Luft under vingerne

Luna Rossa og Emirates Team New Zealand fik i aftes medhold i deres protester mod ændring af klasseregel i America's Cup. Umiddelbart efter scorede danske Michael Richelsens italienske hold sit første point i udfordrernes Louis Vuitton Cup.

12-07-2013 11:18 Søren Øverup12-07-2013 09:18 - Lars Jørgensen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

 

America's Cup-udfordrerne Luna Rossa fra Italien og Emirates Team New Zealand har fået medhold af den internationale jury i deres protest over regatta-direktør Iain Murrays omstridte krav om, at alle fire deltagende hold i kapsejladsen skal ændre deres AC72-katamaraners ror af sikkerhedsmæssige hensyn.

"Det lyder til at være den rette afgørelse, hvilket vi naturligvis er tilfredse med", siger Luna Rossas danske designer Michael Richelsen til baadmagasinet.dk.

Han har i sin 30 år lange America's Cup-karriere som ekspert i hydro- og aerodynamiske strømningsberegninger på skiftende hold aldrig tidligere oplevet lignende forsøg på at ændre en klasseregel uden samtykke fra alle deltagere.

"Der er helt afgjort mere i kravet end bare en sikkerhedsregel. Jeg ser det mere som et spørgsmål om performance, hvor nogle (de forsvarende mestre fra Oracle Team USA, red.) ville have fået en fordel fremfor andre".

Juryens afgørelse faldt i aftes dansk tid. Umiddelbart efter opgav Luna Rossa sin principielt begrundede boykot af sejladserne og scorede sit første point på San Francisco-bugten i en solosejlads uden den planlagte modstander Artemis Racing. Den svenske udfordrer er på grund af forsinkelser efter dødsulykken i maj, som kostede den britiske sejler Andrew Simpson livet, endnu ikke konkurrenceklar.

Læs også: Dansk designer: Surt Show

Da Luna Rossa havde fået luft under vingerne, blev Michael Richelsens italienske kolleger på vandet, hvor de trænede mod Team New Zealand, inden de to eneste sejlklare hold tørner sammen lørdag i det første egentlige matchrace i den første Louis Vuitton Cup/America's Cup i USA siden 1995.

Våbenkapløb

Mens flere internationale medier spekulerer i, at sponsoren Louis Vuitton overvejer at kræve et millionbeløb tilbagebetalt, fordi der er langt færre udfordrere i San Francisco end de mindst fem, der var forudsat i America's Cup-arrangørens kontrakt med det franske modefirma, koncentrerer den 57-årige dansker sig om at beregne de californiske vand- og luftstrømmes påvirkninger af farten i italienernes newzealandsk designede AC72-katamaran.


 

Men nordsjællænderen noterer samtidig alle detaljer på konkurrenternes flyvende katamaraner, der af selv de mest erfarne sejlere ikke blot omtales som både i en kapsejlads, men som regulære 'våben' i kapløbet om at vinde verdens ældste sportskonkurrence, som er lige dele praktisk sømandskab og bådebyggeri.

"Vi studerer både konkurrenternes design og sejladsteknik. For det er først nu, hvor alle sejladser vises på YouTube, at vi for alvor kan se, hvor langt de andre er kommet i forhold til os. Og holdene bliver ved med at udvikle bådene og forbedre deres sejladsteknik helt frem til den sidste finalesejlads", siger Michael Richelsen.

Imponerende topfart

Selv om de maritime 'våbeneksperters' vandkrig i San Francisco foreløbig minder mere om en flyveopvisning end en kapsejlads, er de højteknologiske katamaraner da også nærmest som taget ud af en James Bond-film her 162 år efter, at skonnerten 'America', der var bygget som et krigsskib, vandt 'The 100 Guinea Cup' og lagde navn til det historiske sejlsportsshow, som nu opføres for 34. gang.

"Oracle Team USA har med de nye AC72-både ramt målet om at gøre America's Cup langt mere spektakulært end tidligere. Ingen havde på forhånd ventet, at bådene ville foile så meget, som de gør. En topfart på næsten 50 knob i medvind er imponerende. Det er mere end dobbelt så hurtigt som kølbådene i International America's Cup Class, som højest sejlede 15-20 knob i medvind og omkring 10 knob i modvind ", siger Michael Richelsen.

Læs ogsåSkandalerne fortsætter

Den danske America's Cup-ekspert tilføjer, at det sagtens kan lade sig gøre at strømline katamaranerne til at sejle endnu hurtigere, men at det er svært at sætte topfarten yderligere op, fordi besætningen stadig skal kunne sejle kapsejlads og dreje fartøjet fremfor blot at sejle lige ud.

"Vi arbejder imidlertid hårdt på at øge gennemsnitsfarten og banetiden ved at forbedre farten i modvind, hvor den falder til omkring 20 knob på grund af vandmodstanden. Vi kan også godt foile i modvind, men det er stadig et helt åbent spørgsmål, hvor langt vi kan nå op i fart, når vi sejler mod vinden", siger han.

Grinder uafbrudt

De hurtigere katamaraner er meget lettere end de tidligere kølbåde i America's Cup, men også langt mere fysisk krævende at sejle.


 

Derfor spår Michael Richelsen, at vinderen bliver det hold, som ikke alene har de bedste designere og bådebyggere til at strømline og videreudvikle katamaranerne mellem sejladserne, men også det bedste og stærkeste mandskab om bord til at få den maksimale fart ud af et meget kompleks og krævende design.

"For at holde bådene flyvende, grinder sejlerne uafbrudt. I modsætning til tidligere sker der hele tiden en masse om bord under sejladserne. Kombineret med en intens mediedækning, hvor man kommer endnu tættere på bådene og sejlerne, kan det formentlig også lokke et andet og større publikum end blot de mest trofaste sejlsportsfans til at følge med i America's Cup".

Den danske North Sails-designer har siden 1983, hvor han debuterede i America's Cup-udfordrernes allerførste Louis Vuitton Cup som sejlekspert for den britiske udfordrer Victory, været med i hele kapsejladsens moderne udvikling af cupbåde:

Fra 12 meter-klassen i 1980'erne over to årtier med 24 meter lange kølbåde med 33 høje master i International America's Cup Class og 'Deed of Gift-matchen' i 2010 mellem Alinghis katamaran og Oracles trimaran til de moderne foilende AC72-katamaraner med en vandlinje på 22 meter og 40 meter høje vingesejl.

"AC72-katamaranen er den mest vedligeholdelseskrævende båd, jeg hidtil har arbejdet med. Det er delikate sager, som kræver meget store shoreteams og meget mere plads, hvilket også er med til at gøre dem dyrere, selv om målet for denne America's Cup var at få budgetterne ned, så flere kunne være med", siger Michael Richelsen.

Højner niveauet

I modsætning til tidligere, hvor danskeren havde flere forskellige ansvarsområder hos italienske Il Moro de Venezia, USA's America One og den schweiziske America's Cup-vinder Alinghi, har ingeniøren fra Danmarks Tekniske Højskole denne gang primært sit fokus på Luna Rossas aerodynamik.

"Vi er især fokuserede på, hvordan vi kan mindske den gennemsnitlige vindmodstand, som jo stiger med farten. Her kan vi stadig strømline mange detaljer og fjerne mest muligt udstyr, som kan give vindmodstand. Til gengæld er der ikke den store forskel på vingesejlene, hvis de er trimmet optimalt", siger danskeren.

"Men den største forskel i forhold til tidligere er, at designerteamet denne gang har et meget tættere samarbejde med sejlerne, fordi det hele er så nyt. Det er temmelig lærerigt at være med lige nu. Vi er i konstant dialog. Alle lærer noget nyt efter hver sejlads. Vi lærer af hinandens erfaringer. Og i den forstand er America's Cup virkelig et udviklingsprojekt, hvor viden og praktiske erfaringer breder sig som ringe i vandet og er med til at højne niveauet generelt hos både designere og sejlere", slutter Michael Richelsen.

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer