America's Cup | EN STOR DAG

EN STOR DAG

13-02-2010 16:28 Christina13 Feb 2010 15:28 - Øyvind Bordal
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

 

Det kom alligevel, det øjeblik vi alle sammen havde ventet på, men næsten var holdt op med at tro på. Efter fem dages udmattende nervekrig. Det hele passede sammen: Vinden opførte sig som forventet, med den vestlige morgenvind som døde ud. Den nye sydøstlige vind kom ind når den skulle – først meget svag, så stærkere.

Puslespillet lagt
Kl. 14 var det hele på plads. Puslespillet var lagt, og brikkerne passede sammen. Startområdet var placeret der det skulle ligge, endda så tæt på land at mediebåd og tilskuerbåde kunne nå derud – begge både var på plads, mærkerne var lagt, og bådene fløj frem og tilbage som gigantiske insekter, mere flyvemaskiner end sejlbåde, begge både på et skrog i vind, som for os andre kun var lidt mere end let vind.

Frygtede nok et antiklimaks
Stemningen og forventningene var spændt til bristepunktet ude i startområdet, selv om vi også frygtede nok et antiklimaks – for ville de virkelig sejle? Kunne de virkelig finde på at aflyse det her?


Så skete det. Udsættelsesflaget blev skudt ned, og en startprocedure var i gang. Det sydede og kogte i mediebåden, endelig, endelig – det ville virkelig blive et race! Fotograferne hang som en kødrand over rækken, en febrilsk aktivitet fandt sted overalt. Folk gik ikke – de løb. Og da selve entry til linjen fandt sted, med den sikkerhedsmæssigt foreskrevne adskillelse, blev vi stående og måbe. 

Gik direkte efter Alinghi
Lige så snart den aggressive matchrace-stjerne James Spithill havde passeret mærket, stående som en ensom astronaut på broen af et massivt rumskib, faldt han af og styrede direkte mod Alinghis båd. Han gik direkte efter modstanderen - fra hvor vi stod så det ud til at Bertarellis Alinghi-båd ville spiddes på midten. 

For sent
Bertarelli, som styrede selv, gik op i vinden for at vende, men det var for sent. Afstanden var for lille, dommerne idømte Alinghi 5 en straf. De to både blev derefter liggende så godt som stille i vindøjet, og her kæmpede sejlerne for at kontrollere de nærmest ukontrollerbare fartøjer – Alinghi klarede den job klart bedst, og var i stand til at holde BMW Oracle fanget. Når starten gik, var begge både over linjen, men Alinghi kunne hurtigt falde af og få fart, vende rundt læ startmærke, og lave en start i fuld fart – mens BMW Oracle stadig lå og rodede rundt uden styrefart eller kontrol over båden. 

660 meters føring fra start
Når de omsider kom afsted, var de langt, langt bagud – 660 meter for at være nøjagtig. I enhver anden sammenhæng ville sejladsen i praksis have været forbi. En sådan føring kan man ikke tabe. Eller hvad? Stadig febrilske fulgte vi med fra mediebåden, som fulgte bådene for fuld skrue. Det kunne den kun delvis, men vi hang tilstrækkelig på til at se tydelig hvad der skete.


 

Skal man vælge det helt centrale øjeblik i denne historiske sejlads, så var det alligevel minutterne efter at BMW Oracle havde vristet sig løs af vindøjet, havde rundet læ mærke og startet korrekt – og tog jagten op. Det var det i her øjeblik - og det vidste vi - at den 33. America's Cup skulle afgøres. Disse to fantastiske sejlmaskiner var i direkte kamp for første gang, og i denne design- og ingeniørkonkurrence, som det jo først og fremmest er tale om, ville vi nu omsider se hvem der var hurtigst. 

Først på linje
I modlyset, omgivet af en sværm af følgebåde, forsvandt de to både ud mod horisonten, først på linje, og så mere og mere forskudt. Ret hurtigt stod klart at BMW Oracle styrede en langt højere kurs end Alinghi. På skærmen under dæk havde vi tallene, og til at begynde med kostede den ekstra højde en del fart. Alinghi sejlede lavere, men noget hurtigere. 

Kun rå fart og højde
Så begyndte vingesejlet tilsyneladende at trække mere effektivt, og efter ganske få minutter sejlede BMW Oracle helt konsistent 1-2 knob hurtigere end Alinghi, og også nogle grader højere. Man så hvordan amerikanerne åd hele Alinghis forspring på få minutter og placerede sig langt, langt højere på banen, og langt langt foran. Uden at vende – kun ved hjælp af rå fart og højde. Alinghi var parkeret. 


 

Så tog BMW Oracle forsejlet ned, vinden var tiltaget lidt, og båden havde flere gange svævet med de to luftbårne skrog så højt, at det virkede faretruende. Men længe virkede det som en rigtig dårlig idé at tage forsejlet ned – store dele af forspringet på 1.500-2.000 meter gik hurtigt tabt, Alinghi var på vej frem igen. Men stille og roligt fik trimmerne styr på vingesejlets flaps og indstillinger, og båden fløj igen fra Alinghi. Forsejlet kom op igen foran vingesejlet, og ved krydsmærket var afstanden mellem båden svarende til et helt krydsben under forrige America's Cup i Valencia i 2007. 

Hvad med læns?
Men hvad med læns? Ville det være her, Alinghi havde sin chance? Det var svært at forestille sig en så massiv føring forsvinde, men i denne America's Cup har det gennemgående været dumt at forestille sig noget som helst. 

Bag horisonten
Mediebåden befandt sig på det tidspunkt 20 nautiske mil væk – vi så ikke så meget som en skygge af de to høje rigger i horisonten. Men vi fulgte det hele på fjernsyn, og kiggede efterhånden oftere og oftere ud over havet mod sydøst. Snart måtte der aftegne sig en svag, vertikal stribe, efterfulgt af en mindre. 

Det tog dog ikke mange øjeblikke efter at de to både havde passeret topmærket, før det stod klart at BMW Oracle også var dominerende ned ad bakke – fartforskellen var endnu større end på kryds. Omkring tre og en halv kilometer var forskellen i mål. Og som en sidste ydmygelse af Alinghi kom straffevendingen på mållinjen. Da var BMW Oracle allerede langt inde mod havnen i Valencia.

Afgørende serve
Det var en stor dag, en uforglemmelig dag for alle os som var med derude, og alene på fjernsyn må det have været fantastisk at se. Det vi havde set den dag føltes desuden som en endelig afgørelse af den lange og destruktive kamp mellem de to herrer Bertarelli og Ellison – en kamp som har været meget dyr for sejlsporten på mange plan, men som også netop har frembragt disse to maskiner; helt enestående fartøjer. Formelt set er 33. America's Cup langt fra forbi, det er kun første sejlads. Men det er allerede matchbold til Ellison, og han beviste fredag den 12.02 at hans serve er så hård, at hvis bare den holdes på banen, vil den afgøre slaget næste gang startskuddet smælder. 

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer