Bådmagasinet nedsabler IKKE Victory

Tidligere Admirals Cup-sejler Michael Sørensen fra Egå går nu ind i debatten mellem Morten Lorenzen og Bådmagasinet, der beskyldes for at kritisere Victory Challenge-syndikatet.
30-11-2002 Hans Henrik30 Nov 2002 21:29 - Baadmagasinet
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Kommentar af Michael Sørensen


Hed debat .... I har jo alle mere eller mindre ret. Man kan undre sig over den hede debat vedr. Victory Challenge's evner og deltagelse i LVC og Morten Lorenzen kommentar ... "med jeres nedsabling" af VC. Dels har Bo Hasseriis ret i at ikke alle Orms manøvrer var lige heldige og specielt ikke lige dem i situationen som ført til en straf imod Orm. Jeg synes slet ikke, at man kan kalde artiklen "en nedsabling af VC" og at i "Bådmagasinet" deltager i hylekoret. I har ret i at praktisere ytringsfrihed, hvilket i også gør når i bringer den artikel af Morten lorenzen som kritiserer jer: Morten Lorenzen har ret i at det er nemmere at undgå fejl når man sidder hjemme foran tossen med hænderne i lommen og med den store mediedækning og grafiske analyser af sejladserne der har været, er det jo nemt at sidde fra afstand og sige, at det og det har man kunnet gøre anderledes, end det er at være midt i centrum når det hele spidser til.

Havde Øverup ret

Til Søren Øverups kommentar, der havde jeg selvfølgelig gerne set Jesper Bank give Prada lige så hård en fight som de fik i 3. sejlads, men omvendt havde Jesper tabt tre sejladser mod Prada i træk, så for at bryde rytmen, er skiftet til Magnus Holmberg i 4. sejlads forståeligt, også taget i betragtning at det er et svensk projekt med to rorsmænd og det var jo ikke mange sejladser at Holmberg havde fået ind til da.

Bank om træningsprincipper

VC har generelt har gjort det fantastisk godt. Det er et ungt projekt med mange unge sejlere og det er deres første deltagelse i LVC. De tabte til et meget erfarent hold, som sejlede rigtigt flot og lavede meget få fejl, og når VC så ikke lige har heldet og marginalerne på sin side, så bliver det altså svært uanset om rorsmanden hedder Bank eller Holmberg. VC projektet samlede et par af verdens bedste Match Race sejlere/rorsmænd og en flok unge talentfulde sejlere og har brugt mange mange timer på vandet. Jeg husker endnu Jesper Bank's kommentar i starten af projektet "at svenskerne ville have kvantitet- i stedet for kvalitetstræning". Der er ingen tvivl om at VC sejlerne har brugt mange timer, både på vandet og med arbejde på land og de skal have stor ros for den måde som de har gjort tingene på.

Bo Hasseriis har
ikke helt ret

Jeg synes ikke at Bo Hasseriis (en skam han ikke var om bord) har helt ret i, at fejl i boathandlingen kun skyldes mangel på træning og talent, og ikke har noget med penge at gøre. Man skal jo tænke på at der på mange af sejlerne har trukket et meget stort læs. Tænk bl.a. på mastefolkene, som var de sidste som forlod basen om aftenen og de første som mødte om morgenen for at gøre klar og sætte masten på igen. Havde man uanede midler, så havde man måske ansat dobbelt så mange folk og der havde måske også været nogle lidt ældre og mere erfarne storbådssejlere i blandt. I skandinavien er der en del sejlere som tidligere har sejlet bl.a. Admirals Cup, Volvo Ocean Race (tidligere Withbread Round the World Race) og div. VM og andre store stævner i store sejlbåde, men mange af dem, er nu etableret i erhvervslivet, og vil man have dem til at rykke et par år ud af kalenderen, så kræver det en del flere penge, end hvis man samler unge mennesker som gerne vil udleve drømmen.

Orm og erhvervslivet

Jeg har som alle andre gerne set Orm sejle videre og glæder mig til næste gang, hvor sejladserne forhåbentlig foregår i Europa, så dansk erhvervsliv op på dupperne, det er nu chancen er der, mediedækningen af sejlsport har aldrig været større, end den har været under denne Luis Vuitton Cup og under dette års afsluttede Volvo Ocean Race, der over en 10 måneders periode blev fulgt af mere end 55 nationale TV-stationer og hvor mere end 150 millioner mennesker har set mere end 30 minutters TV fra sejladserne.


Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer