'erne ? Foto Gilles Martin-RAget/ACEA

Begge bådtyper foiler - og kommer til at ligne hinanden meget i skrogdesign samt vingesejlene. Og mon ikke holdene vælger at dekorere bådene på samme måde, og dermed bliver det endnu vanskeligere at se forskellen for det almindelige publikum, som ikke er sejlsports 'nørder'.

Og ved siden af Americas Cup World Series er der tre andre serier, som kæmper om at profilere sig som high performance stadium sailing, nemlig med Extreme 40 (endnu ikke foilende) samt de nyere foilende katamaraner GC32 og M32.


 

Formatet

Banerne skal naturligvis tilpasses til bådene, og uanset om de er foilende eller ej, hvis sejladsområdet er godt, banen kan tilpasses så det giver action prægede sejladser, tæt på land og dermed publikum, så kan der skabes en publikums interesse omkring sejlsporten.

Extreme Sailing Series har nået langt igennem en årrække, og lykkedes med sit Stadium Racing koncept, som kan tiltrække både publikum samt er interessant for sponsorerne som VIP events rundt omkring i verden. Det seneste år har serien dog mistet interesse hos AC holdene pga., dels AC World Series, dels da Extreme 40 ikke er foilende. Det bliver de så i fremtiden.

Sejladserne i Portsmouth foregik på meget korte baner på mellem 2,5 til 4,5 sømil, hvor mærke rundinger og afslutning bringes ind foran publikum. Men med den hastighed som AC45'erne sejler, så tager en sejlads ikke ret lang tid, så er showet hurtigt overstået for publikum, både på land samt i TV.

Det næste er, at der kun var planlagt to sejlads dage i Portsmouth, og her blev sejlsportens største problem for alvor udstillet, idet det blæste så meget om søndagen, at det slet ikke kunne lade sig gøre at gennemføre nogle sejladser. Og netop søndag skulle der have været sejlet to sejladser, som begge talte dobbelt i det samlede resultat.

Søndagens aflysning betød, at arrangørerne måtte vælge at give folk mulighed for at få refunderet deres billetter - og det var helt sikkert et stort antal af de omkring 50.000 solgte billetter, så det udgør et væsentligt problem for arrangørerne.

LVACWS Spectator tribune_gilles martin-raget_528

Der var masser af tilskuere om lørdagen, men om søndagen måtte arrangørerne sende dem hjem, da sejladserne blev aflyst. Foto Gilles Martin-Raget/ACEA

Medierne

Sidst men ikke mindst - Live streaming af sejlsport (sammen med tracking) har de senere år betydet stigende publikum for sejlsportsevents, både på mange TV-kanaler som har fået stillet signalet gratis til rådighed, samt direkte streaming på Internettet.

World Match Race Tour var de første til at udnytte dette, men herefter har Extreme Sailing Series også skabt et meget populært koncept. Dette har skabt stigende publikums interesse, ligesom det har medført en højere værdi for event- og bådsponsorerne.

Aflysningen af AC World Series sejladserne om søndagen var ikke kun et problem i relation til publikum på land, men arrangørerne havde også valgt at sælge Tv-rettigheder til direkte transmission og pay per view, som kostede 7,99 US$. Dvs. man ikke levere "value for money" den ene ud af kun to dage, så spørgsmålet er, om det koncept er holdbart i det fremadrettede perspektiv?

I det sejlsports 'gale' New Zealand var der ikke nogen Tv-kanaler, som ville betale for rettighederne. Og sådan var det også i det meste af Europa og Asien.

Modellen fungerer i motorsport og cricket, men sejlsporten er fortsat en niche sport for et dedikeret publikum, hvor de fleste er sejlere eller har relation til sejlsporten.

Der er stadig langt til at gøre sejlsport til en 'mainstream sport', og spørgsmålet er. om det nye mediekoncept for Americas Cup er i stand til at vende denne udvikling?

Har AC ramt noget helt unikt, eller vil den fantastiske mystik der altid har hersket omkring 'The Auld Mug' forsvinde?  

Så du med i weekenden, og hvad syntes du?

LVACWS 02_Gilles Martin-Raget_528

Der var masser af action og tætte situationer lørdag - men 'sort skærm' søndag. Foto Gilles Martin-Raget

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer