America's Cup | AC: Hvad er sikkerhed, og hvad er kamp om fordele?
Artemis og Oracle træner sammen inden ulykken. Foto: Artemis Racing/Sander van der Borch

AC: Hvad er sikkerhed, og hvad er kamp om fordele?

01-06-2013 14:00 Trine Søe30-05-2013 11:02 - Øyvind Bordal
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Når en alvorlig ulykke sker, rykker folk sammen. Uenigheder og konflikter nedtones. Sådan gik det også, i tiden umiddelbart efter Artemis' havari 9. maj, hvor OL-guldvinder i Star, Andrew Simpson omkom. En komité blev nedsat, nye regler skulle sikre at den fortsatte AC-sejlads blev så sikker som mulig. Alle parter samarbejdede.

Konstruktionsændringer

Men nu begynder intrigerne at lure igen. De nye sikkerhedsregler omfatter nemlig også konstruktionsmæssige ændringer. Og hvilke konsekvenser får de for vinderchancerne? Her er der rum for en masse ballade, og den er tilsyneladende godt på vej. Det hjælper hellere ikke at flere af medlemmerne i kommissionen der kommer med anbefalingerne, har interesser hos bestemte hold. Især har AC-arrangører og pokalindehavere Oracle sat sig tungt på magten.

Ror-elevatorer

Et af de apekter der kan blive mest ballade omkring, er de såkaldte ror-elevatorer. Det er tale vinger, monteret nederst på rorene - nogenlunde svarende til de "tips" man ser yderst på vingerne på moderne fly. Det er forbudt at regulere deres vinkler i AC-72, dvs. reglerne forbyder det i kapsejlads. Men igennem hele testperioden må de gerne bruges. De regulerer blandt andet pitch, og gør det lettere at kontrollere flyvningen. Oracle har haft sine justerbare rorelevatorer længe, og har været glade for dem. 

ac72-foils-etnz

Team New Zealands AC-72 - T-formet ror markeret i grønt. S-formet sværd markeret med gult. Foto: Chris Cameron/ETNZ, grafik www.cupexperience.com

Gøres lovlige

Så glade, siger kritikere nu, at de rigtig gerne vil beholde dem, også under sejladserne. Det er bestemt ikke noget Team New Zealand kan lide. De er langt foran konkurrenterne når det gælder håndtering af båden, også i hård vind. Rorelevatorer der kan vinkles må de imidlertid også have, hvis konkurrenterne bruger dem. Altså en helt ny situation for favoritterne ETNZ. Rorelevatorerne kan også reguleres under sejlads, men det vil de nye regler stadig forbyde. Man må sætte dem inden start, hvilket åbner for store problemer, eftersom starttidspunkterne også nu må flyttes rundt, for at sikre at det ikke blæser for meget. Og hvem har fordel af det? Temmelig kaotisk, med andre ord...

Ingen afstemning

Når den slags regelændringer nu dukker op, meget kort inden start, er der lagt op til krig igen i America's Cup. Almindeligvis ville den slags regelændringer skulle godkendes af alle hold, men når de kommer som nu, via en sikkerhedskommision, er der lagt op til at de gennemføres uden at holdene har noget at skulle have sagt. Bortset fra, selvfølgelig, det hold der har mest at skulle have sagt i sikkerhedskommissionen....  

Sådan!

Se film her, hvor Team New Zealand demonstrerer sin evne til at kontrollere sin AC-72 på selve kapsejladsbanen i San Francisco, i vindstyrker over den der nu bliver tilladt - og uden rorelevatorer der kan reguleres:

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer