Det tyske momseventyr fortsætter!

23-11-2006 Hans Henrik23 Nov 2006 11:40 - Claus Hastrup Knudsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Der har i den seneste tid været en del usikkerhed omkring momsregler i forbindelse med køb af varer i Danmark med tysk moms. Skatterådet har på baggrund af en konkret sag vurderet, at køb med tysk moms er lovlig, når visse betingelser er opfyldt.
Køb med tysk moms er særdeles fordelagtig ved køb af både, eftersom den tyske moms udgør 16% i forhold til den danske moms på 25%. Den tyske momssats stiger dog til 19% ved årsskiftet. Uanset dette vil der dog stadig være en fordel ved handel i Tyskland.
For at købe en sejlbåd med tysk moms opstiller skatterådet en række betingelser, forhandleren og køberen skal opfylde, for at det er lovligt.
Ønsker en dansk forbruger f.eks. at købe en båd hos en bådforhandler i Kolding med tysk moms er det nødvendigt, at forhandleren har en samarbejdspartner med forretningssted i Tyskland. Denne samarbejdspartner kan sagtens være et 100% ejet tysk datterselskab. Dette er en problemstilling, forhandleren selv må afklare, og det vedrører derfor ikke den danske forbruger, hvordan forhandleren har organiseret sig.

Fremgangsmåden
Ved henvendelse til forhandleren i Danmark skal forhandleren henvise til den tyske samarbejdspartner, hvis køberen ønsker at købe båden med tysk moms. Herefter er det nødvendigt, at den danske forhandler sælger båden til den tyske samarbejdspartner og modtager betaling herfor, ligesom momsreglerne for EU-varehandel mellem virksomheder skal opfyldes. Dette er ligeledes et forhold, der er den danske køber uvedkommende.
Båden skal derefter fragtes fra Danmark til den tyske samarbejdspartners adresse i Tyskland. Det er en betingelse at denne transport sker for forhandlerens regning ligesom forhandleren skal bære risikoen for bådens beskadigelse. Denne betingelse bør den danske forbruger være opmærksom på.
Aftalen skal indgås direkte mellem den tyske samarbejdspartner og den danske forbruger. Båden må først udleveres i Tyskland samtidig med at det er den danske køber, der skal stå for hjemtransporten.
Endelig må båden ikke være indregistreret i Danmark, i eksempelvis Det Danske Skibsregister, forinden den tyske samarbejdspartner udleverer båden til den danske forbruger.

Det betyder samlet set, at danske forbrugere
skal sikre sig at:

• Aftalen indgås direkte med en tysk samhandelspartner.
• Båden bliver transporteret til Tyskland af forhandleren og for dennes risiko.
• Båden afhentes i Tyskland.

Overholdes disse betingelser vil Skat ikke kunne rette et momskrav mod den danske køber. Det er selvfølgelig fornuftigt at være opmærksom på de øvrige betingelser, men det er forhandleren, der bærer ansvaret for, at han f.eks. har en samarbejdspartner i Tyskland.
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer